Bloggflytt

Tack för de här åren Finest, men nu rör jag på mig. Här hittar ni mig nu. Med lite mer fokus på allt som har med träning och tävling att göra.

Be well, see ya around!

Däckad igen

Inte på grund av alkoholmissbruk. Nej, brist på sömn, mycket jobb och tung träning. I helgen ska jag eventuellt vara med på Segertågets Fitness Five-utmaning på Sats Odenplan. Testa mig mot några av de bästa. Eller så kör jag brutal crossfit själv. Either way is fine. Hur som helst, ikväll blir det horisontalläge i soffan. Måste vila upp mig inför morgondagens självspäkning. Kommer att bli otroligt hårt och ångestframkallande innan jag väl kör igång. Men ack så kul.

Inget får mig att känna mig mer levande. Allt annat bleknar i jämförelse. Försök hitta den känslan på konstgjord väg i utesvängen. Not gonna happen, y’all!

Drick varannan vatten! 😀

Börjar med ca 3 timmars sömn

Upp runt 05. Förbereder dagen med kaffe i ena handen och gymväskan i andra. Ner med matlådor (kycklingfilé, broccoli och ris), förblandade proteindrinkar med jordgubbssmak i halvliters PET-flaskor samt shaker med pre-workoutmix och aminosyror. Jobbar cirkus 9 timmar, sen direkt på dagens workout  med semi-tunga marklyft som första övning; 10-reppare på 170 kilo följt av miltitärpress och viktade chins. Lite annat smått och gott, sen tillbaka till Täby. Däckar i soffan. Vaknade till NU.

How was your day? =)

Dagens pass

Jag har tagit tillfällig paus från träningen med Team Segertåget på Sats Odenplan. De är verkligen the best of the best, men ibland behöver man nya infall. Nya idéer. Idag körde jag därför med Filip, som jobbar på Sats Stureplan. Stötte på honom under ett av mina pass för några veckor sedan och ser otrolig potential i killen. Han är bara 23 år och ligger redan på tävlingsnivå när det gäller dips och chins. Idag körde vi ett ordentligt bröstpass. Först en tung pyramid i bänken, sen snedbänk, viktade, djupa dips och avslut med cable cross. När Filip började jobba på gymet fortsatte jag med tunga dropset i biceps, varvade med viktade crunches och bicykles i superset. Toppade passet med sittande triceps med tung hantel i ytterligare några sköna dropset. Good show. Kanske kan få lite träningsvärk värdig segertågets regelbundna självspäkningar?

Utöver gymträningen försöker jag spela tennis en gång i veckan med Ellens main squeeze Måns; lite lättare cardio och ett välkommet inslag i mitt annars så inrutade träningsliv. Rostig är bara förnamnet, men give me time… Kan nog se till att även det där blir en mardröm både psykiskt och fysiskt så småningom.

Go hard or go home, liksom =)

Visst fan, grattis alla hjärtans dag till alla lyckliga par därute! Har fått några mess, men inte skickat något själv. Dåligt. Mycket dåligt…

Kompromisser

Hela livet är ett enda stort kompromissande. Det går inte att få allt på en gång. Du tvingas ständigt prioritera och försaka. Känner att jag har så otroligt mycket att göra; och tiden bara rinner iväg. Halva dagarna går för närvarande åt till att förflytta mig mellan olika delar av stan i SL:s allt annat än tillförlitliga regi. För att få ihop detta eviga livspussel lägger jag allt i vågskål. För och emot. Ja eller nej. Inga gråzoner. Har alltid minst en, oftast två veckors framförhållning med det mesta och försöker att inte ändra på något om jag inte absolut måste. För ändrar jag på en sak så påverkas en handfull andra och jag måste börja om. Väl avvägda träningspass kräver väl avvägd diet samt tidsplan för densamma. Om jag ska föregå med gott exempel, med chans att på allvar utmana de bästa i landet när det är tävlingsdags, så kan jag inte rycka på axlarna och höfta.

Innerst inne så vet jag att om jag verkligen vill så hinner jag. Det gäller bara att hela tiden vara ärlig mot sig själv och tydlig mot omgivningen. Även om delar av den aldrig kommer att acceptera. Bekräftelse utifrån är inte värd ett smack om du innerst inne vet att den inte går hand i hand med den du är.

Med det sagt så måste jag ändå tillstå att det är med vissa förbehåll som jag fortsätter i min utstakade riktning. Kvällar i samspråk med de få som jag verkligen kan relatera till blir allt färre och det finns ingenting jag kan göra åt saken. Bara hoppas att våra respektive vägar någonstans möts och bildar en mosaik med allt annat än skarpa konturer.

Men det ligger tyvärr utanför min kontroll helt och hållet. Fan också.

Fredagkväll

Nu är jag nåbar på telefon igen. Sim-kortet anlände idag. Ni som vet med er om att vi brukar ha kontakt får gärna maila era nummer till mig.

Nästa vecka ska jag köra mindre tungt för att istället satsa på repsantal i framförallt Chins och Dips. Har tränat en riktigt tung period nu och det är dags att skifta fokus. Nästa helg kommer nämligen delar av sverigeeliten i olika styrkediscipliner att delta i en Fitness Five-utmaning på SATS Odenplan. Det kommer att bli mycket hets och överflöd av testosteron; men framför allt kommer det att bli KUL. Har inte tränat med gänget på en dryg månad och har lite överraskningar att bjuda på. Kommer att kunna utmana dem i fler än två grenar av fem.

Den här helgen blir dock lugn, då jag fortfarande lider av sviterna från febertoppen som knockade mig i torsdags. Imorrn ska jag ha melodifestivalkväll med Ellen. Looking forward to it.

Kör inte för hårt i dimman nu – ni vet att ni kommer att ångra det bittert när ni vaknar… 😀

Skumma Scooby (igen)

Det finns vissa bloggar jag läser regelbundet. Det här är en av dem. En eldsjäl inom kroppskultur som valt att träna i princip helt utan kosttillskott – bortsett från proteinpulver och linfrön då. Scooby förklarar här ganska enkelt varför man bör undvika att överkonsumera flytande kalorier (kolhydratrika drycker i synnerhet). Rätt logiskt egentligen.

Scooby är lite skum och jag håller verkligen inte med om allt han säger; men han besitter en hel del kunskap och är bra på att inspirera. Gubben är 50+ and still going strong. Gotta admire that!

Käre Bicepsmannen!

Hej Bicepsmannen! För ett tag sen hamnade du och jag i final i en bicepsutmaning på gymmet. Det var några månader sen. Då körde du över mig. Du är Sveriges i särklass vassaste bicepskille i förhållande till kroppsvikt. Jag hoppas du minns att jag utmanade dig efteråt på Facebook. Då sa du ”Många har försökt, få ha lyckats.”. Nå, nu är jag snart där. Har varit sjukt upptagen med flytt och jobb, men har smygtränat hela tiden i bakgrunden. Blivit starkare och mer kroppseffektiv. I år ska du petas ner från pallen. Mark my words, Bicepsmannen No #1 ska bli Bicepsmannen No #2. I’m coming for ya! 😀

Vs.

Ses på gymmet i vår. Har saknat er alla.

Baksidan med elit-fitness

Ligger här sömnlös och funderar på mitt totala näringsintag. Som bekant är jag ju numera såld på periodisk fasta som kostupplägg, vilket innebär att det är oerhört viktigt att måltiderna är framförallt protein- och fiberrika. Kolhydratintaget sker endast i konjunktion med behov av desamma, och då enbart för att optimera träningsresultaten samt hålla mig så nära tävlingsform som möjligt. Hela tiden.

Det blir mindre andel matlådor, men mer koll på timing och balans med alla pusselbitar som ingår i en fitnesslivsstil med avsikt att tillhöra den absoluta toppen. Periodiseringar i träning varvas med optimal vila och näringsintag; i den mån det är möjligt, då jag helst vill leva ett relativt normalt liv when it comes to socialising. Just nu är det nästintill obefintligt av det sistnämnda, vilket jag ska råda bot på i slutet av månaden, då ekonomin tillåter vissa utsvävningar och kompromisser igen.

Men tills dess måste jag vara überdisciplinerad och effektiv in absurdum. Ni skulle bara se de genetiska experiment som väntar mig på SM i Athletic Fitness i höst. Samma sak med Fitness Five i sommar (om jag väljer att köra det racet också. Inte säker på det än).

It’s a tough job, but someone’s gotta do it. Sätta ungtupparna på plats och visa att allt är möjligt. Hela tiden.

Wouldn’t want to live without it =)

Gonna get you, Joseph!

Shit hitting the fan

Japp, mycket som går snett nu. Småsaker som strular. Inget allvarligt, men tillräckligt för att sätta käppar i hjulet för mig. Idag har jag flängt via SL från ställe till ställe och fixat saker. Bl a anmält en borttappad/stulen mobil vilket gör att jag inte är tillgänglig på några dagar. Haft en massa små oförutsedda utgifter, vilket innebär att jag kommer att leva på rutin i princip fram till nästa veckoslut. Jobba, äta, träna och sova. Hinner med andra ord inte vara social alls; åtminstone inte IRL-social. Små korta besök på webben och nödvändiga meningsutbyten med mina närmaste är allt jag har tid med. Tråkigt, men en del av livet. Å andra sidan kan jag fokusera på att dra in lite pengar och ge allt jag har varje träningspass. Optimera allt nödvändigt.

Vi tar igen allt det där andra från och med nästa veckoslut. Smygstartar lite då åtminstone och i slutet av februari börjar vi socialisera oss lite mer igen. Deal?

Tro inte att jag gör det här för att det är skojsigt. Ni är saknade…

Ps.

Tack för tennisen, Måns. Och Ellen, jag är glad att jag hann se dig en kortis idag i alla fall =)

Ds.