Vår webbdesign-kund som köksarkitetkt i Disajn kategori: Design

Att se sina kunder växa och frodas är bland det roligaste med jobbet som grafisk designer. I senaste numret av inredningsmagasinet Disajn är inredningsdesignern Lina Eisner från Design by my eye med och pratar kök. Designen av DBME:s logotyp samt responsiva hemsida gjorde Monroe Design i somras. Det är kul att det går så bra för henne nu!

770_dbme_disajn_monroedesign_blogg

Är du nyfiken på Linas inredning eller på Monroe Designs responsiva WordPress-webbdesign, så kommer en länk här: Bra köksarkitekt i Stockholm >.

960x500_dbme_right

Skapad:
14 april 2014, 10:05
Läst:
2985 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Fredagsmys med gräddlikör

En av anledningarna till att träna hårt är ju att kunna unna sig goda saker utan att få skuldkänslor. Vår fredagsmysfavorit är ett glas Amarula gräddlikör. Så gott. Trevlig helg på er!

Skapad:
12 april 2014, 00:46
Läst:
4584 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Snyggt och subtilt icke-normativ reklamfilm kategori: Design

Det är kul att vi sakta men säkert börjar bryta upp gamla oskrivna regler inom marknadsföring. Ett företag som i och med sin senaste reklamfilm ligger i täten av utvecklingen är KungSängen. Huvudpersonen Stina hade i vanliga fall varit en förtiplusare till händig Kjell, Anders eller Göran med verktygsbälte och blåkläder. Inte bara är Stina ett intressant och medvetet val i och med att hon är en ung kvinna. Hon har dessutom inte det stereotypiska utseendet inklusive attribut som vi är vana att se bland kvinnliga reklamfilmsmodeller. Uppfriskande modernt, smart utveckling av varumärke och ett lysande tilltag i jämställdhetsdebatten, säger jag!

 

Skapad:
10 april 2014, 09:16
Läst:
5623 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Klyschiga reklambilder i webbdesign kategori: Design

Snygga bilder är en förutsättning för att designen av en hemsida ska bli bra. Tyvärr har man som kund inte alltid råd att låta en professionell fotograf ta alla bilder som behövs. Därför är det på sätt och vis tur att det finns bildbyråer, där man kan köpa rätten att använda royaltyfria bilder billigt. Utvecklingen har tyvärr lett till att klyschiga reklambilder ersätter unika och kreativa verk. Oddsen att du känner igen någon av bilderna i videon nedan är rätt stor. Det är en reklamfilm fylld till bredden med medvetna klyschor för den kanadensiska bildbyrån Dissolve. Kul grepp. Att sälja sig med humor på ens egen bekostnad är oftast ett säkert kort.

När vi på Monroe Design ger form åt en ny hemsida, brukar vi försöka låta vår fotograf Daniel ta de viktigaste bilderna. När vi använder bildbanksbilder, manipulerar vi dem ofta i PhotoShop så att de passar in perfekt i layouten. På så sätt blir känslan på webbsidan lite mindre kommersiell och mer unikt personlig. Ta gärna en titt i vår portfolio, så ser du vad vi menar!

Skapad:
27 mars 2014, 17:12
Läst:
36227 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Vad hände sen - Robinson kategori: Press

Att skapa uppmärksamhet kring sitt personliga varumärke kan man bevisligen göra på många sätt. 2009 var undertecknad grafiska formgivare nyss hemkommen efter 9 år i Kalifornien. Uppstarten av Monroe Design var en utmaning eftersom det senaste decenniets nätverkande hade skett på andra sidan jordklotet.

trasket_robineson_vad_hande_sen

Simtävling_Angela_vann_tv4s_pressbild

Medial exponering

Ansökan till nygamla - som det skulle visa sig – ”träskmarks-Robinson” på Filippinerna skickades in i hopp om 15 minuters medial exponering samt att få tävla i världens häftigaste tävlingar som kombinerar fysik, psyke och social anpassningsförmåga.

24 minuter in i klippet på "Vad hände sen -Robinson" från igår.

Design V.S Träning

Det blev precis som planerat. De som idag känner igen namnet Angela Monroe kopplar oftast ihop det med design och träning. Att den träningsrelaterade exponeringen blev så stor berodde på efterfrågan. Folk var helt enkelt nyfikna på hur den där starka tjejen i Robinson tränade och journalister ringde titt som tätt för att göra diverse träningsrelaterade knäck.

traning_media_angela_monroe

Bra exponering för personligt varumärke

Ur perspektivet personligt varumärke var fokuseringen på träningsrelaterad exponering både bra och dåligt. Det bra var att ha turen att bli förknippad med något positivt som en hälsosam livsstil, när det lika väl kunde ha blivit totalt fokus på något negativt personlighetsdrag. Det är ju så dokusåpa fungerar. För tittarna blir man ett enda av alla sina karaktärsdrag i kvadrat – och det krävs extremt stor självkännedom och kontroll för att lyckas styra vilket.

Intresse för saker man har nytta av själv

Förutom att träning och styrka är generellt positiva saker att associeras med, ledde detta fokus till maximalt utnyttjande av de annars så korta 15 minuterna i rampljuset. För i ärlighetens namn, är gemene man mer intresserade av träning som denne kan ha nytta av personligen, än något nördigt fokus på design.

rockabillykok_monroedesign

snoanglar_monroedesign

Metro artikel foto_croppad

Dålig exponering

Det personliga varumärket som grafisk formgivare blev både hjälpt och stjälpt av tränings-hajpen. Krasst sagt, har folk svårt att initialt acceptera att en karaktär de ”känner” från tv, kan vara bra på mer än en sak. Är man vältränad kan man således inte vara lika bra på grafisk design som på träning. Den där grejen är rätt svår för en nybakad dokusåpa-deltagare att förutse och acceptera. I verkliga livet känner vänner en som den mångsidiga person de flesta av oss faktiskt är. I tv blir man plötsligt förknippad med ett enda karaktärsdrag och detta känns rätt obehagligt och konstigt.

monroe_design_i_vad_hande_sen_robinson

monroe_design_logotyper__trycksaker_hemsidor

lopsedel_aftonbladet_angela_monroe

 Hur media fungerar & klickvänliga texter

Hade det inte varit för träningen dock, skulle antagligen ingen bry sig om den där Monroe. Då hade nätverksbiten och den otroligt värdefulla erfarenheten av hur media verkligen fungerar från ett internt perspektiv aldrig funnits. Den här bloggen skulle heller aldrig ha haft 150 000 besökare om dagen under några veckor. Bloggandet efter Robinson ledde till den idag extremt viktiga kunskapen om hur man skriver ”klickvänliga” texter på internet. Idag kan Monroe Designs kunder få hjälp med just detta!

montage_vaggdekor_robinson

7 timmars film blev 5 minunter

Hur som haver, igår gick programmet ”Vad hände sen – Robinson” på TV4, i vilket Linda Lindorff hälsade på hos Monroe Design. De knappa 5 minuterna i programmet var resultatet av 7 timmars filmande. Det var en hel del som klipptes bort alltså. Hela poängen med kommentaren av löpsedeln som syns i klippet redigerades bort. Det som sas var:

[blockquote3] ”Det är sinnessjukt att landets största blaska sätter utröstningen av en doku-deltagare på löpet när det finns så många viktiga och riktiga nyheter att skriva om.”[/blockquote3]

Tydligen gillades inte detta av fyran.

linda_lindorff_angela_monroe_robinson_vad_hande_sen

Exponering för 500 000 tittare

Men! Man kan å andra sidan inte vara något annat än kanonglad över att ha fått visa upp inte mindre än tre(!) väggdekorer för 500 000 tittare och potentiella kunder. Gratis. Det är så man kan sälja sig som egen företagare 2014 utan en stor kappsäck med ärvda guldpengar till marknadsföringsbudgeten.

Stort tack till Strix & TV4

Så stort tack till Linda, Ylva, Anna, Lovisa och de andra på Strix samt TV4 för denna värdefulla exponering! En positiv bieffekt av medverkan var dessutom att skomakarens ungar ÄNTLIGEN fick sina skor lagade. Monroe Design har gjort snygga hemsidor åt andra men aldrig tagit sig tiden att fixa sitt EGET fönster ut mot potentiella kunder. Detta har varit en stor källa till ångest och stora stenar i kreatörs-ryggsäcken. Visserligen ligger bara 20% av hemsidan lajv nu men det ska snart ändras!

På G med Monroe Designs nya hemsida

  • Våra projekt kommer att uppdateras med ytterligare 20-talet projekt
  • En webbshop med våra väggdekorer kommer att integreras under en ny navigationsknapp
  • Hur vi jobbar med de olika typerna av projekt kommer att redogöras under en egen knapp tillsammans med interaktiva frågor och svar
  • Några säljande och animerade sliders om verksamhetens olika delar
  • Bloggen ska givetvis stylas med en fräsig header och snygga relaterade länkar i högerspalten

Det låter bra, va? Låt oss hoppas att det inte tar oss 4 år till att fixa detta!

Våga ta plats, tjejer! /Kram, Angela Monroe

Skapad:
10 mars 2014, 14:21
Läst:
58647 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Ännu en hemsida i responsiv wordpress (som anpassar sig efte kategori: Design

Ännu en hemsida i responsiv wordpress (som anpassar sig efter om det är en mobiltelefon, surfplatta eller dator besökaren använder) gjord av Monroe Design har gått lajv. Företaget som behövde fräscha upp sitt digitala fönster ut mot blivande patienter heter Winge Coaching och de erbjuder samtalsterapi och coaching i Stockholm. Man får ju som bekant bara en chans att göra ett första intryck, eller hur?

wingecoaching-webbdesign-monroedesign-stockholm-responsive-wordpress_small

Varmt välkomnande webbsida

Winges önskemål var att skapa en varmt välkomnande webbsida, där bilderna på ett hoppfullt och förtroendeingivande sätt förmedlade harmoni och balans. Vi föreslog ett bildspråk av vackra naturbilder med speciellt fokus på havet, eftersom många människor känner sig harmoniska i den miljön.

wingecoaching-webbdesign-monroedesign-stockholm-checklists

Visuellt tilltalande listor & citat

För att göra Winges olika listor och citat lite extra visuellt tilltalande, formgav Monroe Design subtilt animerade texter ovanpå vackra bilder som förstärker kommunikationen.

wingecoaching-webbdesign-monroedesign-stockholm-psykosyntes

Expanderbara & inbjudande rubriker

Då flera av webbsidans välskrivna texter innehåller mycket information, valde vi att göra den mer inbjudande med hjälp av expanderbara rubriker vilka gömmer mer text om man klickar på dem. På så sätt känns inte sidan överväldigande vid en första anblick samtidigt som den intresserade finner all matnyttig information som eftersöks.

Sökmotorvänligt upplägg

I vanlig ordning, tänkte vi dessutom på att sajten skulle vara sökmotorvänligt upplagd. Om Google inte ser en, är det ju annars svårt att synas!

Besök gärna Winge Coachings hemsida här >

Skapad:
1 mars 2014, 15:37
Läst:
105126 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.

Graffiti væg ord – Elsk mens du tør, lev mens du gør! kategori: Design

Graffiti_vaggdekor_walldecal_dansk_monroedesign_4

Elsk mens du tør! Lev mens du gør! är en dansk väggdekor i graffiti-manér som Monroe Design har formgivit, producerat och monterat i Stockholm på självaste alla hjärtans dag. Det är ju den perfekta dagen för ett ordspråk om kärlek. Ungefärlig översättning på svenska är Älska medan du törs! Lev medan du lever!

Graffiti_vaggdekor_walldecal_dansk_monroedesign_5

Vektorgrafiken gjordes som vanligt på dator och skrevs sedan ut på självhäftande svart vinylfilm på rulle.

Graffiti_vaggdekor_walldecal_dansk_monroedesign_3

Det roligaste jag vet är att se mina kunder bli genuint glada av att se sin monterade väggdekal för första gången!

Graffiti_vaggdekor_walldecal_dansk_monroedesign_1

När jag fick frågan om jag kunde göra en väggdekor i graffiti-manér svarade jag, min vana trogen, "SJÄLVKLART. INGA PROBLEM!" Jag är onekligen lite knäpp, för jag hade ju faktiskt aldrig gjort någon graffiti innan. Någonsin. Ändå var jag övertygad om att jag kunde, om jag bara satte mig in i det lite. Sagt och gjort! För att vara min första graffitivägg, tycker jag att det blev riktigt bra. Som tur var höll kunden med. Phu! Det hade ju varit lite jobbigt annars.

Ursäkta alla ni riktiga "graffare" för att jag lånade er stil lite. Jag antar att jag har begått helgerån nu. Ni får se det som en kärleksförklaring!

Graffiti_vaggdekor_walldecal_dansk_monroedesign_2

Självklart signerade jag verket med mina initialer AM.

Skapad:
14 februari 2014, 19:33
Läst:
194193 ggr
Dela:
  Dela med Messenger
Anmäl

Kommentarer (0)

1024 tecken

(Kommentarer loggas med IP-nummer, datum och tid.)

Alla anonyma kommentarer måste godkännas av AngelaMonroe innan de syns på sidan.

Inga kommentarer än.