Skilda världar!

Snacka om kontraster! Maria njuter av ledighet och semester i solen på andra sidan jorden medens jag stressar i mörkret och snöblåst i Sverige. Ni bjuds på en salig blandning och kontraster här på bloggen i alla fall, jag gissar på att mina inlägg inte är lika intressanta att läsa haha. Men förhoppningsvis kommer även jag bjuda på trevliga semesterbilder framöver. Jag har nämligen två härliga resor inplanerade i vår, Alicante och New York. Men nu är nu och tills dess får jag drömma och längta till semestertider kommer och om sol och värme!

Ikväll tog jag denna bild från mitt fönster

Men denna vy som togs ifrån samma plats nu i somras är mer inbjudande och trevlig, tänk vad ljus och värme kan påverka en mycket.

Önskar er en trevlig kväll!

Kram C

Lazy days in Grand Baie

En cyklon rör sig över havet runt Mauritius. En klass 1-varning utfärdades igår och imorse var den uppgraderad till klass 2. Vi vet inte riktigt vad det kommer att innebära, annat än att den rör sig i riktning mot ön. Just nu är det i alla fall moln och sol om vartannat och det fläktar skönt. Hänger för säkerhets skull vid hotellets pool och håller oss uppdaterade.

Hotellet, 20 degres sud, är inte bara charmigt och trevligt. Även maten ligger på en nivå över det vanliga. Vi bor med halvpension, så frukost och middag ingår, men eftersom maten är så bra har vi även valt att käka lunch här.

Panchetta-lindade räkor med kokosnöt-hjärta och sallad

Vi är oftast INTE överens om när det är läge att fota

Aperil spritz!!!

Eftersom storm- och cyklonvarning föreligger kan vi inte ta någon båt ut till reven. Tur att hotellet har ett fint akvarium!

Hotel 20 Degres Sud

Vilken liten pärla vi har hittat här i Grand Baie! Som ett eget litet paradis. Läget är fantastiskt, maten likaså. Vi missade att bekräfta vår första bokning och när vi hörde av oss igen fanns först inga rum lediga. Sen blev vi erbjudna ett ”sämre” rum – som råkade vara hur gulligt som helst med himmelsäng och med utsikt mot havet! Det här stället är så otroligt charmigt så hälften vore nog. Vi valde därför att förlänga vistelsen här med en natt.

Besök i ett regnigt inland

Mauritius är en tropisk ö i indiska oceanen. Ön är omgiven av korallrev som gör att det är relativt lugnt och stilla på stranden med inte särskilt höga vågor. Det är häftigt att se hur vågorna bryts ute vid reven. Vi bor bor på södra delen av Mauritius, Le Morne heter både området och hotellet. Häromdagen bokade vi en 5-timmars taxi för att ta oss till Grand Baie. På vägen stannade vi för att se lite av det grönskande inlandet med vattenfall och annat fint. Även om vi redan känt av att det kommer regnskurar då och då blev det en överraskning med de enorma skyfall vi nu stötte på. Vår kvinnliga taxichaufför var otroligt trevlig och kunnig och visade och berättade mycket intressant om öns historia och platserna vi nu besökte. Det är verkligen ett tips om ni kommer till Mauritius, att boka en egen taxi för en hel- eller halvdag. /Maria <3

Graffiti-tags Mauritius style

Dimman skapade en nästan trolsk stämning med de vackra indiska gudarna som såg ut att sväva på vattnet.

Tempel-renovering

Indiskt till middag

Här på Mauritius har en stor del av befolkningen sina rötter i Indien. Det präglar ön på flera sätt, bl a genom starka influenser från det indiska köket. Vårt hotell har flera restauranger och ikväll blir det ett besök på just den indiska. /Maria <3

Beachlife

Stranden vid vårt hotell i Le Morne är lång och promenadvänlig. Vädret är, som jag tidigare skrivit, omväxlande. Ena stunden sol för att i nästa stund bjuda på en skur eller i värsta fall spöregn. Det är också väldigt blåsigt som en följd av en cyklon som passerar förbi utanför Mauritius, så det gäller att hålla i hatten. Värmen är dock konstant och det är skönt. Vi kommer flytta oss till norra delen några dagar. På vägen dit åker vi inåt i landet för att passa på att titta på lite sevärdheter. /Maria <3

Summering av helgen!

Snart är helgen till sin ända….jag har haft en lagom skön helg som innehållit lite smått och gott!

Fredag i min ensamhet med lite välförtjänt skumpa. Lördagen med middag framför tv med min kärlek och ikväll hade vi middag med Vincent och Frida.

Syns det att vi gillar mobiler? Haha nä ärligt så har vi umgåtts ikväll. Mycket skratt och spratt!

Kram C

Bästa dagen i veckan!

Dessa fantastiska fredagar! Älskar fredag och allra helst fredag eftermiddag. Helgen börjar, man varvar ner och vet att man har sovmorgon runt hörnet. Så efter ha jobbat intensivt en vecka, haft föräldramöte på Theas skola så unnade jag mig ett glas skumpa i min ensamhet LOVELY!

Le Morne

Vi bor på hotell Le Morne och det går ingen nöd på oss. Vädret är dock en spännande utmaning. Det är gassande sol, moln, regn, solgass om vartannat. Värmen består dock genom hela spektrat. Att kolla väderprognoser tjänar ingenting till. När vi kollade prognosen när vi kom hit visades bara oväder, och ett rejält sådant. Det har vi som tur är inte märkt av. Idag skiner solen, det har regnat en skur och vinden har tilltagit. Men det är bara skönt med lite fläkt i värmen. /Maria <3

Mauritius

Igår kom vi fram och har installerat oss på vårt hotell i Le Morne. Det är verkligen helt underbart att få landa i ledighet, sol och värme. Dagarna har varit lata och vi hänger på stranden och vid hotellet. Imorgon tar vi oss dock en utflykt till Port Louis för att hitta en Apple-butik. Urbans telefon har pajat. /Maria <3