FÅ BORT MAGFETTET?

Posted in Questions, Tips & training

Får frågor dagligen på hur man får bort magfettet så jag tänkte jag skriver lite om det idag, lite av hur jag tänker och vad jag tycker bra och dåligt.


När du tränar och äter mindre mat än vad du gör av med så går du ner i vikt.
Men eftersom att vi har olika
gener och hormonbalanser så försvinner fettet snabbare på vissa ställen än andra. Är du påtagligt överviktig så kommer det synas störst skillnad på hela kroppen först och sedan de sista kilona kommer vara lite svårare att få bort. För mig försvinner det snabbast på överkroppen, medans en annan tjej kanske har svårt att få bort fettet på magen men får tightare lår snabbare än mig. Det handlar om hormoner och syra-fettbalanser i kropp, kärl och tarmar som avgör hur kroppen dels hanterar maten du stoppar i dig (ämnesomsättningen) och vilken typ av följder det får.

Man kan alltså enkelt säga att människor med bukfetma äter för mycket av salt, vetemjöl, transfetter, härdat fett och mättat fett. Nu är mättat fett inte dåligt i sig men har man för lite av de andra fettsyrorna så blir det obalans och kan leda till högre andel av det onda kolesterolet som i sin tur kan leda till hjärt-kärlsjukdom och bukfetma. Det blir ett ekorrhjul.

Många frågar mig ” Hur kan du ha sån smal och tight midja hela tiden? ” jag har reflekterat över detta och kommit fram till att jag äter väldigt lite av socker, vetemjöl, halvfabrikat, helfabrikat, och härdade fetter som finns bland annat i pulversåser och margarin osv. Jag väljer hellre fullkorn, havregryn, mandelmjöl, stevia, ekologisk olja och serverar hellre maten med hemmagjorda såser.  Jag har aldrig haft ett smörpaket hemma från det jag flyttade hemifrån eller sockrad yoghurt på morgonen. Jag smaksätter hellre med proteinpulver och ersätter allt med ett bättre alternativ.

Nu betyder inte detta att bara för att du undviker dessa livsmedel så får du smal midja utan det är snarare så att om du väljer att ha en livsstil utan dessa livsmedel så kan det hjälpa dig att få bättre balans i kroppen vilket gör att du på sikt går ner i vikt eller behåller kan behålla den lättare.

IMG_556h

8 Kommentarer

  1. Moa säger:

    Är inte madelmjöl onyttigare än vetemjöl? Det är ju fler kalorier i mandelmjöl.

  2. Hanna säger:

    Hur ser du på alkohol och vad är alkoholens roll i ditt liv? Dricker du aldrig, ngn gång i bland eller varje helg?

  3. Lisbeth säger:

    Du har den beste bloggen jeg har lest.Du er ærlig, du reflekterer og har kunnskap.Jeg elsker at du legger ut så mye treningsvideoer det inspirerer meg hver dag! Tusen takk vakre flinke menneske????❤

  4. anna säger:

    fast riktigt smör är ju bra fett?

  5. Linnea säger:

    Hejsan, jag har en fråga jag skulle bli så glad ifall fu svarade, jag vill bli större i låren/benen och röven och armarna, det är det jag minst är nöjd med. Jag gymmat och gör massa övningar i gymmet men jag har en fråga, om jag gymmar tre dagar i veckan och gymmar två gånger i veckan ben och röv och tredje dagen armar .kommer jag få resultat? Skulle bli så glad om du svarade, du har sån body goals vill ba säga det !!

  6. Emelie säger:

    Hej! Vilka tillskott använder du dagligen? Och hur ofta tar du dom? 🙂
    Du är super inspirerande!!

  7. Jennie säger:

    Bra tips! delade åt en vän 🙂

    http://www.missjennie.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.