HUR, OCH HUR OFTA SKA MAN TRÄNA RUMPAN FÖR ATT SE RESULTAT?

Posted in Questions, Tips & training

Hej! Hur ska jag träna rumpan för att se resultat? Hur ofta och på vilket sätt?

Kram Emily!

Hej Emliy,

1. Rumpan är som vilken muskel som helst, jag brukar försöka hålla ca 5-6 dagar mellan passen så vissa veckor blir det två gånger och andra veckor hinner jag bara en gång. Men jag har som ”regel” att det ska helst inte gå längre än 7 dagar mellan passen. När jag tränar så försöker jag alltid träna tungt eftersom det är en stark muskel som klarar av extremt mycket mer belastning än de övriga muskler vi har på kroppen.

Men oavsett om man väljer att träna skinkorna var fjärde dag eller var sjätte dag så ska man lyssna på kroppen, är det så att du är återhämtad efter 3 dagar och du har energi och lust att träna ben ett par dagar tidigare så är det bara att köra på! Det finns ingen anledning till att vänta ut tiden bara för att andra säger att man ska göra ”si eller så”, deras metoder tar inte hänsyn till din situation, precis som att min kropp kan svara annorlunda på träningen fast att vi tränar efter samma upplägg. För att muskler ska växa så kräver det en bra intensitet både under passet och mellan passen. Du ska vila men inte så att du är helt utvilad mellan seten och du ska vila så många dagar det behövs för att du ska känna att du inte har lika ont längre, så antingen samma dag som du är återhämtad eller dagen efter är rimligt att träna samma muskel igen.

Som du märker så finns det ingen gyllene regel på hur ofta man ska träna rumpan, det beror helt på hur hårt du tränar när du väl tränar och när din kropp är redo igen. Tränar du lätt så blir det snabbare återhämtning och du kan träna fler gånger i veckan osv.

Vilket sätt man ska träna rumpan är det sätt DU känner att du får bäst kontakt. Helst en övning som du både kan träna tungt och lätt, en övning som aktiverar fler muskler än skinkorna så du får maximal boost av tillväxthormoner. Det är också fördel om du kan ändra vinkel och variera fotfästet, använda mini bands eller byta håll för variationens skull.

IMG_9002ghj

2 Kommentarer

  1. Mickaela säger:

    Hejsan! Undrar lite om de nya flex leggingsen. Jag har den första modellen XS, men tycker den sitter lite tight att de blir ”fettkläm” (vilket jag inte tycker om) borde man gå upp en storlek eller blir övriga delen på tightsen för stora? Är de stor skillnad på de nya och de gamla?

    Kram Mickan

  2. Ana säger:

    Jag måste fråga, vad är det för skor som du har på dig på bilden? 🙂

    Och vad har du för märke på banden som du brukar ha runt knäna när du kör benen?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.