VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ SOM NYBÖRJARE – DIETER

Posted in COACHING, Tips & training

Jag minns att jag själv googlade detta när jag började träna, jag var livrädd att göra fel och ville såklart få snabba resultat. Så jag tänkte att nu när jag själv har lite erfarenhet och fått de resultat jag önskade kan jag dela med mig av vad jag personligen tycker är extra viktigt att veta innan man börjar.

Det första: Det finns inte bara ett sätt att bygga muskler eller ett sätt att äta för att gå ner i vikt, det finns oändligt många sätt egentligen. Vissa gillar LCHF och cardio medans andra tror på kalorier ut/in och styrketräning. Det beror helt på vilket mål du har och hur din livsstil ser ut, ibland kan det vara en blandning av alla olika dieter som blir din unika lösning. För mig har det blivit så. Jag kombinerar styrketräning, konditionsträning, har varierad kost med ibland mer kolhydrater och mindre fett eller tvärtom, dock jag har alltid haft ett högt proteinintag och alltid strävat efter att äta så ren mat som möjligt. Skippat alla transfetter och valt bra kolhydratskällor, då mår min kropp som bäst. Det är alltså inte ”dåligt”att äta mer kolhydrater och fett ibland så länge du plockar dem från en säker källa. Det är snarare så att det underlättar för kroppens ämnesomsättning på sikt.

För det är ju så att maten du äter påverkar tarmfloran, och alla tarmbakterier har olika uppgifter som skickar olika signaler till cellerna som skickar det vidare till diverse funktioner i kroppen. Jag ska ta detta så enkelt som möjligt, om du utesluter exempelvis kolhydrater under en längre period så kan vissa ”kolhydrats-bakterier” dö och magen blir i obalans så fort du äter det igen eftersom det saknas bakterier till att bryta ned maten. Därför kan det vara fördel att äta varierat så näringsupptaget kan fungera optimalt. För när du äter varierat så får du dels i dig en bredare grad näring, tarmfloran får högre kvalitet och du får en friskare kropp. 70% av immunförsvaret sitter i tarmarna nämligen så det är faktisk väldigt viktigt att ta hand om magen när den påverkar hela kroppen. Det är också viktigt att veta att vi föds med olika tarmflora och därför kan inte alla äta LCHF eller vilken diet man nu testar. Det är ingen garanti att det kommer funka för dig bara för att din bästa kompis har gått ner 20 kg på det. Det är väldigt individuellt. Jag tycker att det är extra viktigt att ta upp denna punkt för nybörjare som säkert känner sig väldigt vilsen på hur man ”ska” äta.

Mitt bästa tips är att testa sig fram och utifrån det avgöra vilka vanor som funkar bra och vilka vanor som borde ändras. En annan sak jag tycker ALLTID funkar oavsett vilken diet eller mat du väljer att äta är att räkna kalorier, det är hälsosamt att ha koll på energin man stoppar i sig även om man inte räknar varje liten kalori. Bara som en simpel sak som att nötter är nyttigare än choklad men innehåller fortfarande lika mycket fett och mer kalorier som chokladen. Då kan det vara klokt att äta det som topping istället för ”snacks” en lördagkväll. Börjar man få koll på det så kan man prioritera bättre och måste inte alltid utesluta saker eller leva efter strikta regler.

Det andra kommer i morgon och handlar om träning. Hur ska man träna egentligen?

IMG_0482

2 Kommentarer