NY BRUN UTAN SOL – RECENSION

Posted in Questions

Jag har använt mig mycket av spray förut då jag har varit rädd för linjer m.m. när man använder kräm eller mousse men det blev inga ränder alls av denna faktiskt, inte ens på händerna. Jag tycker den funkade bra, jag fick en fin färg som inte känns för orange. Den luktar lagomt milt, jag ska inte säga att den är doftfri för det är den inte men den är bättre än de flesta. Du kan köpa den här: https://www.bangerhead.se/brun-utan-sol-for-kropp#st-tropez-self-tan-express-mousse

Såhär gör jag för att få så jämn färg som möjligt: 

1. Skrubba kroppen kvällen innan och raka benen m.m. Smörj dig med hudkräm.
2. Duscha innan applicering och börja med benen och jobba dig uppåt. Gör det gärna på dagen så färgen hinner gosa in sig några timmar innan du ska sova. Har du torra armbågar, händer och fötter kan man smörja dem ett tunt lager med hudkräm först. ”Restfärgen”när du är klar stryker du försiktigt på händerna och fötterna, ett väldigt tunt lager alltså.
3. Träna inte efteråt.
4. Dagen efter duschar du och smörjer in dig med hudkräm som vanligt. Jag är ofta slarvig med att smörja in mig och jag märker att färgen behålls finare under längre tid m man är noga med det 🙂

Har ni fler tips så skriv gärna dem!

( Detta är inte ett sponsrat inlägg)
IMG_0647

Collage

1 Kommentar

8 VÄRDEFULLA TRÄNINGSTIPS FÖR NYBÖRJARE

Posted in Tips & training

I morse ställde jag klockan på 07.00 för att kliva upp och blogga som jag alltid gjorde förut innan flytten men jag lyckades somna om och vaknade strax efter 9. Det känns rätt skönt faktiskt, jag försöker få ner mina kortisolnivåer genom att sova mer och träna bättre och jag märker så väl när jag har sovit ut att humöret är extra glatt jämfört med de dagar jag inte sovit något. Typ nu sitter jag och ler medans jag skriver helt utan anledning haha.. Dock drömde jag att jag såg ut som Jonas i ”skam” och skulle fixa ögonbrynen med en rakhyvel men råkade raka av ea brynet så fick limma tillbaka håret för att dölja det. Helt sjukt! Nu på morgoen har jag även hunnit duschat av self tannern och fått paket från NOCCO, kan ni gissa vad det är? 😉 Ni lär märka…

IMG_0821

Men nu till rubriken, vad är det viktigaste man bör tänka på när man börjar träna? Jag tänkte att jag skulle lista upp några punkter som jag tycker är viktig både för dig, din utveckling och hållbarheten i dina nya träningsvanor. 

* Träningsform. Du behöver inte tvinga dig till gymmet bara för att alla andra tränar på gym, är du ute efter en hälsosam livsstil så kan du göra egentligen vad som helst för att aktivera dig. Det måste inte alltid vara roligt men det är en stor fördel om du finner intresse i det du gör, din utveckling kommer stiga snabbare om du mår bra av träningsformen. Dels kommer du prestera bättre och sedan kommer det bli mer hållbart. Rent fysiskt så beror det såklart på vad du har för mål men om man kollar på hormoner, fettförbränning, kortisol och återhämtning så kommer det underlätta på sikt. För vi styrs mycket av tankar och känslor, om du får en stressrelaterad relation till träningen så kan det leda till sämre resultat och sämre välbefinnande som både ökar kortisolet och fettinlagringen. Nu pratar jag väldigt brett på hur det kan se ut, men tänk på att vanorna du skapar i dag ska du kunna leva med även sen och det är ett ganska brett spektrum vi talar om då. Om du inte trivs med den träningsform du påbörjat så kan du tänka på dessa fyra saker innan du ger upp:

1. Beror det på okunskap?
2. Behöver jag uppdatera mitt träningsschema?
3. Vad skulle jag hellre vilja byta ut detta emot?
4. Variation, kan jag lägga till en ytterligare träningsform för att gör det mindre ensidigt?

* Det kan vara svårt från början. Det kommer att innebära en hel del googlande på nya övningar och vad alla kosttillskott har för verkan i kroppen. Det kommer ibland kännas lite krångligt och förvirrande när du hittar samma övning med olika namn eller en studie som säger en sak och en annan tycker något helt annat. Men kunskapen sitter inte i om du vet vad övningen heter eller ej, kunskapen är att förstå själva övningen i sig och att den kan ha fler namn än ett. Har du svårt att minnas så kom på ett eget namn du kan använda för dig själv. Det viktiga är att du förstår hur du ska göra. Det är inte alltid lätt heller men om du har dessa 4 tips med dig när du testar nya övningar så kommer det bli mycket lättare:

1. Alltid rak nacke och rygg. Titta inte åt sidan och böj inte kroppen som en banan eller svanka onödigt mycket.
2. Fokus. Vilken muskel vill du arbeta med? Tänk dig att du ska sträcka ut och sedan spänna, vart sitter fästet?
Ett enkelt exempel är biceps, där har du fästet i slutet på axeln och i armvecket. Om du lyfter underarmen emot dig så spänner du bicepsen och det är det som är den rätta rörelsen, du ska lyfta med underarmen och inget annat. När du inte har kontroll på vilken muskel du vill jobba med så blir det svårt att göra rätt, du ska alltså inte svinga dig bakåt för att orka lyfta eller så okontrollerat att armbågarna pekar framåt.
3. Reglera vikten så att den sista repetitionen du tänkt göra knappt går att utföra, då har du tillräcklig hög belastning. Har du 12 reps som mål, se till att den 11:e får dig att tro att det vore den sista men du gör en till.
4. Det är inte alltid viktigt att lyfta tungt, kontakt är otroligt viktigt. Sök efter smärtan och kontakten genom att sänka vikten emellanåt, gör dropset, superset, långsam excentrisk fas, statisk träning i slutet/början på setet. Du kan göra massor som får din träning att bli mer varierad och effektiv. Det finns ingen gyllene regel på hur det bästa sättet är. Jag gör olika varje pass för att hitta mina knep just då som jag tror passar in, men sen har jag såklart mina favoriter som jag tycker funkar extra bra.

En av dessa favoriter är ett kombinera dropset med superset. Exempelvis, axelpress eller militärpress 25-30 kg drop set/superset med lateral raises 10 kg varje hand. Eller att kombinera dropset, excentrisk träning och statisk träning. Börja tungt och gör ca 6 tunga repitioner, sedan sänker du vikten och utför de resterande repetitionerna långsamt. På sista, 11:e när du inte orkar mer så håller du vikten så länge du kan och går långsamt tillbaka. Done! Det bränner så otroligt bra.

6 Kommentarer