10 TIPS MOT SÖTSUG

Posted in Tips & training

Alla får sötsug och oftast är det när blodsockret sjunker eller eftermåltid när det stiger, alltså när det inte är i balans. Vi tjejer kan få ökat sötsug och ökad hunger innan vi ska ha mens och det beror också på att hormonerna är i lite obalans. Insulin är som ni vet ett hormon också.. 🙂

Men saker jag brukar äta eller göra om jag vill undvika frestelsen kan vara:

1. Dricka friskt citronvatten eller göra en syrlig smoothie funkar bra.
2. Sockerfria proteinbars – Hacka upp på en tallrik eller baka den i micron, servera med smaksatt kvarg
3. Läkerol eller andra sockerfria tabletter och mint tuggummin
4. Äpplen, bär, jordgubbar, stjärnfrukt och melon tycker jag stillar sötsuget
5. Äta ett mellanmål – Tips på bra mellanmål hittar du här )
6. Koffein – i form av kaffe eller energidryck som innehåller vitaminer och krom.
7. Tankarna – ju mer du tänker på det ju mer frestad blir du så sysselsätt dig med något.
8. Vitaminer och omega 3 i samband med någon utav ovanstående tips.
9. Spenat och syrlig mat ökar mättnadskänslan, så den perfekta smoothien för det hittar du här
10. Magnesium rik mat – paranötter, hasselnötter, rå kakao, pumpafrön, solrosfrön, torkade linfrön, jordnötssmör, sesamfrön, mineralsalt, havregryn.

IMG_1306

2 Kommentarer

  1. Ninni säger:

    Jättebra tips! 🙂

  2. Petra säger:

    Fint inlägg med bra tips! Mitt sötsug är alltid som värst några timmar efter lunch och middag 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.