SÅ ÄTER JAG JUST NU FÖR ATT ÖKA I VIKT OCH BYGGA MUSKLER

Posted in Questions, Tips & training

Ja som ni kanske läste så har jag förlorat vikt ofrivilligt och håller nu på att gå upp i vikt så tänkte prata lite om hur jag går tillväga  just nu och vad jag tycker är viktigt ( iallafall för mig) att tänka på.

Först och främst så tycker jag att det är viktigt att tänka på att inte skapa nya vanor utan jag ser detta som en period för viktökning och vill gärna gå tillbaka och bevara mina gamla vanor som jag redan har. Några skillnader små skillnader kommer jag nog att göra för att undvika viktnedgång men generellt sett så är jag inte ute efter att skapa nya matvanor. Det är väldigt lätt hänt att om man lägger till fler måltider per dag att man vänjer kroppen att bli hungrig mer ofta eftersom hungerhormonet fungerar ungefär som sömnen att om man går och lägger sig sent under ett par dagar så är det svårare att somna tidigt när man väl måste. Lika väl så kan du bli hungrig kring 13 bara för att du är van att äta vid den tiden. Därför så ser jag till att alla mina måltider innehåller mer kalorier än vanligt. Jag äter inte extremt stora portioner utan istället jag väljer livsmedel som är näringsrika och ger kroppen väldigt bra och mycket energi utan att man ”överäter”. Jag har exempelvis tillsatt mer proteinpulver och musli i yoghurten på morgonen och toppat med extra valnötter och frön, speciellt nötterna har jag ökat väldigt mycket med om jag jämför med hur jag brukar konsumera det. Jag anser att jag hellre vill få i mig rätt sorts fett om jag ska öka på fettmängden, nötter innehåller dessutom mängder med vitaminer och mineraler. Jag tror nog att jag fått i mig ca 50-100 g extra nötter/frön varje dag nu i två veckor, det är ca 300-600 kcal extra utan fördelat som snacks och blandat i maten jag redan äter. Samma sak för mellanmålen, dessa har jag ökat kalorimässigt på ungefär samma sätt men inte antal portioner.

 Jag är nu mer noga med att få i mig proteinshake efter träningen trots att jag ätit innan och ska äta mat, tidigare har jag gått mer på känsla om jag behöver det eller ej men nu känner jag vill vara med noga för att stimulera proteinsyntesen.

Förutom att jag äter näringsrik mat så ”unnar” jag mig också lite mer onyttigt, eller unna är fel ord eftersom det tillför inte kroppen eller samvetet så mycket mer än extra kalorier och njutning i 5 minuter men jag är inte lika strikt som tidigare, eller jag har aldrig varit strikt. Har alltid ätit något gott när jag känt att jag vill och tycker att det är värt det oavsett om det är en onsdag eller en lördag. Men det jag menar är att om jag ska jämföra antal gånger jag tycker det är värt det så är det fler tillfällen just nu eftersom det hjälper min viktökning på traven 🙂

Jag känner verkligen hur kroppen alstrar mer värme än vanligt och jag tror att det är påväg uppåt nu, och helt ärligt så vill jag att det ska gå fort, jag är så mätt såå länge och har foodbaby 24/7  haha ????. Jag kan tillägga ocksp att jag inte räknar mina extra kalorier utan lyssnar på kroppen och försöka tänka näring istället för siffror och med så bred variation som möjligt. Både vegetabiliska och animaliska proteinkällor, fett från både fisk, avokado och nötter och kolhydrater från spannmål, frukt, grönsaker och rotfrukter.

Det var nog allt, kommentera gärna om ni har frågor <3 KRAM KRAM

IMG_4186

10 Kommentarer

  1. Sanna säger:

    Hej Denice! Jag undrar vad du använder dig av för kosttillskott och varför/vad de olika kosttillskotten är bra för. ????

  2. Emelie säger:

    Jättebra inlägg! Ska själv testa att öka på med lite extra frön/nötter och liknande för försöker också gå upp lite i vikt 🙂 Tack för tipset! Och du är verkligen en grymt stor inspiration 🙂

  3. Liisa säger:

    As I read it with a English translation I did not understand everything. So I have some questions ????
    1. How many meals and snacks a day so you have?
    2. I did not understand: do you have a meal after a workout or a protein shake?
    3. How does the extra for work for you? I try to add more fats to my foods but usually I get sick after that and don’t feel well..
    4. About the carbs – do you only eat vegetables, cereal and fruits or also rice and potatoes etc?

    Thanks in advance ????

  4. Elin säger:

    Hvor mange kalorier burde en spise om dagen for å legge på seg og bygge muskler? Og hvor mange måltider?

  5. Vera säger:

    Va väger du nu och va vill du väga? Hur lång är du?

    1. Elin säger:

      Ligger på 44 kg, er 1.60 cm ca. Vet ikke hvor mye jeg vil veie, vet bare at jeg vil legge på meg, og få mer muskler..

  6. Malin säger:

    Hej 🙂 Har försökt mejla dig men får inget svar, och var ett tag sen nu.. Har jag mejlat fel?? haha

  7. fannynord säger:

    Älskar såna här inlägg! Skulle va kul att se fler specifika exempel på hur dina snacks och måltider kan se ut 🙂

    Kika gärna in på min blogg om mode, bakning, skönhetm mitt liv mm: http://finest.se/fannynord/

  8. Fään OV jo säger:

    Alltså du är en fantastisk inperationskälla … Älskar dina framsteg , som gör dig och då dina läsare till att en vardag får vara en resa till förbättring . Följer med ständig längtan för nästa inlägg:)))))

  9. Lotta säger:

    Hej denice,
    Jag undrar vart du hittat din navelpiercing? Varit på jakt efter en sådan länge nu men hittar den inte nånstans. Skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på det ???? Tack på förhand!
    Mvh
    Lotta

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.