Komma igång igen efter semester

Posted in ALLMÄNT, Träning/motivation

 

 

Semestern kom och gick och här sitter jag, måndag förmiddag och det är dags att återgå till sina vardagliga rutiner. Puff sa det och semester var över. Jag plockar med mig känslan av lata dagar, en avslappnad hjärna och en balsamerad själ och plockar fram det igen när jag känner att jag behöver det, då man är tillbaka i det där ekorrhjulet.

Jag har verkligen kopplat bort, ätit det som fallit mig in och inte rört mig speciellt mycket (två väldigt lugna morgonlunkar i soluppgången fick jag till plus ett gympass då det var dåligt väder). Detta utan dåligt samvete. Att äta bra mat och att röra på mig är en naturlig del i min vardag, något som jag har svårare att vara utan än att göra, är ni mer hur jag menar? Därför har jag lugnt lutat mig tillbaka i vetskapen att så fort vardagen sätter fart igen så gör även mina rutiner det. Men jag vet att vissa har betydligt svårare för detta och därför har jag listat några knep som kan hjälpa dig på traven.

 

  • Försök att sänk kraven på din träning de första passen och låt kroppen vänja sig vid den fysiska aktiviteten igen för att se hur den svarar. Kanske lätta på vikterna, korta ner passen och lägg ribban utefter de förutsättningar du har i dagsläget. Var inte för hård mot dig själv. Börja med att skrota skuldkänslorna och var snällare mot dig själv.
  • Skapa dig din motivation. Det är viktigt att göra saker och ting för sin egna skull. Agera för dig själv och inte för någon annan. Gör det som du tycker är roligt.
  • Var förberedd. Ha en tydlig bild kring hur du ska agera. Gör en plan för kommande veckor. Börja med att skriva upp hur många dagar i veckan du vill träna och vilka dagar, håll dig till din plan
  • Glöm inte bort vilan. Gå inte från noll till hundra, utan planera in dina vilodagar lika gärna som du planerar in dina träningsdagar.
  • Välj ut dina roligaste pass och prioritera dem först, då blir det lättare att utföra.

Dina inställning är grunden i att det ska bli av. Lär dig styra dina tankar och lägg om dina tankebanor. Vi vill inte alltid träna, men här gäller det att sluta tänka och känna efter så mycket och bara agera. Försök att se träningen som en del av din vardagsrutin

_DSC8309

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.