Man måste ta hand om kroppen så att själen vill bo i den

Posted in ALLMÄNT, Träning/motivation

Jag vaknar och känner mig som i ett töcken. Trots ett helt gäng med timmar av sömn så känner jag mig inte riktigt vaken. Huvudvärken är ett faktum och Alvedon i kombination med Ipren har varit men räddning, hela veckan, varje dag. En sån däringa påträngande huvudvärk som tillslut leder till lätt illamående. Stress. Denna hopplösa åkomma som vi ibland måste brottas med.

Trots att jag varit iväg på en veckas semester så känner jag mig allt annat än utvilad efter den här veckan. Jag visste att det skulle vara så. Nackdelen med att vara egen företagare är att ingen annan gör jobbet när man är ledig, utan du hamnar på efterkälke och måste verkligen jobba i uppförsbacke för att komma ikapp. Jag gillar inte känslan av att ligga efter. Jag har jobbat ikapp ordentligt i veckan, många uppdrag har jag kunnat sätta en check-bock efter, men jag har fortfarande lite kvar. Jag har en deadline tills på måndag, så idag blir sista chansen. I eftermiddag kommer jag vara ikapp. Jag kommer checka ut på helg och verkligen ta vara på den. Jag har bokat in mig på en ansiktsbehandling i eftermiddag. Jag ska bädda rent så att jag ikväll kan gå och lägga mig tidigt i en nybäddad säng och låta lukten av sköljmedel vagga mig till sömns. Vi ska äta god mat och kanske till och med smutta på ett glas rött. Jag ska till affären och handla min favorit choklad. Jag ska koppla bort och koppla av. Välbehövligt! 

Hur agerar du när du är stressad? Nedanför har du några punkter som jag brukar ta till: 

  •  Var snäll mot dig själv.  Det du gör är tillräckligt bra, nöj dig med det. Du gör så gott du kan och det räcker väl.
  • Skriv en lista på det du behöver göra. Det kan låta banalt men det hjälper verkligen. Du får en överblick över vad du verkligen behöver göra och det är otroligt härligt när man kan börja stryka saker på listan.
  • Planera. Har du massor att göra är det skönt när man ligger steget före. Att vara förberedd och ha saker planerade skapar trygghet. Har du en matlåda i frysen du kan ta fram som lunch så slipper du lägga tid på det? Försök att skapa en rutin och en plan för dagen som du tryggt kan luta dig emot. Struktur kan låta tråkigt, men så bra!
  • Prioritera sömnen och maten. Hur stressigt det än är så mår du bättre och blir effektivare om du ser till att få sova ordentligt på nätterna och ger dig tid att äta dina måltider. Att hoppa över lunchen gör dig varken smartare, snabbare eller duktigare. Snarare tvärtom.
  • Prioritera vila och återhämtning. Har vi mycket att göra är det ännu viktigare att sortera bort intryck och lägga in små pauser. Jag tar lite längre promenader med hunden mellan jobben. Lyssnar på en podcast och låter hjärnan vila. Det där lilla gör det stora.
  • Stäng av. Stäng av telefon, dator och TV för en stund. Låt folk vänta lite och lägg tid på dig själv
  • Kramas och kela. När vi tar i varandra så frigörs hormonet oxytocin och det får oss att må bra, så ge varann en extra kram idag.
  • Tänd ljus. Levande lågor har en lugnande effekt och väcker hopp

18920628_10155939328516393_8973512329182058194_n

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.