Motivationstips

Posted in Träning/motivation

Godmorgon!

Jag hoppas ni har haft en härlig helg.

Semestern är i full gång, men det finns faktiskt dem som återgått till jobbet igen. Det är så lätt att man under semestern släpper lite extra på tyglarna och sedan har man svårt att hitta tillbaka till sina rutiner. Här kommer några enkla knep som kan hjälpa dig  på vägen:

  • Ta med dig träningskläderna till jobbet. Ska du ut och gå/springa så byt om på jobbet och ta en runda utanför ditt arbete. Dels så får du miljöombyte och när du sedan sätter dig i bilen för att åka hem så har du hela kvällen till fritid. Det samma gäller om du ska till gymmet, ta det på väg hem från jobbet. Se det som en timmas övertid på jobbet, en friskvårdstimma!
  • Planera! Skaffa dig en tränings-kalender och sätt dig på söndagkväll och planera in din träning i kommande vecka, precis som vilket annat bokat möte som helst. Inte skulle du avboka en läkartid för att du är trött eller inte känner för det? Gör en plan och håll dig till den.
  • Hitta din grej! Du måste göra det du tycker om. Är träningen inte rolig, så kommer du förr eller senare lägga ner. Så se till att prova dig fram tills du hittat din grej.
  • Lägg träningen på en rimlig nivå och fråga dig varför du tränar? Vad har du för mål? Du kommer att få resultat utefter hur du agerar. Väljer du soffan framför gymmet så kommer också dina resultat att bli där efter… Ganska enkel ekvation, visst?
  • Vill du komma igång med löpningen? Skaffa då en app, t.ex. Runkeeper, där du kan se hur långt du springer, hur snabbt det går och hur ofta du kommer ut. Du kan tävla mot dig själv och försöka slå tiderna för varje vecka.. Viktigt att tänka på är dock att sätta upp rimliga delmål och mål. Rom bygdes inte på en dag…
  • Ska du ändå ta med dig telefonen ut så se till att ladda upp med massa bra, peppande musik som får dig på gott humör.
  • Vissa behöver lämna telefonen hemma, ge dig iväg för en stunds egentid!
  • Nybörjare i gymmet? TA HJÄLP! Många tycker att det är dö-trist med styrketräning, men jag lovar att det grundar sig i okunskap. Jag själv var där för bara några år sedan.
  • Försök, när du sitter där på soffan, att plocka fram den där känslan du har efter ett genomfört pass, du ångrar aldrig ett träningspass.Tänk på det och ge dig tusan på att det är värt det!
  • Gör det tillsammans! Det bästa av två världar. Försök att få med dig bästa kompisen, sambon eller grannen. Trigga varann och kombiera nytta med nöje. Visst kan man snacka igenom helgen även i gymmet eller på en stig i skogen, lika gärna som över en fika.
  • Nöj dig med bara en liten kort stund, allt är bättre än inget!
 
Så, vad väljer du att träna idag?
_DSC8260

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.