Måndagspepp

Posted in Träning/motivation
Tänker du ofta på söndag kväll att imorgon är en ny dag, då blir det bannemig att ta nya tag! Ny vecka med nya möjligheter.
Nej, allt behöver inte vara svart eller vitt. Man behöver hitta en skön balans genom veckans alla dagar.
Jag anser att det inte bara är fiskarens bästa vän som heter tålamod, utan tålamod är även en nybörjares bästa vän. Man måste skynda långsamt. Det är så lätt att jämföra sig med andra men du, du är du. Ditt liv är ditt och det måste levas, kännas och andas som just du lever, känner och andas. Du kan aldrig applicera någon annans liv på ditt.
Försök sluta att skynda. Se processen. Se helheten. Våga tro andra processer. Sätt små delmål och var nöjd över dig själv när du nått dem. Hitta din grej och få det att funka. Det måste vara roligt för just dig. Jag vet att du ofta bara får se och höra om hur alla andra tog sig fram. Men du har dina förutsättningar och det är en jäkla framgång att bara ta sig i kragen och börja någonstans. Din process är fullständigt tillräcklig och fantastisk, Du är fantastiskt!
Släng den där påtvingade positiviten i papperskorgen. Låt känslorna få vara som de är. Vackra och fula. Skimrande och gråa. Att nå fram till en hälsosam livsstil är inget som du kan köpa som ett färdigt comviqpaket i en butik, det måste få ta tid, det måste få gro och du måste hitta det sättet som passar just dig, även om någon annan går till väga på annat sätt. Och detta är ibland jävligare än vad man tror.
Men kom ihåg att bra träning är den träningen som blir av. Nöj dig med det du gör utefter dina förutsättningar.
Du ångrar dig aldrig efter ett träningspass och försök att ta vara på den känslan och ta med den nästa gång det tar emot. Ofta är steget över tröskeln det som är störst och jag vet att du kommer klara att ta dig över det, men vad du än gör – gör det för din skull och ingen annans!

För att lättare hitta tillbaka så tänk på:

  • Var inte för hård mot dig själv. Börja med att skrota skuldkänslorna och var snällare mot dig själv. Sänk ribban och utgå från dina förutsättningar.
  • Starta lugnt. Gå inte från noll till hundra. Har du haft ett litet uppehåll så kan det krävas 2-3 pass innan du är med i matchen igen.
  • Var förberedd. Ha en tydlig bild kring hur du ska agera. Gör en plan för kommande veckor. Börja med att skriva upp hur många dagar i veckan du vill träna och vilka dagar, håll dig till din plan.
  • Skapa dig din motivation. Det är viktigt att göra saker och ting för sin egna skull. Agera för dig själv och inte för någon annan. Gör det som du tycker är roligt.

Dina inställning är grunden i att det ska bli av. Lär dig styra dina tankar och lägg om dina tankebanor. Vi vill inte alltid träna, men här gäller det att sluta tänka och känna efter så mycket och bara agera. Försök att se träningen som en del av din vardagsrutin. Skriv in det i din almanacka precis som vilket annat bokat möte som helst och håll dig till din plan.

DSC_3983

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.