Så hittar du din motionsform

Posted in ALLMÄNT
Att vara fysiskt aktiv ska vara något som känns kul och inspirerande, inte ett måste som känns tungt och tråkigt. Därför är det viktigt att hitta den träningsformen som passar just dig. Alla uppskattar inte att snöra på sig skorna och springa kilometer efter kilometer i skogen och det är heller inte alla som gillar att lyfta skrot inne i gymmet. Känner du dig vilse bland alla motionsformer som cirkulerar idag?
Jag ska försöka ge dig några tips som kan vara bra att tänka på innan du ger dig ut i djungeln för att hitta din grej.
Hur ska du välja träningsform?
Först och främst måste man fundera på vad man har för mål. Vill du börja träna för att bli starkare? Gå ner i vikt? Vill du springa ett lopp? Känner du dig stel och vill bli smidigare?
Oavsett vilket mål du har så måste man komma fram till det för att sedan gå vidare och hitta en träningsform man tycker är rolig och som man gillar att göra. Även vad du tror du kan gilla att göra om två månader. Det måste kännas inspirerande, annars är det dömt att misslyckas.
Vad ska du då utgå ifrån?
Vill du träna ensam eller i grupp? Vill du träna hemma eller i ett gym? Vill du bestämma över tiden själv eller vill du alltid ha en fast tid att utgå ifrån?
När du bestämt dig så mjukstarta! 1-2 gånger i veckan räcker så att man inte chockar kroppen. Försök även vara medveten om din vardagsmotion och öka den. Kan du ta cykel eller promenad till jobbet? Parkera bilen längst bort på parkeringen från mataffären osv. Dessa små, små medel gör större skillnad än vad man tror.
Hur kommer du då igång på bästa sätt?
Börja med något som du känner att du har hyfsat koll på. Kan man det man utför så känner man sig duktig på det man gör och automatiskt blir det roligare. Som jag nämnde tidigare så är 1-2 gånger i veckan bra nog. Öka sedan intensiteten när du känner att du är redo.
Ge inte upp! Ingen skrattar åt dig om du gör fel. Alla är nya på någonting någon gång. Du är duktig som försöker!
Vad kan du undvika för att det ska bli pannkaka av hela situationen?
Gå inte ut för hårt! Det är ett fel de flesta gör. Helst vill man ju haft resultat redan igår. Skynda långsamt och låt det ta tid. Man måste sträva efter att hitta någonting hållbart.
Var noga att planera din tid! Det är en stressig vardag vi lever i så skaffa gärna en kalender och skriv ner din träningsvecka redan på söndag kväll och försöka att hålla fast vid den. Boka in träning som vilket möte som helst. Finns det några bortförklaringar som är tillräckliga för att skippa ett träningspass? Prioritera!
Varför ska du träna?
Du kommer må så mycket bättre! Fysisk aktivitet har en välgörande effekt på hjärnan och hjälper till vid stress och depression.
Ge det åtta-tio veckor och jag lovar att du kommer känna skillnad på så många plan!
Glöm inte, det finns träningsformer för alla!

2 Kommentarer

  1. Ferenc säger:

    Alltid lika bra skrivet bästa du.

    1. fiashalsa säger:

      TACK! <3

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.