Hur kommer jag igång med löpningen?

Posted in Träning/motivation
Jag fick inför förra sommaren en kommentar i kommentarfältet som jag jätte gärna ägnar ett helt inlägg åt ”Jag skulle gärna vilja börja springa i sommar. Hur börjar jag och hur ska jag lägga upp det på bästa sätt?”.
Visst, sommaren är väldigt långt borta för tillfället, men våren är desto närmare och då är det många som strävar efter att komma igång med sin löpning. Det är många lopp som väntar osv.
DSC_4123 (3)
Eftersom jag själv brinner för löpning och fullkomligt älskar det så svarar jag mer än gärna på den här frågan. Varför är jag så frälst kanske du tänker? Löpningen är så tacksam för det är något alla kan göra, så länge man vågar backa till sin nivå, du kan utföra den när som helst och vart som helst, det krävs inte speciellt lång tid och det är relativt billigt att ägna sig åt löpningen, du behöver investera i ett par bra skor, and that’s it!
Jag brukar alltid trycka lite extra på att man måste skynda långsamt. Man måste börja någonstans och det många gör fel är att gå ut alldeles för hårt, vilket medför att man tycker att det är på tok för jobbigt, smärtsamt och allt annat än skönt, och på grund av det så tröttnar man och lägger av. Att gå ut för hårt ökar även risken för skador. Det här måste vi undvika! Tänk på att det är inte bara fiskarens bästa vän som heter tålamod.
Man måste börja väldigt försiktigt. Ett tips är att ha musik i öronen när man ger sig ut. Då siktar man på att gå första låten, jogga lite försiktigt nästa låt, sedan går man en låt och joggar försiktigt nästa. Sådär håller man på tills man har varit ute i 20-30 minuter och det nöjer man sig med till en start. När man har gjort detta ett par pass så kan man öka och jogga i två låtar och gå en osv. Att starta med 2, MAX 3 gånger i veckan brukar vara lagom, det är viktigt att kroppen hinner återhämta sig emellan passen när den är ovan.
Det jag vill att vi försöker uppnå med det här är, att när ni väl är klar med sitt träningspass så ska man ha en känsla som berättar ”jag fixade det”. Du ska nästan känna att du hade kunnat ge lite mer. Har man den här positiva känslan i kroppen när man är klar så är det den man kommer ha med sig in i nästa pass. Går man däremot ut för hårt och ligger på gränsen till en-nära-döden-upplevelse, ja då kommer du ha svårt att motivera dig till att göra om det, visst?
Så kom ihåg – gå inte ut för hårt! Resultaten kommer att komma ändå, jag lovar!
När man väl kommit så här långt och känner att man faktiskt orkar varannan låt, då kan man börja fokusera på att öka din sträcka. Till en början tycker jag att 2-3 km räcker gott och väl. Satsa på att vara ute i cirka 20-30 minuter per gång och öka som sagt successivt efter ett par veckor så att man hela tiden utmanar kroppen. Det mår vi bra av och man kommer snart se resultat. Konditionen är ganska tacksam att träna då det går relativt snabbt till en början. Du kan även öka intensiteten genom att gå en låt och jogga två.
Var noga med att värma upp, förbered kroppen på vad som komma skall genom rask promenad, hoppa gärna lite på ett ben så att vristerna mjuknar och utför gärna lite rörlighetsövningar. Efteråt är det fantastiskt härligt att varva ner och tacka kroppen. Gå lugnt ett par minuter och stretcha sedan igenom kroppen. Ge den lite extra kärlek för att den just har presterat ett hel-grymt pass tillsammans med dig!
DSC_4113 (3)DSC_4138 (3) DSC_4154 (3)

2 Kommentarer

  1. Kristin säger:

    Hej!
    Jag har kört appar som tex ”couch to 5K”, ”run 5K”, ”zombie run!”
    Det funkar inte, ungefär när man ska börja springa 5 min är det kört för mig. Jag tror det brukar vara ca 2-3 veckor in i programmet om man går/springer 3 dagar i veckan.
    Jag är fet och 48 år.
    Först o främst så orkar jag inte 5 minuter, sen får jag alltid ont nånstans. Oftast i ett knä.
    Alla andra klarar av det. Jag tycker det är tråkigt att gå för man får ju hålla på i timmar, nu har jag köpt en hund och vill att vi ska kunna springa ihop.
    Vad ska jag göra?
    Kram o tack// Kristin

    1. fiashalsa säger:

      Hej!
      För det första, du är DU och du har dina förutsättningar. Hur någon annan går till väga är deras ensak. Jämför dig ALDRIG med någon annan, utan utgå alltid ifrån dig själv.
      I ditt fall så hade jag rekommenderat dig att starta med powerwalks, i kanske 2 veckor för att få igång kroppen. Efter två veckor så kan du starta med 1 min jogg varvat med 1 min promenad. Upplever du att 5 min är för mycket så behöver du sänka ribban. Att skaffa hund kan vara ett jätte bra sätt att komma ut på.

      Sen en annan sak, måste du just springa? Kan du träna kondition i någon annan form istället? Kanske cykel eller simning hade passat dig bättre? Du skriver att du har en övervikt, då är just löningen ganska på frestande för kroppen och både cykel och vatten är skonsamma sätt för kroppen att träna.

      Var inte för hård mot dig själv, utan sänk ribban och starta någonstans. Gå inte för fort fram. Rom byggdes inte på en dag, visst? 🙂
      Lycka till!
      KRAM

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.