Övning för rumpstumpen

Denna ”juckövning” är en av min favoriter när det kommer till rumpträning. På bilden gör jag den mot boll men man kan också ligga med övre delen av ryggen på en bänk. Vill man ha ett tyngre motstånd ber man sin kompis lägga en viktstång gränsle, eller en viktplatta, och sen är det bara att köra på :)! Förövrigt borde jag skaffa mig en träningskompis som kan fota mina övningar, men jag hoppas det syns ändå! Bild 1 visar startläge och bild 2 stoppläge.

jordnötspannkakor

I dag fick jag ett recepttips av en gammal vän. Jag sprang direkt hem och började fiffla i köket. Resultatet blev mättande pannkakor som jag toppade med keso och jordgubbar. Näringsvärdet blir nästan (lite för mkt fett) isokaloriskt, dvs ungefär lika delar energiprocent av fett, protein och kolhydrater. Perfekt!

Recept till 5 pannkakor:

4 st stora ägg

2 msk jordnötssmör (ekologiskt som endast innehåller jordnötter och havssalt)

1 mogen banan.

 

Mixa allt till en fluffig smet, går att grädda utan matfett då de innehåller fett från jordnötssmöret. Passa dem noga då de snabbt får färg!

Toppa med keso och bär o ev lite flytande honung (jag beräknade 300 g keso som är drygt en liten burk samt 15 jordgubbar fördelat på 5 st pannkakor).

 

Näringsfördelning:

Kolhydrater: 28 E%

Fett: 43 E%

Protein: 29 E%

Hålla humöret uppe!

Det är märkligt hur brist på sömn kan skruva till hjärna, humör och kropp. Efter en vecka av morgonpigga OCH kvällspigga barn är jag ganska mör och när man vaknar på morgonen och tänker ”Oh nej, det är ju jättelång tid tills det är kväll och jag får gå och lägga mig” så har jag svårt att få ut någon inspiration varken när det gäller träning, jobb eller matlagning. Därför blev det en enkel frukost : Lättkesella blandat med whey 100 jordgubb, lite vatten, några skivade jordgubbar och några hackade mandlar.

 

Och en enkel lunch, ngn typ av cobsallad gjord på det som fanns i kylskåpet.

 

Och det enda man kan göra för att göra dagen bättre är att LE och sticka i väg på ett mördarträningspass. Och vet ni…. Det hjälpte :)..

Sommarens utmaning i bilder

Hittade några bilder från utmaningen (mintriathlon) som jag gjorde i somras. Bilderna är tagna från IFK Noras hemsida. Jag kan ju bara konstatera av bilderna att det är väldigt svårt att vara snygg och samtidigt köra järnet, men det är väl inte meningen heller ;).

 

Nämen det är ju jag..

Som damp ned i brevinkastet här hemma. Både framsida och mittuppslag i Gymgrossistens månadskatalog. Snygg layout av Gymgrossisten och fina bilder tagna av Raphael och Sara Cameron på Vanity studios. Alltid kul att jobba med proffs, Tack för det :). Och glöm nu inte att yttnyttja alla fina erbjudanden, jag rekommenderar varmt att fylla upp lagret med ett ”Kom i gång paket” som innehåller Whey 100, CLA och Ripped pro för bara 429 kr! Löp o köp..

Omega 6, nyttigt eller inte?

Jag har märkt att det råder en lätt förvirring hos gemene man vad gäller nyttan med fettsyran omega 6. Jag tänker nu förklara hur jag ser på saken.. Många livsmedel skyltar med att de innehåller de nyttiga fettsyrorna omega 3 & 6 och det finns mängder av kosttillskott med denna blandning. Men är det verkligen så bra med Omega 6? Svaret är att i den mängd vi får i oss Omega 6 genom kosten i propotion till Omega 3 så kan det rent av vara dåligt för hälsan. Att äta tillskott av Omega 6 har alltså oftast motsatt effekt än tanken med intaget. Med dagens kostvanor äter vi ca 9-10 ggr mer Omega 6 än Omega 3, då den finns i massor av livsmedel till skillnad från den mer svåråtkomliga Omega 3 oljan (som ju finns i fet sjömat tex). Lättförklarat konkurrerar Omega 6 ut Omega 3 i kroppen och kan istället öka blodtryck, inflammationer och sjukdomar som orsakas av den ökade inflammationsgraden. Därför bör du fokusera på att få i dig Omega 3 och försöka äta mindre av källor rika på Omega 6. Exempel på källor får du nedan (de flesta innehåller höga halter av vegetabiliska oljor): 

  • Rostad lök
  • Snabbmat, t ex pommes frites
  • Kakor, kex och bröd
  • Buljongtärningar
  • Pulversoppor
  • Många färdigrätter, till exempel potatisgratäng.
  • Remouladsås och majonnäs
  • Margarin
  • Sallader med majonnäs
  • Tortillas
  • Chips
  • Deg-halvfabrikat
  • Fiskkonserver med olja
  • All friterad mat – även fisk
  • Nötkreatur, dock inte betande
Så mitt hetaste tips är att äta fet fisk 3 ggr i veckan och/eller äta Omega 3 tillskott, äta linfrön eller köpa Omega 3 berikade ägg (denna process sker genom att hönorna får linfrön i sitt foder och är helt naturlig), skippa ovanstående livsmedel eller minska ned på dem och köp för guds skull inte Omega 6 tillskott!!! Du får i dig denna fettsyra ändå!
Omega 3 tillskott är bra för de allra flesta med en ”Svenssonkosthållning”.
Medans man bör skippa Omega 6 tillskott..

Ledig dag med ordentlig benträning

Efter mötet med mina kära bloggkollegor här på Sportguiden bar det av till gymmet. I dag hade jag bestämt mig för ett bra gympass då jag hade gott om tid. Och det blev riktigt bra trots att jag nu är lite snål med kolhydraterna i kosten efter sommaren:). Körde min favvomaskin ”gynstolen – omvänd” som brände helt slut på utsidan av mina små gluteusmuskler. Tycker den isolerar bra och man kan köra riktigt tungt. Hoppas det känns ordentligt i morgon. Fokuserade på baksidorna som kommit i skymundan ett tag så vaderna fick sig också en omgång! Efter träningen blev det min goda linssallad med lax och grönsaker. Linssalladen är gjord på:

  • Bruna/gröna/belugalinser
  • Hackad färsk koriander
  • Purjolök eller salladslök
  • tärnad nektarin (gärna lite omogen)
  • Olivolja
  • vinäger
  • malen spiskummin (ös på, det är det som sätter prägeln på salladen)
  • örtsalt
  • ev färsk chilifrukt

Eftersom jag gör lite på känn har jag inga exakta mått men det är bara att freestyla så blir det bra! I morgon ser jag fram emot ett välbehövligt crosstrainingpass. Trevlig helg :)!

Tonfiskröra is da shit!

I bland kan jag verkligen få ett sug efter just tonfiskröra på en god sallad. Jag brukar göra den med grekisk yoghurt (0% fett och 10% protein), några kapris, avrunnen tonfisk i vatten, örtsalt, en skvätt citronjuice och lite peppar. Toppa med alfalfagroddar som är rik på proteiner och vitamin K, samt C-vitamin, B2, B12 och E-vitamin. Krispiga och kan odlas hemma hur enkelt som helst!