Shoppat till Kroppen

Köpte denna fantastiska godluktande kroppsolja på apoteket idag! En blandning av argan/mandel och aprikosolja helt i min smak. Jag gillar kroppsoljor. Sen nu är det särskilt viktigt att smörja kroppen =) så nu har jag en eko till natten, och denna till morgonen (om jag kommer ihåg då) =)

unnamed (1)

Tips FinFina lockar

Lockat hår är så fint!

Här är lite tips och förslag på olika verktyg:

Locktång
En locktång passar bra för dig som har kort till mellanlångt hår. Har du riktigt långt hår går locktången bra att göra slappare lockar med. En smal locktång resulterar i ett riktigt lockigt hårsvall samtidigt som en tjockare locktång ger dig en vågig frisyr.

Plattång
Plattången är en bra investering för dig som gillar att variera din frisyr. Plattången fungar utmärkt både till att locka håret, göra det vågigt, spikrakt och passar alla hårtyper. En riktig allt-i-allo!

Värmespolar
Värmespolar funkar bäst för dig som har hår som är längre än till axlarna. Satsa på ceramiska värmespolar för att slippa slitage. Med värmespolar kan du få allt från korkskruvar till utborstade vågor!

Flätor
Ett gammalt troget husmorsknep är att gå och lägga sig med fuktigt hår i flätor. Denna metod ger dig lösa vågor istället för riktiga lockar. OBS! Gör inte det här till en vana. Håret mår varken bra av att slitas med hårband när det är blött eller vara fuktigt under en längre tid.

Spolar + hårfön
Här behövs vanliga spolar, en hårfön, tid och tålamod! Rulla upp fuktigt (och även här, värmeskyddat!) hår på spolar som du senar fönar torrt. Släpp ut lockarna när hela håret har svalnat.

Knepen som ger hållbara lockar


Rengör

Har du volymprodukter och hårspray i håret kan det smälta och brännas fast på ditt lockverktyg. Vissa mousse kan fungera för att hålla lockarna starka. Fråga din frisör!

Torrt hår!
Se till att ditt hår är helt torrt när det ska lockas, eftersom fuktigt hår slits värre av värmen.

Värmeskydd
Förebygg slitet hår med en värmeskyddande produkt. Ett måste när du ska använda plattång och locktång!

Sektioner
Använd dig av hårklämmor och dela upp håret i sektioner. Locka sedan sektion efter sektion, med underhåret först, så missar du inte en slinga!

Glöm inte hårspray!
För att få lockarna att hålla är hårspray efteråt ett måste.

Låt svalna
Rör inte lockarna förrän de svalnat helt – annars är håret rakt igen inom några få timmar.

Vårda
Lockar du håret ofta? Glöm då inte bort att skämma bort håret med balsam och hårinpackningar, eftersom värme sliter på håret.

Skärmdumpar54

unnamed (1)

Middag hos syster

Igår var vi hos syster på julmiddag och bytte julklappar…äldsta systern och jag kommer inte ses i jul så vi passa på denna helg så vi skulle hinna träffas.

unnamed (1)

 

20141012_175227

 

jag åkte med i nya Q7;an igår för första gången och jag måste säga att jag älskar den bilen.. massor med benutrymme (väldigt bra för ett preggo) =D och sen gillar jag att ha glas i taket gör att det blir så mycket ljusare i hela bilen. Blir bra med större utrymme inför  nästa lilleman/tjej kommer…spännande… bara ca 3,5 månad kvar nu. Det går verkligen mycket snabbare denna gång.. förra gången räknade man veckorna… nu bara flyger de fram =) idag är jag i vecka 25

 

IMG_20141213_150633

 

Hamburger Börs+Orup+julbord= sant

Igår var vi bjudna med jobbet på julbord.  Var väldigt roligt att få träffa alla arbetskamrater samt se lite nya ansikten och umgås. Vi var bjudna till Hamburger Börs och jag tog tåget från Uppsala vilket gick väldigt smidigt, det var ju Nobeldagen samma dag så många gator var avstängda och mycket trafik så det var bra att jag tog tåget.

Julbordet var väldigt gott och hela Hamburger Börs var fullt med folk, det var många som ville äta julbord och kolla på Orup.

Orup var väldigt bra! Hade en grym röst!

En supertrevlig kväll!

IMG_20141210_174817

IMG_20141210_223553

20141210_201155

20141210_163024

Kallt var det ute iallafall så det blev stora dunjackan på

 

Steg till en perfekt hud

Lite tips och trix för att förbättra huden.. allt passar inte alla..men kan vara bra att få en ögonväckare ibland

1. Ge dig själv en massage
Att massera ansiktet kan pigga upp trött och grå hud. Ansiktsmassage är stort i Asien och många japanskor hävdar att det är hemligheten bakom deras porslinshy. Knåda lagom hårt, det ska absolut inte göra ont, och arbeta igenom hela ansiktet med fingertoppar och knogar. Det ökade blodflödet gör huden pigg och rosig. Passa på att massera när du smörjer in ansiktet. Det gör att cremen med dess vårdande ingredienser tränger in och verkar ännu bättre.

2. Sov med en extra kudde
Slipp svullna och puffiga ögon på morgonen genom att enkelt justera ditt sovläge. Bulla upp med några extra kuddar så att du sover med huvudet i ett högre läge. Det minskar vätskeansamlingar runt ögonen. Vill du vakna extra fräsch? Kalla gurkskivor och använda påsar med kamomillte är klassiker som dämpar svullnaden.

3. Se över dina duschrutiner
Svett kan täppa igen, bilda bakterier och ge upphov till akne på kroppen. Rygg och bröst brukar vara speciellt utsatta områden. Att duscha direkt efter träning är en enkel lösning. Att sätta på sig en ren t-shirt (helst av bomull som andas) hjälper också om du skyr omklädningsrummet. Även gammalt smink och svett tillsammans kan täppa till. Se till att torka av ansiktet innan du tränar. Obs! Att tvätta av sminket innan du går och lägger dig är det mest grundläggande i hudvårdsrutinen – alltså ett måste.

4. Se upp med hårprodukter
Finnar och orenheter i pannan kan bero på gamla rester av balsam och stylingprodukter. Oljor och kemikalier i hårprodukter kan irritera, täppa till och orsaka akne. Se till att du alltid sköljer ur balsamet ordentligt och använd ansikts-rengöring som sista moment i duschen.
Se sen till att hålla stylingprodukterna borta från huden.

5. Skippa sötsakerna
Studier visar att snabba kolhydrater som till exempel, vitt bröd, läsk och godis kan ge upphov till akne och även göra den värre.

6. Ha tålamod
Har du nyligen bytt hud-creme och väntar på resultat? Nya hudvårdsrutiner kräver tid och tålamod. Det tar minst ett par veckor för din hud att anpassa och förnya sig.

7. Drick vatten
Du behöver inte bälga i dig litervis men se till att du inte är uttorkad då det även torkar ut din hy. Vatten är alltid att föredra framför annan dryck och kranvatten är fräscht, nyttigt och miljövänligt. Tänk sex till åtta glas vatten om dagen!

8. Använd fingrarna
Bästa sminkredskapen är dina egna fingrar. Applicera foundation med fingrarna och du får en felfri finish. Värmen från fingrarna gör nämligen att underlaget smälter in i huden på ett naturligt sätt och resultatet blir jämnt.

9. Sov på rygg 
Och slipp rynkor. Vissa hudläkare hävdar att de kan
se på ett ansikte om personen sover på sidan. All press och gnidande mot kudden skadar till slut kollagenet och elastinet (hudens byggstenar). Sover du ofta på sidan hänger även kinden på ett sätt så att en rynka från näsan till munnen uppstår.

10. Minska på saltet
Ett för högt intag av salt gör att du samlar på dig onödigt med vätska vilket kan göra att ansiktet ser puffigare ut. Se speciellt upp med soja och såser som ofta är saltbovar.

11. Skala av sminket
Var sparsam med täckande produkter. Runt ögonen kan din concealer sjunka ner i fina linjer och förstärka dem. För mycket foundation och puder maskerar även hudens naturliga lyster och gör att du ser äldre ut och tröttare ut.

10. Stressa ner
Stressar du mycket bildas mer androgener som täpper till porerna och gör att akne kan bildas. Kroniskt lite sömn startar även en kedjereaktion där nybildningen av huden avtar vilket resulterar i att huden blir torr. Massage och varma bad triggar må bra-hormonerna melatonin och oxytocin och gör därmed din hy vackrare.

13. Växla temperatur
Växla mellan varmt och kallt vatten i duschen – det sätter igång blodcirkulationen och din hud får en fräsch lyster. Hudgurun Ole Henriksen hävdar till och med att det tajtar till huden. ”Det är lite obehagligt men det hjälper till att tona och göra huden fastare.”

14. Bär rätt färg
Ser huden trött och trist ut? Färg på kläderna gör att du genast ser piggare ut. Rosa ger till exempel huden en varmare ton och är en färg som, vetenskapligt bevisat, appellerar till både män och kvinnor.

15. Rengör mobilen
Allt som är nära ansiktet ska hållas rent för att undvika att trigga akne eller infektera småsår. På telefonen samlas det oerhörda mängder bakterier som fastnar på din kind.

16. Sluta röka
Seriöst, nu är det dags att sluta. Förutom alla direkt hälsofarliga effekter så blir huden rynkig, grå och ojämn.

17. Ät fett!
Att inkludera nyttiga fetter, som avokado och nötter, i din kost är ett bra sätt att hålla huden mjuk och smidig.

photodune-6057392-damaged-skin-xs

Uppdatering

Just nu är mina föräldrar här för att jag ska hinna med allting om dagarna. Så tacksam för att ha en familj som ställer upp när man har det lite körit. Idag ska vi in en sväng och handla de sista julklapparna , sen är det klart!

Julen är verkligen den bästa högtiden enligt mig när familj och nära samlas. I år ska vi ha lite knytis så vi alla hjälper till kring maten, jag kommer att stå för laxpatèn i år. Övriga år har jag haft hand om grönkålen =) så jag avancerar

unnamed (1)

en av påsarna med julklappar

IMG_20141206_215820

Juicetips

Varje morgon tillsammans med min grötfrukost så gör jag numera i min juicecentrifug en juice.

Idag blanda jag ihop citron,grape,apelsin,ingefära,selleri och morot till en härlig blandning. En riktigt vitaminkick att börja dagen med. Så himla gott!

images

 

Vecka 24

Nu börjar magen smyga sig fram och jag har nu gått in i vecka 24

Barnet

Fostret väger cirka 600 gram och är ungefär 30 centimeter långt. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.

Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet.

De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först nu kan fostret börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.

Hörseln är väl utvecklad. Fostret känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.

——————————————————————————————————————-

jag känner tydligt sparkarna i magen nu, så himla mysigt! Som jag saknat det!