Högläsning vid poolen

Högläsning får agera lite pausunderhållning vid poolen för Lykka.  Hon har lite svårt att koppla av den här lilla damen så vi får muta och locka med allt möjligt.  Och det faktum att det inte finns så många barn i hennes ålder här på hotellet är lite plågsamt för henne. Lillebror i all ära men till slut blir även han tråkig lixom. Vi får väl hoppas att på nästa hotell finns fler barn !

Idag har det varit disigt och mulet större delen av dagen. Men varmt som vanligt. Efter lunch slog det om det blåst och mörka moln. Vi rusade in då det såg ut som om det skulle börja regna men än så länge inget regn. Däremot lite sol…?! Vi ligger i alla fall nu i sängen  med paddor och film.  Lite vila skadar ju inte.

Jag har köpt en ny klänning förresten:

Ny klänning och nya flipflops.  Life is good !

Vår Midsommar i Thailand

Midsommarafton igår bestod för oss en kväll på stan här i Chaweng. Det blev lite shopping, middag på fin restaurang samt massage för hela bunten.

Barnen fick köpa ett varsitt klädesplagg: Lykka valde en klänning i regnbågens färger och Morris valde en fotbollströja  (han har tjatat länge efter det). Själv köpte jag ett par nya flipflops.

Middag åt vi på en fin restaurang här i stan. Här är allt dubbelt så dyrt än normalt men det är ett coolt ställe med en liten lekpark i mitten. Barnen var väldigt nöjda!

Middagen gick på runt 1800 baht. Vi brukar äta för typ 500 baht vanligtvis. Men det var det värt! Midsommar och allt !

Slutligen gick vi in på ett massageställe för en kollektiv massage. På rad satt vi i varsin stol och blev ompysslade: Niklas och Lykka med en fotmassage, jag tog en manikyr&pedikyr medan Morris tittade på sin Ipad.  Det hela gick jättebra och vi kommer definitivt göra om det !

Det var vår Midsommar det. Så mycket bättre än stång och dans.

Vi bygger sandslott

Another day in paradise är till ända. Vi vaknade upp klockan 9 imorse. Vad har hänt med mina barn som plötsligt sover länge på morgonen ?! Vi tackar och tar emot förstås.

Vi har även idag hängt vid poolen och stranden. Temperaturen ligger runt 32-33 grader med växlande molnighet. Det känns alldeles lagom faktiskt. Inte för varm men heller inte kallt. En kort stund regnade det på eftermiddagen och nu på kvällen regnar det lätt. Detta är dock inget som stör oss.

Våra barn tycker inte om att hänga på stranden. Det är poolen som gäller för dom. Tyvärr är poolen helt folktomt så det blir så tråkigt att hänga här hela tiden. I vuxnas tycke det vill säga.  Vi får därför locka ner barnen på ett sätt eller annat: köpa glass, bygga sandslott eller annat.

Stranden här i Chaweng är just nu väldigt lugn. Juni ses fortfarande som lågsäsong. Det är först juli som är högsäsong. Så vi passar på att njuta av lugnet. Nästa vecka drar vi ändå vidare till annan strand !

Folksam

Just nu är jag i Thailand på semester.  Något jag tycker är intressant är att notera hur barn mår och lever i andra länder. Saker som hur skolor och utbildning är uppbyggt, hur barnen i landet leker , vad de äter för mat osv. Något man alltid kan se stor skillnad på hur barn i andra länder åker bil och hur bilsäkerheten är. Här i Thailand existerar till exempel inte barnstolar i bilar. Här åker små bebisar i knät på mopeder. Inga konstigheter alls!

Jag kommer ihåg när vi var på Mallorca förra sommaren och beställde två bilskolar till en taxiresa . Det vi hittade när vi hoppade in i bilen var i och för sig två bilstolar men de var inte fastspända i sätet.  Och det fanns inget bilbältet att spänna fast barnen i! Det var helt enkelt bara två kuddar…. logiken här ?!

I Sverige är rekommendationen att barn ska sitta bakåtvända i bilen till 4-5 års åldern. Detta är 5 gånger säkrare än att sitta i en framåtvänd bilstol. Folksam har sammanställt en film om trafiksäkerhet och olika bilstolar för barn:

Inlägg i samarbete med Folksam.

Lunch på stranden i Chaweng Beach

Inatt sov barnen hela 13 timmar. 13 timmar! Det måste vara någon slags rekord för dem. De somnade vid 19 i tisdags och vaknade upp kl 08 idag. Fantastiskt! Själv drog jag till med runt 10 timmar eller något. Spritt över hela natten.

Vi har spenderat dagen vid poolen och stranden. Vi har fokuserat på att ”landa” och komma till ro. Att lära känna detta hotell och strand. Vi är allihopa fortfarande ganska stressade inombords så det kommer nog ta ytterligare några dagar. Men bara vetskapen att vi inte har några klockor att gå efter eller några  ”måsten ” är härligt.

Vi åt frukost vid 9 och sen la vi oss vid poolen. Vi lekte på stranden. Åt glass. Och njöt av strandlivet.  Lunch åt vi på en liten restaurang på stranden här i Chaweng som heter B2. Här kostar maten hälften så mycket som på hotellet.  Bra skit.

Chaweng Buri Resort.

Strax efter klockan var 10 kom vi fram till Chaweng Buri Resort i Chaweng på ön Koh Samui i Thailand.  Vi blev glatt överraskade att vi fick checka in i vår bungalow på en gång.  Vi var bredda på att få vänta men nu när vi kom in kunde med lättnad gå lägga lägga oss och sova en stund. Helt vingliga ax trötthet !

Två timmar sov vi. Sedan var vi bredda för lunch och bad i poolen!

Det känns fortfarande overkligt att vi är här. Som vi har väntat ju! Och kämpat. Och nu är vi här i paradiset. Galet !

Vi badade i poolen ett par timmar och sedan hängde vi hemma en stund.  Efter en snabb middag på stan ligger vi nu i sängen igen. Barnen är trötta så de hade inte energi för en vanlig kväll. Jag är också trött så jag klagar inte.  Jag ser fram emot en god natt sömn så vaknar vi upp pigga och glada imorgon.

Vi är i Bangkok!

Klockan är 07,00 i Thailand och vi har varit vakna i många timmar. Vi har landat i Bangkok och väntar nu på vår nästa flight som ska ta oss till ön Koh Samui. Vi har checkat in oss och sitter nu i Bangkok Air Loungen. Flyget går om drygt en timne.
Vi är trötta.  Vi är sega. Vi är helt slut. Men lite glada och förväntansfulla ändå.

Flygresan gick bra. Men inte så många timmars sömn blev det inte. Men det var väntat. Kroppen går ju på Sverigetid fortfarande.

Med detta sagt vill jag meddela att vi lever och vi är snart framme!

Kvällspromenad genom stan

Vi åt middag på TGIF vid Stureplan igår. Vi hade egentligen velat äta middag på en enkel kvarterskrog men vi hittade inget passande för oss. Östermalm är inte riktigt våra hoods  så det blev att vi knatade in på TGIF istället. Helt ok, och dessutom anpassat för barn.

Därefter tog vi en promenad runt på stan i kvällssolen. Det var en riktigt fin och mysig söndagskväll. Ljumma vindar, inte så mycket folk på stan och lugnt sommartempo. Jag älskar Stockholm på sommaren. Det är nu den är som bäst! Vi promenerade ner till Nybroplan, sedan längs Biblioteksgatan, vidare upp på Birger Jarlsgatan och sedan genom Humlegården. Det är stunder som dessa jag saknar att bo inne i stan. De spontana promenaderna genom en sommarlugnt Stockholm….

Väl tillbaka på Scandic Park som vi bor på nattade vi barnen på en gång. De är riktigt speedade och smått galna just nu så det behövdes…..

En kväll på stan

Nu har vi officiellt startat på vår gemensamma semester! Hurra!
Vi har checkat in på Scandic Park vid Humlegården för en natt på stan. Vad bättre sätt att börja en semester på ?

Vi har lekt en stund i parklek i Humlegården  och nu vilar vi en stund på rummet.  Ikväll blir det middag på stan.