Une soirée magique

Posted in Personligt, Världen / Livet

Stefani dansade vidare och körde macarena samtidigt som händerna klappade ivrigt på kroppen. Det är inte lätt att få panik över en borttappad mobil, vi har alla varit där. Eller hur? 😉 ibland försvinner den en gång, ibland fem gånger…

Gick vidare omkring runt Sacre Cœur även efter våran tågresa och började leta efter vägen tillbaka till något av de många restauranger vi sett på vägen. Det är verkligen svårt att kunna plocka ut ett korn när det är som en enda stor guldgruva. Vi fastnade för en liten inklämd restaurang vid namn Brasserie les Ambassades som var omringad av rosa blomster och anrika, ståtliga hus. Här tillbringade vi vår tidiga som blev sena lunch. Åt entrecote och drack rött vin i varv med extremt prisvärda mojitos. En solklar succé och ny favorit!

P_20170902_125330_vHDR_Auto

P_20170902_122805_vHDR_Auto

Efter en liten för tidig salongsfylla på de soliga gatorna i Paris var det dags att sätta fötterna på jorden igen. Vad skulle vi hitta på ikväll? Jo nämligen…. *trumvirvel* ingen aning. Snackade ihop oss och gick till hotellet för att byta om, allting tar sådan tid när man är i en vacker stad. Stannar var femte minut för att gå mellan två hus, upp för en trappa eller gå in och ta en snabb fika. Det gjorde vi, kom fram till Hardware Société och tog en kaffe där. Och en Eclair, det är ett måste i Paris. Den satt som gjutet i kistan, här kommer den;

Efter en snabb fik, bytte vi om, sprang till triumfbågen och knäppte lite kort innan mörkret trängde sig på. Hade fått tips om en terass över hotell Raphael som skulle vara magisk. Vilket var korrekt. Dock väldigt höga priser, men fin service, utsikt och hotell. Ett glas bubbel gick på 26€ och om ni vill äta mat så vågar de inte ens skriva ut priserna i menyn. 😉 tips är att boka långt innan ni åker hit om ni är sugna på en middag med utsikt.

Kvällen avslutades med middag intill vårt hotell, på Garnier, där vi tidigare ätit lunch. Valde det eftersom vi var trötta, skulle lägga oss i tid och trivdes så bra sist. Än så länge bara rekommendationer! Lagom priser och ungefär 700kr för två gäster med middag och ett glas vin eller drink. Bara maten i sig var en riktig liten Mona-Lisa även om Stefanis ser ut som…

Hoppas ni hade en lika fin lördag som vi, ordet som får återanvändas och sammanfatta kvällen är – magique!

Sacre Cœur – Moulin Rouge – Montmartre

Posted in Personligt, Världen / Livet

Då var det dags för dag nummer två i denna underbara stad. Vi började med att äta en lång god frukost på vårt hotell Londres et New York som ligger mitt i Paris nära en av mina nuvarande favorit-gallerior, Lafayette.

Vi skulle möta upp vår bokade guide-tour strax innan tio för att sedan bli visade runt i Sacre Cœur. Väntade och väntade… ingen guide syntes till. Även om mötesplatsen var uppenbar och näsorna pekade ditåt så fick vi guida oss själva istället. Men man ska inte klaga, hur fantastisk och ståtlig är inte denna byggnad? Blickandes upp mot skyn med sina elfenbensvita torn. Magiskt.

Vi tog oss en lång titt inne i basilikan och därefter utanför. En man satt harmoniskt vid utsiktspunkten och spelade harpa. En salig blandning av lugna låtar, allt ifrån Édith Piaf till Celine Dion. Som balsam för själen som lugnade alla turisters extas för en minut.

Efter en kort beskådning tog vi spontant ett tåg runt Montmartre och fick se sexshoppar trilla ner likt gårdagens regnskur, även den omtalade Moulin Rouge som låg inklämd mellan alla små boutiques…

Kör fortsättning följer på den… 😉

Posted in Personligt, Världen / Livet

Nu är det dags för den spännande upplösningen av gårdagens bravader. Kvällen fick bjuda på en tur till det spektakel som tog hela 182 år att bygga, nämligen sevärdheten och katedralen Notre Dame. Hade bokat en guidad tur (som var svår att hitta) via GetYourGuide och den tog ungefär en timme. Både turen och guiden var super. Känslan är överrumplande när man stiger in.

Det bästa med turen var att de hade en relik på plats, nämligen Jesus törnekrona. I vanliga fall är kronan gömd inuti katedralen och endast de som arbetar här vet vart den gömmer sig. Alltid på en ny plats som ingen utomstående får veta om. Guiden sa till och med att vi var väldigt lyckligt lottade som fick beskåda detta, samtidigt som hon tog upp telefonen och filmade glatt. Så härligt.

Efteråt började det spöregna så vi sprang in på ett café intill där vi drack dyrt kaffe och vatten för ca 200kr. Väl värt deras skydd. En stund senare gick vi till Eiffeltornet och beskådade ännu ett underverk. Eftersom kvällen smugit sig på, lyste hela tornet och glittrande med lampor som smälte in i den tidiga kvällshimlen. Självklart en perfekt plats för en selfie. 😉

Vi tog massor av bilder men det blev så suddiga pga av det ambivalenta väder vi fick. Lägger ut en film lite senare om dessa! 😉

Även där började det regna lite smått så vi letade skydd på en pizzeria/italiensk restaurang och åt varsin pizza. I kombination till en kall Cola zero gick detta kalas på 600kr. Servitören försökte ragga på Steff och var allmänt otrevlig mot mig, pizzan smaklös och bränd… ingenting vi rekommenderar. Åt snabbt upp och njöt av en promenad hem till hotellet istället. Däckade tidigt för en morgondag full av nya äventyr tillsammans. Allt som allt en såklart helt fantastisk dag. Det är såååå kul att få vara här tillsammans med sin bästa vän, overkligt på samma gång. Älskar Frankrike.

Merci Paris!

Psst. Visste ni att kyrkklockan Emmanuel väger drygt 13 ton och är Notre Dames största klocka…

Bonjour Paris!

Posted in Personligt, Världen / Livet

Efter en lunch på Garnier, place Jacques rouché, är vi nu framme på hotellet. I anknytning till denna mysiga restaurang har vi vårt lilla krypin. Åt för övrigt varsin ceasarsallad då vi ville testa den franska stilen och den var toppengod. En naiv blandning av hel kapris, oliver och sprödbakad kyckling. – Riktigt bra. Inte minst bra service och trevlig personal, stället var inrett väldigt smakligt. Allt smakade bra både för ögon, näsa och mun.

Nu är tanken att vi ska göra oss i ordning och därefter åka till Notre Dame! Såååå spännande. Har längtat hela livet att få åka till romantikernas stad och uppleva denna Disneydröm. Återkommer senare med en resumé. Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige!

First Stop Beauvais

Posted in Personligt, Världen / Livet

Nu har vi landat och ska strax vidare till Paris, resan gick bra men hungern sträcker sig hela vägen tillbaka till Sverige.

Första platsen att infinna sig i är Beauvais och Frankrike känns till en början som hemma. Vi får se hur denna känsla utvecklar sig under resans gång då det kommer bli finare väder och förhoppningsvis varmare än det kalla Skavsta vi lämnade efter oss.

Flygresan var snabb, enkel och väldigt bekväm då vi hade turen att sitta längst fram i planet. Killen bredvid mig satt med armbågen i mitt ansikte och en microvärmd, rykande gris-croissant i handen. En stund.  Lukten i kombination med känslan av armbågen lär jag sent glömma.

Som vanligt reser jag med ryggsäck där jag tryckt ner tre skjortor i och tre par byxor. Har en tjocktröja på mig och en parfym i handbagaget. That’s it! Till och med det känns för mycket för mig under en weekend, men vad säger vi om finrestaurangen eller lyxfika knackar på dörren?

Kom in, kom in.
Uppdaterar snart igen, häng med!

Champagne Frankrike Paris

Posted in Personligt, Världen / Livet

Jag undrade en gång vart artigheten tog vägen. Nu sitter jag på V och alla är så väluppfostrade.

Folk står och kastar vatten på varandra, som träffar obekväma främlingar och struntar i konsekvenserna. En annan vaskar två underbara Veuve Clicquot över sig och Viktor Frisk står bredvid och diggar dunket. – Dock är det inte de som blir utslänga, utan de som ramlar lite lätt på platån och har en cm för mycket under hjulbentheten. Skulle egentligen bara packa väskan och sova tidigt men Bella svassade över. Inte minst hade vi vin och öl i kopiösa mängder som kunde blöta munnen när tisslandet torkat gommen.

Gårdagen var magisk och som alla andra spontana utgångar – lång. Somnade vid halv sex i morse och klockan ringde vid 9. Det var dags för att fixa och trixa det sista inför Pariiis! Sprang till frisören och därefter till Media Markt för att hämta min nya MacBook, som inte fanns… så typiskt min otur när jag beställer något, ändå ringde de och sa att den kommit i tisdags. Slösade en timme på att få vänta när de sprang runt letandes i varuhuset på fyra olika ställen men fick samma svar varje gång. Mitt namn hade hamnat på fel dator, vilket borde kontrolleras när ordern kommer tycker man, och jag fick gå tomhänt därifrån. En timme senare och en timme närmre Frankrike.

Stressen var obefintlig. Är glad att jag inte har med mig så mycket packning eller behöver planera, kunde i lugn och ro välja ut allt i huvudet under väntetiden. Vek ner allt och gjorde mig snabbt i ordning.

Mötte upp Steff vid 4 inne på Centralstationen och vi började med att handla chips, alla vet väl att det bara finns småpåsar på hotell? 😉 Tog flygbussen ut till Connect Hotell Skavsta och ligger nu i sängen efter en god middag. Samtidigt gör Steff sig i ordning för morgondagens bravader och kvällens drink i lobbyn. Hörde någon ropa cosmo…

Vi ses!

Lämna en kommentar

Paris is always a good idea

Posted in Personligt, Världen / Livet

Nu är det dags att börja räkna ner för ännu en resa. Avslutade min jobbdag med en riktigt härlig kund som handlade både kostym och flera skjortor. Hur trevlig kille som helst, han hade tydligen spräckt ett par byxor på nyår och vi hoppas att de nya håller bättre än dem!

Tiden har gått så himla fort och massor av saker har blivit gjorda, bortglömda och planerade. Om drygt två dygn åker jag och bästa vännen Steff på en weekend till Paris. Vi pratade i telefon hela kvällen igår och bokade turer till Sacré Cœur, Eiffeltornet, Notre dame och en båttur över Seine. Hur fantastiskt? Låter som om det kommer bli en intensiv resa då vi bara är där över helgen. Dock är alla platser tidsbestämda så vi kommer hinna med både en fika och fem middagar. Det jag önskar mest med denna resa är en nygräddad croissant, god middag med utsikt och en fin bild framför eiffeltornet. Det blir upp till bevis om jag lyckas med detta. Är det någon som har tips på restauranger eller mer sevärdheter så är det bara att droppa en liten kommentar här nedanför.

Nu är det dags att gå och lägga sig. Vi hörs förhoppningsvis snart igen, om inte så från Frankrike. På Återseende!

1 Kommentar

TAPPADE TÅRTAN I KALMAR

Posted in Personligt, Världen / Livet

Tänk er ett scenario. I ren spekulation. Att ni åker från Stockholm för att överraska er bästa vän med tårta på födelsedagen. Håller den varsamt hela vägen som ett litet barn i famnen. Kommer fram till personen i frågas hus, kryper den sista biten och en geting börjar svarma i ditt ansikte. Du viftar bort getingen med tårtan och märker samtidigt att dina händer blir tomma. Tårtan är borta. Ett stort magplask hörs och en smockande duns i marken av all grädde som explosivt skjuter jordgubbsskivorna åt sidan… JAG TAPPADE TÅRTAN.

I praktiken så klart. Eller ja, det är fult att ljuga.. Jag tappade den på riktigt. Blev besviken på mig själv och satt på marken för att beskåda det som tidigare varit en lyckans bomb men numera en fågelskit på gatan. Som tur var sprack inte förpackningen utan alla delar av kakan var kvar så vill säga. Plockade upp förpackningen försiktigt och gick vidare till Carros dörr. Gömde mig på ena sidan samtidigt som ringklockan ringdes på frenetiskt. Hörde hennes steg innanför dörren och skrev ”Överraskning” när hon öppnade. Jag blev glad, hon blev glad, alla blev glada. Lyckans ostar är vi allihopa. Och tårta på det, kan det bli bättre? Hon garvade ordentligt och tyckte så klart det var lite typiskt mig… MEN det är tanken som räknas och den smakade fortfarande utomodentligt gott.

• Eftersom jag är mästare i spackling så lyckades jag ge tårtan ett nytt ansikte. Se själva! Visst ser den som ny ut?

Nu var det hög tid att fira en 25+1-åring på allra bästa sätt. Vilket vi gjorde med grill i vanlig ordning, grönsaker, grillspett, kyckling, bacon, kött, sallad, tzatziki och vitlöksbröd. Ett riktigt smörgåsbord för matälskare. Vi satt sent inpå kvällen och njöt av den goda maten i varv med gott att dricka. Hade med mig två flaskor också, en alkoholfri i den ena handen och en med procent i den andra. Allt för balansens skull. Tiden går så fort när man har roligt och nu är jag redan på väg hem igen. Sammanfattar gårdagen ytterligare med några bilder som värmer mig inombords bara jag ser på dem. En dag här, en dag där, en dag på väg, en dag hemma. En bra start på semester och flera minnen till minnesbanken. Snart ses vi igen. Häng med!

Vi ses i Paris

Hej bloggen

Hoppas ni sovit lika gott som jag gjort denna lördagsnatt till söndag. Drömde lite härligheter inatt som jag tänkte drömma vidare om nu på morgonen, nämligen en resa som leder till en annan. Eller från en resa till en annan kanske jag skulle skriva. Som ni vet kom vi nyligen hem från Tanum, jag och Steff. Hade det superbra och trivs verkligen att få resa tillsammans vilket för tankarna till Paris. Om mindre än en månad kommer vi vara tillsammans på gatorna i Paris. Förmodligen cyklandes med basker på sniskan och en baguette i cykelkorgen… Hur underbart? Ser det framför mig.

Vad ska vi hitta på i Paris?

Jo, jag har som vanligt väldigt starka känslor för fika. Därav hoppas jag få smaka på de bästa som Frankrike har att erbjuda. Croissant, pan au chocolate, petit choux och kanske macarons från Laduree? Även om macarons inte är min favorit är det ett måste när vi väl är där. Kolla bara vilka otroligt härliga bilder som en av mina närmsta vänner, Viann, har tagit! Klicka på bilden för att komma till hennes instagram eller sök bara på ”Viann” för fler artistiska fotografier.

Några platser vi hoppas på att hinna besöka är självklart Louvren, Champs Élysées, Eiffeltornet, Arc de Triomphe, Notre Dame och ta oss en båttur längsmed Seine. Blundar och drömmer redan nu, hur ska vi hinna med allt på en weekend? Bokade även hotell natten innan på flygplatsen för att vara så pigga och utvilade som möjligt. Alla tips är välkomna med öppna armar, samma armar som vi kommer omfamna Paris med.