Dag 1 Ao Nang Vegetariska

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Dag nummer ett i Ao Nang började som vilken dag som helst egentligen. Sol och värme, med en god uppfriskande frukost ute vid poolen. Har bytt från hotell Phetpailin i Krabi till Anyavee, där jag möts av en väldigt fin lobby och häftiga utbyggnader. Inbyggnader kanske är mer lämpligt eftersom mitt rum var insprängt i berget, häftigt tänker ni nu? Njaaa, inte det minsta. Själva tanken låter som en dröm i mitt huvud men rummet i sig var ingenting att hurra för. Fint absolut, men lukten av mögel gjorde att näsan åkte tillbaka till Sverige igen. Nog om hotellet! Jag sov gott där iallafall. Fick förgylla stunden med den godaste Paddan (än så länge) under resans gång. Smurr!

Efter att ha lastat av mig grejerna så gick jag till mina nya kompisar. Vid namn nämnda Johanna, Linnea (Knut), Viktor, Erika och Karro. Dagen fick bjuda på poolhäng vid deras hotell (Timber House) som var vääääldigt trevligt. Slänger till en bild här nedanför utan extra kostnad, skojar bara. FIFFTYYY BAAATT. Skojade igen. Varsågod.

Vi började känna våra magar kurra så letade oss till en restaurang de hade googlat fram tidigare. Med tanke på att 50% i sällskapet är vegetarianer så gick vi därför till en vegetarisk restaurang och provade på det thailändska utbudet. Älskar vegetarisk mat i Sverige, tack Märtha. 😉
Och även den i Thailand var god. Lite smaklös och annorlunda eftersom jag överlevt på Pad Thai, men väldigt god. Åt en fajita med bönor och en potatismosbulle-ish.

Efter vår kulinariska utflykt fortsatte vi nöjda och belåtna vidare till kustens nattmarknad. Mer kväll för oss eftersom klockan var 8, men vi gick i flera timmar så det blev läggdags rätt snabbt. Kollade på väskor, skor och allt mellan himmel och gjord men hittade inget speciellt. Roligt med upplevelsen ändå, då de är väldigt på försäljare och försöker knuffa in en i sina marknadsstånd eller restauranger. Alla är så trevliga blir såååååå glaaaad! Nu ska jag gå och proppa magen full igen men vi hörs snart! Puss

Ao Nang

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Efter att ha varit på sightseeing i Krabi för några timmar så fick jag återigen kontakt med ett härligt gäng, nämligen Enköpingsgänget. 😉

Hade lurat ut dem till samma grotta som jag var i men med lite för lite information. Så de fick glida omkring i sina flip-flops när de skulle ta sig fram och iaktta alla fina stenar. Mötte dem på piren i deras tuktuk och åkte spontant med till Ao Nang där vårt nya äventyr började. Första dagen köpte vi med oss mat och gick vi ned till stranden för att umgås. Satt där tills det började bli mörkt och åskan låg som ett tjockt täcke över oss. Väldigt trevligt iallafall, man gör sådant för sällan så det värmde i själen.

Fick äntligen smaka min första bananpannkaka så här kommer den:

Rikligt med dans för smaklökarna om jag säger så. Bananpannkaka och sticky rice i mitt hjärta, får dela en vinnarplats på dessertmenyn.

Senare på kvällen bestämde vi oss för att gå ut tillsammans med två tjejer de hade träffat någon dag innan. Sagt och gjort köpte vi på oss mer Chang, fixade oss och började dansa med badringen. På riktigt.
Videos finns att avnjuta på mitt instagramkonto! 🙂

Strax därefter blev det rätt mörkt. Inte för mig, men utomhus. Så vi gjorde det enda man kunde göra – dansade tills det blev ljust igen. Då sov jag några timmar till morgonen och tog en tuktuk till mitt förra hotell och åkte tillbaka till Ao Nang. Det var nämligen här jag skulle fortsätta min underbara resa, tillsammans med mina nyfunna favoriter.

Skål på er!

Wat Kaew Ko Wararam och Vogue

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Efter många bilder i Khao Khanap så åkte jag tillbaka till piren och började strosa omkring. Det är fascinerande att man stöter på så mycket saker när man uppmärksammar dem. Världen är vacker. Många renodlade kaffe-ställen också, jag som inte trodde det fanns några häromkring… men smaken är inte bättre än vatten med lite grus i. Tyvärr. Och de ligger på ca 100 THB styck vilket är rätt så dyrt för att vara i Thailand.

Glömde tillägga förut att jag började snacka med ett härligt gäng via nätet för några dagar sedan som jag senare mötte upp i Krabi Town och drog till Ao Nang med, jag har ångrat mig angående Krabi/Ao Nang. Det är fantastiskt kul att uppleva i någon/några dagar. Men inget ställe jag skulle vilja spendera min semester i två veckor på. Fina kulturarv och mysiga gator med streetfood i varje hörn. Innan jag mötte upp dem han jag både med Wat Kaew Ko Wararam och köpcentret Vogue.
Rekommenderad alla dessa platser men tänk extra noga på att klä dig väl inför tempelbesök för att visa respekt. Täck gärna axlar, armar och ben.

IMG_9387IMG_9439IMG_9407IMG_9345IMG_9343

Khao Khanap Nam Cave

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Khao Khanap Nam (de hundra meter höga tvillingbergen som det vackert nog också kallas), en enastående syn som gömmer mer än en hemlighet. I ett utav bergen tar en magisk grotta form som gör att man tror att man hamnat mitt i en filminspelning och tappar andan. Så det blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig från början men har min velighet att beskylla, jag är iallafall mer än nöjd mer denna utflykt. Kände mig som väldigt liten resenär när jag kom fram och in i den mäktiga grottan.
Vägen dit från chao fah bridge var lite krokig med en kort båttur och en apa som följde efter mig och försökte ta min väska… Apan sprang efter så fort jag började gå men stannade när jag vände mig. Så for jag tog fram min kamera och tänkte ta kort passade han på… dock misslyckade försök gång på gång. 😉 här kommer en liten bildbomb på vägen dig och från själva äventyret i sig. Tror jag fick en bild på när apan försöker charma mig med sin blick också… men den apan gick inte!

Sist men inte minst, en bild tagen av två tyska turister. Eller den ena iallafall, damen i sällskapet. Mannen sa prompt att hon var mycket bättre på att fotografera än honom. Jag är nöjd 😉

Hörs snart igen 🙂

Ingen Rekommendation

Hej igen

Ursäkta för dålig uppdatering men det blev full rulle dag nummer två och natten därpå.

Vaknade redan vid 5 på morgonen men somnade sedan om och gick ut vid kanske 9-tiden. Jämrade mig fram och tillbaka i ångesten över vad jag ska hitta på. Vågar jag ensam eller kommer man bli bortrövad? Det är egentligen inga problem för alla är så kärleksfulla här men det är klart hjärnan spelar lite spratt när man gör sin första resa själv.

Lite besviken på hotellets service måste jag tillägga när jag fortfarande kommer ihåg, så det är inget hotell jag rekommenderar. Talade med receptionen om frukost och den skulle serveras mellan 7-10 på morgonen men när jag kom ner vid 9.20 så fanns det tydligen ingen frukost. Frågade om det gick att köpa en kopp kaffe men det gick inte heller. Även om det osade kaffe långt upp över öronen. Det stod att rummet skulle ha minibar också men det fanns inte ens en droppe Leo att förtära. Har en bild från deras rena vägg på toaletten och en på hur handdukarna såg ut vid ankomst.

IMG_9641 IMG_9642

Försökte därefter boka en taxi/tuk tuk med hotellet men de ville inte hjälpa mig med det heller utan pekade ut mot gatan och sa att jag skulle ta en där och att de kommer varje halvtimme. Jaha… så där ställde jag mig.

En stund senare, kanske 20 minuter efter försök från minst 10 olika ”taxi”motorcyklister, kommer en härlig thailändare med sin tuk tuk och jag får åka med för endast 30 THB. Äntligen var jag på väg till…

vi hörs 😉

Wat Tham Suea

God morgon!

Vändande och vridande verkar vara en bra beskrivning på min första natt. Det är lite svårt att vänja sig vid värmen så snabbt. Ena sekunden fryser man och måste krypa långt ner under täcket, andra sekunden är det svettigt och fläkten får gasta ut för fullt. Nästan som att ha feberfrossa, kanske lyxfeberfrossa (?) med tanke på vart man befinner sig och hur underbart skön sängen faktiskt är i jämförelse med flygstolen. För det är egentligen ingenting att klaga på. Somnade lite innan 8 igår kväll och klockan är nu 5 på morgonen. Hade ställt klockan på 8 för att sedan äta frukost och åka vidare till Tiger Cave Temple.

Får dock lite dubbla budskap, är det där turister tar kort med drogade tigrar hatar jag det. Och vill inte lägga en enda THB på den resan, men om det bara kallas så som byggnad och arkitektoniskt mästerverk. Då är det ett äventyr som heter duga! Velade fram och tillbaka under tiden som jag försökte planera morgondagen. Skulle jag sova lite till eller gå ut på stan? Åt en påse chips och gick, det var nog det enda som behövdes.

Gårdagen blev iallafall avslutad på bästa sätt. Med en efterlängtad padda (Pad thai) som jag saknat såååå mycket. Valde med räkor, fick två, men fick även tofu i så jag var väldigt glad. Och mätt. Svenne banan-padda är lååååångt ifrån den som serveras här. Men mer förberedd var jag denna gång då jag köpt hem ground chili och slängt i varenda gryta, sallad och pasta. Tredagarsbrännan fram och bak klarar jag mig helst utan 😉 (om man får skriva så?). Ska försöka sova någon timme till innan det är dags för att dra igång dagen.

Hörs snart igen 🙂

Framme i Krabi

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Efter 11 timmars flygresa och oförberedd tupplur på hotellet kan jag meddela att jag lever! Dock är jag pad thai-lös eftersom det inte verkar finnas någon runt hörnet… vilket brukar finnas överallt? Ska ge mig ut en runda snart igen. Flygresan gick bra men det är väldigt obekvämt att ha så liten yta att försöka leva på under resans gång. Stelt osv…

Som tur var fick jag reskompisar som heter duga. Ett äldre par på min vänstra sida som berättade om alla sina dykningar de gjort. Har för mig att de sa närmare 150 dyk, och det första skulle varit på 6 meter men råkade bli 23 meter i röda havet. Läskigt. Vet inte riktigt vad jag känner för dykning om jag ska vara ärlig. Så klart är det med på min Bucket list men det ligger ändå en bit ner om man nu kan rangordna dem. Simma med hajar och hoppa bungee jump står före i kön.
På min högra sida träffade jag underbara Denise! Som också flög ensam men skulle träffa sin pappa nere på Koh Lanta. Funderade ett tag på att följa med dit men hade bokat hotell i Krabi redan och tänkte att vi kunde sammanstråla senare under resans gång. Vilket var ett klokt val. Vet inte om jag kunnat hålla mig vaken de timmar som det tar att åka dit….

På flyget sysselsatte vi oss med att utmana varandra i olika spel på Tui’s monitorer som satt fast bak på varje stolsrygg. En flygvärdinna frågade om vi ville se film och innan vi visste ordet av så rök 140kr… ingenting sagt om vad det kostar när hon fått det att låta gratis. Sist jag reste ingick det minsann! Lite shady var hon allt. Dessutom la skärmarna av 4 gånger så hann se två halva filmer bara då snabbspolningen inte var speciellt snabb… Tog oss varsin miniflaska cava iallafall och skålade högt. Det hör ändå till tradition.

Började se filmen Star Trek Beyond. Det märktes redan i början hur fint de ville skildra verkligheten i sitt Star trek utopia. Med något så enkelt som en kopp rykande kaffe eller bild på sin fru och dotter tätt intill arbetsytan… när allt annat nått toppen av artificiella medel.

Nu är klockan iallafall runt 5 och jag kan inte påstå att jag är överförtjust i Krabi. Hotellet och personalen är hur trevliga som helst. Dock är jag lite halvt utanför stan och det är väldigt öde. Ingen padda, inget (internet)café, Cola zero och ingen restaurang. Bara jag, 7-eleven och en påse Lays. 20 min taxi till stranden också. Lite typiskt då jag helst av allt bara ville gå ut och blunda en stund vid vattnet. Visserligen är det skönt att enbart gå runt i ett linne och shorts 😉

Imorgon blir det nog lite mer spännande äventyr på schemat. Ska nog dra mig inåt landet med en härlig bussresa eller två… får se hur det blir.

Ledsen om det lät osammanhängande eller blev en snabb genomgång men ögonen brinner och jag behöver nog blunda en stund till. Hoppas tiden kan gå lite fortare bara så man får gå och lägga sig igen… 🙂

Hej Svejs!

Vilse på Arlanda

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

> Först vill jag tacka Steffi och hennes pojkvän (man, make, när då??) för att jag fick skjuts till Arlanda! De var så fina och gulliga som lät mig åka med och slippa stressa ännu mer i Stockholms kollektivtrafik. Saknar dem redan… <

Klockan är 11.14 och gamla stan ser nästan tredimensionellt ut när jag sakta rullar in på perrongen. En hållplats kvar så är det dags för byte på Stockholms centralstation. Att åka baklänges och se solen reflekteras i molnens nivåskillnader är magiskt. Uppskattningsvis x100 en dag som den här. Är man en smula ängslig? Må så hända.

Vid pendeltågen står en kvinna och höjer ljusstyrkan på mobilen i hopp om att kunna scanna biljetten i spärren. Mot spärren. Men misslyckas i sina tappra försök. Hon höjer rösten och skriker darrigt ”den funkar inte”, går fram till mannen i biljettluckan och han pekar mot avläsaren i sitt fönster…. ”jaha”… och så går hon vidare. Jag också. Små iakttagelser som ändå förgyller resans gång. Såg en snygg jacka gå förbi och två tiggare som bad till en och samma person med hjärta nog att stanna kvar.

Nu har jag bokat lunch med mig själv klockan 13.00 på Arlanda, vilket började bra förutom att jag var sen och fick invänta mitt sällskap. Har rätt dåligt tålamod så det var inget bra första intryck. Svårt att välja restaurang och hitta dit man ska. Men jag får nog en chans till. Hamnade slutligen på ”Taste of Scandinavia”, om det nu heter så. Högst oklart.
Känns mycket bättre att veta att det finns någon eller några som läser det här och får dela min resa. Det gör att jag känner mig mindre ensam. Har tänkt på mina två grannar som jag kommer sitta bredvid på flyget, undrar hur de kommer vara? Eftersom det är fyra platser på rad kanske det är en till som reser ensam på höger kant? De andra två är kanske ett par i ungdomens lekfulla dagar eller kanske ett äldre par i sina bästa. Kanske hamnade jag mitt i en barnfamilj? Ska bli väldigt spännande att få se och förhoppningsvis få prata av sig lite grann. Då slipper ni höra mitt oändliga och innehållslösa tjat på bloggen iallafall. 😉

13.21 och högtalarna ropar upp Birgitta och Kjell Karlsson i högtalarna… skönt att veta att det finns fler som är lite snurriga en dag som den här. Och kanske precis som jag, inte är på väg på en jobbresa. Sitter omringad av kostymer och välklädda damer och herrar tillsammans med en god lunch. Lunchen består av sallad med handskalade räkor. Extremt god men hade mått aningen bättre av en bit blåmögelost. Kontrasten mellan svensk lunch på Arlanda och en padda i Thailand är ungefär 165kr och chili. – Nu ropar han ut i högtalarna igen ”James Grass och Catherine Waters”, låter mer som kodord än passagerare. Kanske ett par superhjältar på väg på sitt nästa äventyr… spännande tanke.

Nu är klockan 14.50 och det är ca två timmar lvar till flyget är i luften och jag en halv sallad kvar att häva i mig innan jag ska virra vidare. Hittade som vanligt ingenting i taxfree-butikerna, men vad gör väl det. Kommer landa i Krabi klockan 08.40 på morgonen, alltså ungefär klockan 02.00 svensk tid. Kommer bli svårt med uppdatering under tiden men hör av mig så fort jag kan!

Tack för mig så länge, kram på er alla

Lämna en kommentar

Vad ska man ta med sig till Thailand

Posted in Personligt, Thailand 2017, Världen / Livet

Imorgon är alltså dagen D. Då jag drar min kos till Thailand på egen hand, det är ingen värst stor grej egentligen men det känns. Jag som känslomänniska känner att rädlsan sticker åt ett håll samtidigt som glädjen och längtan bråkar om den sista stolen innan musiken stängs av… Hmm… Trodde inte jag skulle känna så starkt för att skriva av mig men det är faktiskt väldigt skönt.

Har försökt planera morgondagen i detalj, men det är svårt. När ska man gå upp? När ska man infinna sig på flygplatsen? Vad ska man ha med sig? Varför har Tui 5kg handbagage och inte 10? Varför skulle mitt hotell krångla? Ställer mig i telefonköer utan svar och mejlar med flera veckors fördröjning… Ja, frågorna är många och det står olika på varje forum jag googlar fram. Har egentligen tänkt köpa det mesta på plats och får skylla mig själv som vill resa lätt och endast ha en ryggsäck över axeln.

Hur som helst, sista dagen i Sverige och första timmarna på ledigheten spenderas iallafall på bästa sätt tillsammans med en av mina närmsta vänner Stefani. Vi tog en lång och härlig brunch på Gretas som ligger i Haymarket Scandic på Hötorget. Åt gott och skrattade i några timmar innan det var dags för mig att dra mig hemåt och förbereda det sista. Nu är väskan packad, handlarlistan till Krabi är skriven och selfie-sticken är laddad. – Två par badshorts, ett par linneshorts, 3 linnen och en skjorta. Reser i långbyxor och en varmare tröja med jeansjacka över. När vindarna smeker thailands kust kan det faktiskt vara skönt att svepa något runt sig som täcker armarna. Om man åker buss långa sträckor eller går ut sent på kvällen kan det även då vara skönt med ett par långbyxor. Mer än så behöver man egentligen inte, om något skulle saknas så köper man det lätt billigt på plats. Lämna handdukar hemma då det tar så stor plats och torkar långsamt pga den höga luftfuktigheten. Våtservetter också alltid bra att ha nära till hands då det lätt blir skitigt av mat man äter med händerna eller av oförberett smuts som flyger förbi.

Mina tips på saker att lämna hemma för en lättare väska;

Något som saknas tycker ni? 😉

Fick för övrigt plats 47E, det låter väl bra? Sista möjliga plats eftersom jag glömde boka platsbiljett (the typical me). Men jag ser det positivt eftersom det är längst bak i mitten. Alltså har jag två potentiella flygkamrater bredvid mig. En på varje sida. 🙂 Nu gäller det bara att hitta rätt på flygplatsen och överleva den långa flygresan som väntar…