20 år som Fröken Stockholm

Fröken Stockhom 1996

I kväll kommer vi att träffas igen, vi som var med i Fröken Sverige 1996. Alltså 20 år sedan! Jag fattar inte att tiden gått så fort och det skall verkligen bli kul att se alla igen. En del har jag haft kontakt med genom åren och många bor numera i Stockholm, vilket är kul.

Jag kommer i håg det som i går. Jag  var 19 år och de ringde och sa att de ville ha med mig i tävlingen. Innan dess hade man skickat in bilder där flera tusen var med och så ringde de lila mig att de ville att jag skulle vara med i deltävling för titeln Fröken Stockholm.

Delfinal Stockholm fröken sverige

Jag tävlade i totalt 5 deltävlingar i Stockholm, då det var så många sökande. Och varje gång gick 2-3 tjejer vidare, inklusive mig, tills vi bara var 10 tjejer kvar till sluttävlingen av Fröken Stockholm som hölls Skärholmens centrum. Vi gick igenom olika moment och Michaela de la Cour var konferencier. Det första momentet var frågestund, där vi fick svara på olika frågor inför publiken som fyllde Skärholmens centrum. Efter det var det klassiska baddräkts poseringen. Sist klännings momentet och också den avgörande stunden vem som skulle bli Fröken Stockholm 1996. Alla tjejer stod uppradade och jag vet att jag hade inga förväntningar alls. Jag jobbade som modell, men aldrig varit med i en skönhetstävling förut och såg det mer som en kul grej. Dessutom var jag mer van att spela fotboll och det var där jag kände mig bekväm. Men efter en skada i höger knä, var det nu annat som fick ta över.

Det blev tyst och en virvlande musik började spela på hög nivå och Michaela de la Cour drog ut på det för att öka spänningen ytterligare. Tills de ropade upp nr 5. Johanna Bjurström blir Fröken Stockholm 1996. Jag vet att jag började titta mig omkring och se vem som hade vunnit, och insåg att alla tittade på mig. Jag fattade först då att det var jag som blivit Fröken Stockholm 1996. Petra Hultgren som var Fröken Stockholm och Fröken Sverige året innan satte banderoll över mig, och jag fick en stor bukett med blommor.

Jag vann Fröken Stockholm 1996

På denna tiden var Fröken Sverige tävlingen oerhörd stor och många följde den och det var en otrolig rolig tid som skulle vänta mig.

Johanna slåss om titeln Fröken Sverige huddinge tidningen 1996

Alla Fröknar var nu korade i alla län, 25 st och 3 storstäder, så totalt 28 Fröknar. Vi fick träffa varandra första gången hos tidningen Vecko Revyn på Kungsgatan i Stockholm. Där fotade och stylade oss för tidningsnumret, där läsarna sedan skulle få rösta om vem som skulle bli Fröken Sverige 1996.

Veckorevyn frälen Sverige

I slutet av december åkte vi i väg, alla 28 fröknar till Kanarieöarna och filmade inför den TV show som skulle visas på TV4 i mars. Men vi hade även fått ett uppdrag, nämligen en utbildning av Folkhälsoinstitutet och En Rökfri Generation. De utbildade oss, för målet var sedan att vara ute i skolor i det länet eller staden vi representerade att motverka att ungdomar började röka. Att få vara en förebild. Vi lärde känna varandra bättre under denna resa och var en otroligt rolig vecka i Spanien som jag aldrig kommer att glömma.

En rökfri generation idolbild

När vi kom hem igen började jobbet med att vara ute i skolorna och jag verkligen brann för detta, att få stå framför andra och påverka ungdomarna att inte börja med rökning eller andra droger. Jag tyckte det var så kul, att jag sedan började jobba för En Rökfri Generation och var både ute i Stockholm och i Göteborgs skolor, under 1996 och 1997.

skolor och antirök jag

 

Jag jobbar med en röfri generation

I mars var det dags för den stora tävlingen på TV4. Anders Timell och Agneta Sjödin var programledare och när man väl stod där i Tv kändes det så overkligt på något sett.

Metro Fröken Sverige

Vackra Annika Duckmark vann det året och var en värdig vinnare!

Det kommer att bli så kul i kväll, att prata minnen och se hur de andra har det. Det känns som i går…..även fast man numera är dubbelt så gammal.

Fröknar vi ses i kväll! 🙂

Kram
Johanna

Vilka nycklar har du använt dig av i dag?

Johannasnycklar

 

 

Vilka nycklar har du använt dig av eller vilken/vilka behöver du mer av? Jag har ju tagit fram 10 nycklar där man själv kan reglera sig utifrån en hälsoskala mellan 1-10. Vilken nyckel behöver du för att vandra uppåt på denna och hitta din livskraft?

Hälsoskalanpng

Idag har jag använt mig av flera nycklar!

Jag älskar att vara i naturen, och varför inte ta ett löpvarv tidigt på morgonen😊

Naturen

Efter mitt löppass med nycklarna nr 6 och nr 10 samt nr 7, är det dags för nyckel nr 2, optimal näring.

Jag mixade ihop 2 avokado, 200 g frysta blandade bär med blåbär, björnbär, hallon, vinbär. 1 påse spenat och 1 msk kokosolja och en bit ingefära. På denna lade jag på valnötter, färska blåbär och kokosflingor.  Mumma!

Smoothie

Vilken eller vilka nycklar har du använt dig av i dag?

Kram
Johanna

 

 

Hur kan jag hjälpa dig?

inspiration Johanna

Jag älskar att få inspirera andra människor! Att du hittar din livsstil och livskraft!

Vad älskar du att göra?

Gör du det i dag?

Om inte, vad hindrar dig från att göra det?

Jag lever i min dröm varje dag och hjälper dig gärna att du hitta din dröm och få dig att leva i den!

Hur går ett True Potential/introduktionsmöte till med mig?

Lättast bokar du in dig genom att boka dig direkt i min kalender. Gå in på hemsidan www.johannabjurstrom.se och tryck på knappen ”boka Johanna”. Du kan även maila mig på info@johannabjurstrom.se eller ringa mig på 08-207788.

När du bokat upp en tid kommer du få ett mail med information samt en länk till ett formulär som jag vill att du fyller i innan vårt möte.

Du kan boka upp för ett fysiskt möte eller för ett Skype möte. Det är ingen skillnad på mötet och det kommer gå till på lika sätt. Fördelen med Skype är att jag kan hjälpa dig oberoende på var du bor eller befinner dig.

När vi ses så är det bra att du har papper och penna framför dig, då det blir mycket information under timmen vi pratar. Du kommer även få med dig konkreta mål direkt med förslag på hur du går vidare för att uppnå dina mål.


Vad kan jag hjälpa dig med?

Vilken näring du behöver för att du skall orka som mest.

Vilken träningsform som passar dig.

Hur du kan tänka annorlunda mot vad du gör i dag.

Hur du blir en vinnare och ökar prestationen och får mer energi.

Vilken livsstil som passar dig.

Hur du når dina mål.

Hur du uppnår en hållbar hälsa.

Hur du kan växa jag i ditt företagande och/eller som människa.

Jag tittar till varje individ och ser precis vad du behöver. Jag älskar kunna hjälpa andra människor att växa. Att du hittar din livskraft och hälsa som gör att du känner dig stark, har livsglädje och energi.

Vad ingår i ett True Potential/introduktionsmöte?
Jag utgår alltid från vad just du behöver och därför kan det bli olika beroende på situation och behov. Allt spelar roll både, fysisk och psykisk hälsa. Det viktiga är att vi hittar en plan som fungerar för dig, dina behov och hur det skall fungera i din vardag.

Vi tittar på dina världen, hur du äter, hur din livssituation ser ut, vad du behöver för att må som bäst och vad du har behov av att titta mer på. Du kommer att få med dig minst 3 mål som du kan börja arbeta med direkt.

För att uppnå en hållbar hälsa och livsstil så behövs det oftast längre tid. Innan mötet är slut får du en plan för de verktyg och coachning just du behöver. Du får en tidsplan och rekommendation hur vi kan jobba vidare tillsammans till nästa steg. Mot dina mål för bästa livskraft och True Potential.

Varmt välkommen!

 

 

Vill du jobba som hälso-& livsstilscoach?

Hero+txt_webb

I höst startar jag en ny omgång av min eftertraktade utbildning i både Göteborg och Stockholm, för dig som är intresserad av hälsa. Du kommer att få lära dig mer om anatomi, fysiologi, näringslära och olika analysmetoder samt coachning & vägledning inom hälsa, entreprenörskap och hur man driver företag inom hälsobranschen.

Vi träffas 1 gång i månaden, 2 dagar i taget under 5 tillfällen, alltså sammanlagt 10 dagar med hemmastudier emellan.

Efter utbildningen kan du bl.a:

-Hålla föredrag om hälsa.

-Coacha andra i livsstilsförändringar och till en ny livsstil.

-Jobba med din egna hälsa och ha kunskapen att själv kunna stötta den på bästa sätt.

-Kombinera det med andra saker ex. rawfood, massage, hudvård, PT m.m.

-Ha kurser och utbildningar inom hälsa.

-Tjänster som att få hjälp med att komma igång med ditt företagande och/eller ditt arbete som hälso och livsstilscoach.

-Vidareutbilda dig och fördjupnings kurser inom Johannas Academy, erbjuds regelbundet.

-En gemenskap med andra hälso och livsstilscoacher, återträffar ordnas regelbundet.

För mer information och anmälan skicka en intresseanmälan till info@johannabjurstrom.se

Kolla gärna in min nya hemsida också! 🙂 www.johannabjurstrom.se

Kram
Johanna

Till er som älskar avokado!

IMG_2010

Spara kärnan eftersom 70% av aminosyrorna finns där.
Den är en bra antioxidant och den innehåller stora mängder fibrer som är bra för matsmältningsprocessen och hjälper till att uppta näringsämnen.
Kan motverka inflammation i magtrakten.
Avokadokärnan har en hög fibermängd som hjälper matsmältningsprocessen att bättre uppta näringsämnen.
Kärnan kan du till exempel riva och torka för att sedan använda i smoothies eller strö över salladen. Den är dock lite besk i smaken så prova dig fram så att det passar just dig.

Lycka till med ditt sätt att äta avokadokärna !

Kram Johanna!

Fyra grundstenar för ökad livskraft!

solen

*Drick ett stort glas vatten med pressad citron det första du gör på när du vaknar på morgonen.
*Torrborsta hela kroppen i cirkulerande rörelser mot hjärtat innan du duschar.
*Rör på dig varje dag, allt från normal träning till dagliga promenader.
*Byt ut negativa tankar till positiva tankar och var medveten om ditt ordval. Affirmationer kan hjälpa dig att få in en mer positiv vokabulär i dina tankar.
Vi blir vad vi tänker! 🙂     

Kram Johanna

Blir man verkligen stark av spenat?

Johanna spenat

Vi minns alla Karl-Alfred, den muskulösa sjömannen som åt spenat för att hålla sig stark, men är verkligen spenaten så supernyttig?
Svaret är ja!

Här listar jag bra saker med spenat, men också vad du bör tänka på för att få ut maximalt av den.
• Spenat innehåller mycket järn: 2 milligram per 100 gram (dock behöver vi göra en slow juice av den för bästa upptag av järnet).
• Spenat innehåller mycket antioxidanter.
• Spenat har högt vitamininnehåll med gott om A- & E-vitamin.

Ät mer spenat och bli stark som Karl- Alfred ! 🙂 

Kram Johanna

Har du svårt att få tid till träning?

_DSC1452
Har du hundra anledningar till att skippa träningen idag igen. Familjen väntar på dig hemma, kanske behöver du jobba över en stund eller känner du dig inte i alla fall liiite förkyld? Tiden finns ju inte, eller?
Jag är entreprenör och driver företag, har en Academy och är ute och föreläser, tid finns bara inte men jag vet att jag mår dåligt om jag inte får min träning.
Därför krävs det planering. Inför varje vecka eller månad gäller det att avsätta tid i kalendern för träning och inte hoppa över det.
Är du trött på kvällarna så är kanske din tid att träna på morgonen innan jobbet. Har du lunch en timme så hinner du säkert ett halvtimmes pass på gymmet, yoga eller en promenad på 45 minuter och sedan äta sista kvarten (men tugga väl och njut).
Jag lovar att det finns tid om du vill. Ingen har väl ångrat ett träningspass, det är träningen du hoppar över som du saknar.
Planera in träningen för nästa vecka redan idag.
Önskar er en härlig helg

Kram
Johanna

 

Varm raw food?

paprike

 

Ja, du hörde rätt!

Ett vanligt missförstånd är att raw food måste vara kall, så är det inte. Raw food handlar om att bevara näringsämnena i maten, därför ska den inte hettas upp över 42 grader.
42 grader är ganska lagom, ”vanlig” tillagad mat äts ju inte vid 100 grader, utan man väntar tills den svalnat. Speciellt nu i vintertider när det börjar bli kallare så känns det alltid skönt att få något varmt i sig. Jag brukar dricka mycket te och buljong, men ibland kan det vara gott med något lite matigare.
Här är recept på en varm och mustig motrot- & pumpasoppa.

Ingredienser:
2 morötter
1/2 pumpa
1/2 zucchini
Kryddor:
vitlök
ingefära
spiskummin
finhackad koriander
pressad lime
virgin kokosolja
Topping:
hackade cashewnötter
färskmald svartpeppar
Gör så här:
Finriv morot, pumpa, butternut squash och zucchini. Lägg i en gryta, och krydda med de färska kryddorna.
Efter det täcker du allt med ca 40 gradigt vatten och lägger på ett lock. Detta gör du för att grönsakerna ska mjukna något, det tar ca 10 minuter.
Mixa soppan slät. Du kan använda en stavmixer eller blender, jag föredrar blender då det lätt kan skvätta när man använder stavmixer.
Avsluta med kokosolja. Här kan du ta efter smak och tycke, men det är bättre att börja försiktigt och sedan ta mer om du känner att det behövs. Kokosoljan hjälper till att få det krämigare, men du vill inte att det ska kännas oljigt. Smaka av med mer kryddor och pressa i citron eller lime. Vill du ändå ha soppan tjockare så kan du ha i avokado.
Toppa med hackade cashewnötter och svartpeppar!

Kram
Johanna