STARTA EN BLOGG!
14881
Bloggar

Diamantskjorta värd kvarts miljon celebrerar Eton 80 år

Kategori : Mode

Skribent: Alexander Erwik / 3 Jun 2017 / 0 kommentarer

Sagan om Eton började i ett kök i Gånghester, Borås i slutet av 20-talet. Fortfarande ligger huvudkontoret kvar i Borås men Eton är idag ett världsomfattande företag som etablerat sig över hela världen. I år firar företaget 80 år, med anledning av jubiléet har man tagit fram en specialtillverkad diamantbeströdd skjorta till ett värde av 250 000 kronor. Under ett enda tillfälle i Sverige kommer skjortan att visas upp i Etonbutiken på NK, Stockholm. Våren 2009 kommer skjortan att auktioneras ut där intäkterna går till välgörande ändamål; ‘Det är vårt sätt att ge tillbaka lite efter alla år av framgång’ säger Michael Redda, marknadschef Eton.

Michael, vad står Eton som märke för?
Vår slogan är ‘vår historia är vår framtid’ och därför är Etons historia oerhört viktig för oss. Det som började i ett kök 1928 har

idag vuxit till ett multinationellt företag med filialer på nästan alla kontinenter. Vi har som ambition att vara den bästa

skjorttillverkaren – i minsta detalj. Annie & David Pettersson som grundade märket arbetade efter filosofin att aldrig lämna ifrån

sig ett plagg innan de var fullkomligt nöjda med det och det är fortfarande något som vi eftersträvar. Dessutom kommer all design

från oss, vi köper inget utifrån.

(forts.nästa sida)

Nästan alla kontinenter sa du, vilken kontinent har ni ännu inte etablerat er på?
Vi jobbar fortfarande med att ta oss in på den sydamerikanska marknaden, men det gäller att skynda långsamt. Vi är otroligt måna om

att vi måste kunna bibehålla högsta möjliga kvalité och därför tar det lång tid från tanke till handling, eftersom vi vill vara 110 %

säkra på att slutresultatet blir i Etons anda. Sen har vi många förfrågningar att ta ställning till.

I år firar ni 80 år, i samband med detta har ni tagit fram en skjorta värd 250 000 kronor. Berätta!
Det är en eveningskjorta tillverkad av vad som anses vara världens bästa och mest exklusiva

egyptiska bomull. Kvaliteten är fantastisk och trots att det är bomull känns det nästan som silke. Det mest uppseendeväckande med den

är dock de sju diamanterna som är fördelade över bröstet och manschetterna. Det som gör diamanterna ännu mer intressanta är att de

kommer från både australien, sydafrika och ryssland. Knapparna är i guld och designade av Zance Yianni, en väldigt duktig

Londonbaserad accessoardesigner. Skjortans design är inspirerad av 20-talet, på så sätt återgår vi till våra rötter, till när allt började. Boxen som köparen får med är tillverkad av svensk ek och väger 25 kilo. Den är otroligt vacker med

läder på insidan och snygga detaljer.

(forts.nästa sida)

Sen ska den auktioneras ut, var kommer pengarna att gå?
Vi kände att vi ville ge tillbaka lite av alla år av framgång men vi har inte riktigt bestämt vilket ändamål pengarna ska gå till. Vi kommer naturligtvis vara måna om att allt går rätt till och kommer övervaka processen så att pengarna verkligen kommer fram. Oavsett var pengarna går.

Idag, den 3 juni kommer man kunna se skjortan i Eton-butiken på NK, är det första gången den visas?
Nej, vi ville naturligtvis visa den här i Sverige eftersom det är här Eton har sina rötter. Men den första gången den visades var i

London och vi fick väldigt mycket respons. Mycket mer än vi förväntat oss. Anledningen till att vi visade den i England allra först

beror mest på att det var vårt första exportland.

Hur ser er marknad ut i England, jämfört med Sverige?
Nu specialiserar vi oss på skjortor, vilket funkar bra överallt i världen. Men det finns ändå vissa skillnader, i Sverige finns det

en större efterfrågan på high-fashion och slim-fit funkar bättre här än i England. Kunderna i England, precis som i t.ex Italien är

mer intresserade av det som är mer business-anpassat. Sen har vi en något yngre målgrupp i Sverige också, jämfört med många andra

länder.

(Fortsättning nästa sida)

Om vi återgår till skjortan, det låter inte som en skjorta man transporterar och förvarar som vilket plagg som helst…
Nej, vi har naturligtvis en hel del säkerhetsåtgärder när vi förflyttar den och vi kommer att ha den övervakad när vi visar den på

NK. Den kommer att övervakas av personer man både kan se och inte. Det kommer att vara hög säkerhet kring den.

Ni har ju låtit sy upp den, men ni vet ju inte vem som kommer köpa den än. Hur kan ni vara säkra på att den passar köparen?
Skjortan som kommer visas upp är en sorts prototyp. Den som köper skjortan på auktionen kommer att få besöka vår fabrik i Sverige och

få den skräddarsydd efter sina mått. Och det spelar ingen roll var i världen köparen befinner sig, vi kommer att flyga in personen

till Sverige, det ingår när man köper skjortan.

Var och när kommer den att auktioneras ut?
Var är inte riktigt klart än. Vi har pågående dialoger med flera stora auktionshus i både England och Ryssland. Så jag kan inte säga

så mycket om det än eftersom vi fortfarande inte riktigt bestämt oss. Det är viktigt att det blir ett auktionshus som har den rätta

känslan för Eton. Skjortan kommer att visas upp i Eton Concept Stores världen över under ett års tid och sedan auktioneras ut först våren 2009.

(forts.nästa sida)

Hur mycket pengar hoppas ni få in på auktionen?
Vi har fått väldigt många intresseanmälningar redan så jag tror att taket är rätt högt. Jag är övertygad om att det blir en succé och hoppas få in riktigt mycket pengar.

Korta fakta om Eton:
Etons produktsortiment är indelat i de fyra kollektionerna: Blue Ribbon, Red Ribbon, Grey Ribbon och Black Ribbon. Idag finns Eton representerade i cirka 1000 butiker världen över, var av 150 i Sverige. Av dessa är närmare 20% Eton Concept Stores, det vill säga shop-in-shops med Etons egendesignade butiksinredning. Eton har idag egna Brand stores i Stockholm, Göteborg, London, Birmingham, Manchester och Köpenhamn. Som en internationell aktör blir Eton årligen inbjuden till den prestigefyllda modemässan Pitti Uomo i Italien.

För att läsa mer – besök www.etonshirts.com/

Åkerman tar över Silvstedts jobb

2008 fick Malin Åkerman sitt stora genombrott i Sverige med…

18 Feb 2010 / kommentarer

0

Exklusivt på Finest: Vinn Isabel Adrian’s extensions!

– Om det är något som jag lärt mig av…

16 Aug 2012 / kommentarer

0

Fredrika är Finest Next Top Blogger

Namn: Fredrika Bor: Stockholm Gör: Lever livet! Bloggadress: finest.se/alotlikefashion Du…

17 Maj 2013 / kommentarer

0

Coca-Cola + välgörenhet + mode = ♥

Coca-Cola Light har fått en extreme makeover av designermärket Moschino.…

2 Okt 2009 / kommentarer

0

McQueen & Puma fortsätter framåt!

Alexander McQueen och PUMA har förlängt sitt samarbete och introducerar…

9 Feb 2009 / kommentarer

0

Sno stilen: Peaches Geldof

- Kappan är i stort fokus, denna kommer från Forever21.…

8 Dec 2008 / kommentarer

0

Vinn veckans makeover – sista chansen!

En makeover hos modelhouse innebär att du får en heldag…

14 Jul 2008 / kommentarer

0

Hundar i designermode

Den åttonde oktober lanserades en hundmode tävling med studenter från…

9 Okt 2009 / kommentarer

0

Jofama by Kenza!

Bikerjacka i tvättat skinn designad av toppbloggerskan Kenza Zouiten. Den…

4 Maj 2009 / kommentarer

0

Strass & guldkedjor!

1. Underbart armband från Buddha To Buddha. Modellen heter ”Nathalie…

6 Apr 2009 / kommentarer

0

Hittade inga artiklar..

Behind the scenes – Bröllopsfotografering med Hanna & Sara Montazami

Förra veckan arrangerade Lifestyle Publishing en stor bröllopsfotografering ute på…

19 Sep 2017 / kommentarer

12

Säkra din biljett till en färgsprakande fest i Göteborg

I samarbete med Lifestyle Gala Awards Kom på årets mest…

15 Sep 2017 / kommentarer

3

Se Finest toppbloggare Platin Carlson i TV-rutan

Platin Carlson är toppbloggare på Finest, ikväll ser du henne…

11 Sep 2017 / kommentarer

5

Lifestyle Publishings influencers minglar med Joel Kinnaman!

Igår hölls en stor privat fest ute på Lidingö, självklart…

7 Sep 2017 / kommentarer

6

Andrea Norrman: ”Det jag får höra som gravid”

Andrea Norrman bloggar om sin vardag och graviditet, nu har…

6 Sep 2017 / kommentarer

1

Sanna Ansaldo: ”Därför är jag vegan”

Sanna Ansaldo har sedan en tid tillbaka varit vegetarian, nu…

5 Sep 2017 / kommentarer

11

Höstens stora skönhetstrend: Vågiga ögonbryn

Något som har blivit populärt snabbt och som kan komma…

5 Sep 2017 / kommentarer

4

Amanda Franzen: ”Det smäller och folk springer i ren panik”

Amanda Franzén går ofta på fotbollsmatcher då hennes pojkvän Gustav…

4 Sep 2017 / kommentarer

7

Emma Jennies förskräckliga upptäckt: ”Jag har kastat alla pengar i sjön”

Bloggerskan Emma Jennie har ett stort intresse för shopping och…

1 Sep 2017 / kommentarer

9

Är du Joakim Mattsons framtida flickvän?

Joakim Mattsson är en kille med stil som bloggar om sitt…

29 Aug 2017 / kommentarer

13