Vilken fantastisk Valborg!

Det är så här du firar en bra Valborg i godan ro. På eftermiddagen ringde jag till jobbet mest för att sprida lite glädje och kolla om vi skulle fira Valborg ihop. Snabbt som bara den hade vi bokat in en helkväll med alla ungdomar ute på Stenö havsbad.

Carina som jag hängde med på Ringa Gård fanns tillgänglig som vän och hjälpande hand med skjuts ut. Det var inte bara någon ideell god gärning utan för att hon även ville.

Bilarna fylldes och t/r åkte ungdomarna ut med oss till havet, brasan med mat och dricka. Det var mycket skratt och härliga tongångar. Jag svängde in på Lidl för att köpa lite extra gott eftersom det är lördag, valborg och en fantastisk dag med fantastiska människor.

Det var så himla underbart att se hur vi tog bilder, tittade ut mot havet, hoppade på stenar och fotograferade lite till.

Havet är frihet, friska luften är frihet och att vi gör dessa saker ihop skapar genuina minnen.

image

image

image

Att få arbeta med exponering!

Idag blev skylten från SBS reklam klar inför aktiviteter 7e maj i samband med Återvändardagen som Broberg arrangerar. Jag älskar att få arbeta med reklam och bra marknadsföring. Jag tycker om att toppa inlägg efter inlägg och se hur statistik ökar eller håller sig på jämn nivå.

Jag tycker om att arbeta med tillökning och marknadsföring som kan generera intressenter så fler kan följa efter eller fundera ut egna idéer. Oftast föder 1 idé något annat till någon annan.

Skylten kommer att vara en stående skylt där vem som helst kan ställa sig bakom och ta ett kort med sin egen mobil, hashtagga och lägga upp på sin egen sida vilket i sin tur sprider sig vidare på vad som händer i Söderhamn och inför vad som komma skall.

När skylten är klar så återstår nästkommande beställning för helheten. Åh!

image

Att nå en köpstark målgrupp med små enkla medel!

Igår hade jag dom sista mötena för denna vecka. Jag tycker vanligtvis ett möte är supertråkigt efter tiominuter. Det brukar bli mest svammel och kaffe med dopp. Ibland. Inte alltid.

Igår pratade jag lite om hur en del butiker i stan kan kan miste om många köpstark grupp under exempelvis Pridefestivalen på grund av fördomar eller noll marknadsföring.

Jag vet att det kan ta alldeles för långtid att förändra ett ställningstagande till annat men med små enkla medel så kan vi öka försäljning och bidra till starkare tillväxt.

Varje enskild företagare får såklart arbeta efter sitt eget koncept men att missa köpstark målgrupp och ett extra klirr i kassan för att en har för lite kunskap eller fördomar av fel orsaker som ålder, kön eller etnicitet är inte ekonomiskt försvarbart.

Som engagerad konsument, gäst, kund och ammabassdör för min värdering av Söderhamn så tycker jag det är viktigt att ge tips samt en fundering på hur jag känner.
  
Jag talar inte om hur företagare bör göra eller vad som är rätt och fel utan det tycker jag som den som är intresserade får utveckla själv.

Jag tror personligen att väldigt få diskriminerar medvetet eller tänker på små enkla medel som en Prideflagga vid kassan eller en liten symbol på dörren. Det är enklare sagt än gjort att bara bestämma sig för att lägga fördomarna och okunskap åt sidan. Vi är alla enskilda individer och det är tillsammans vi kan hjälpas åt.

Tidigare hade Restaurang Arton.78, Prideflaggan året om, Lillis Smakeri,  ungdomsmottagningen och beroende center har en Pridevimpel och Best Western Hotels resorts.

Jag har skrivit tidigare att hissa en Prideflagga, ställa upp en vimpel har ingen stor betydelse om du inte vet varför du gör det men för den enskilda individen som känner sympati för färgerna och som genomgår sin livsresa med sig själv kan det verkligen beröra och påverka bra. Det stärker personen i fråga som ser att företagaren ändå ser regnbågsflaggan som ett vist värde.

För mig som kund, gäst, konsument och ambassadör för min värdering av stan så har ordval och bemötande en stor betydelse.

Så. Pidepynta är en bra början men fråga också er själva varför och i vilken betydelse. Inget ska kännas påtvingat och ingen ska tala om vad som är rätt eller fel utan varje individ har sitt eget ansvar.

image

The Dansih Girl 30 maj

Måndag 30 maj klockan 17.00 visas filmen The Danish Girl på Sveabio i Söderhamn.

Alicia Vikander är den andra svenska skådespelaren någonsin att vinna en Oscar för skådespeleri. Det har inte hänt sedan Ingrid Bergman fick en för ”Mordet på Orientexpressen” 1975.

Söderhamn har banat vägen för väldigt mycket som vi önskar sprida vidare genom Gävleborg.

Vi hade en historisk transgenderday dag 20 november på Stadsteatern och vi blev historisk när vi anordnade Hälsingland första Pride.

Vi har lyft transgender-communityn på flera olika sätt vilket har resulterat till att många transpersoner har vågat öppnat sig.

Som Vikander uttryckte sig i en backstageintervju efter att ha mottagit priset:

– ”Det är tack vare ärligheten från dem som har gjort den här filmen så ovanlig och speciell, säger hon. Den här filmen är till dem.”

Biljetterna släpps 2 maj klockan 09.00 och vi kan inte starta Prideveckan på ett bättre sätt än så här.

image

image

image

Banankaka

I morse bakade jag en banankaka som är mycket populär. Det är inte jag som har skapat den trenden men kakan är omtyckt. Jag har aldrig bakat en banankaka tidigare för jag själv avskyr varma bananer.

image

The sound of Europe

Tillsammans med Eurovision Song Contest, Radiohjälpen, Tele 2 och EBU är Mathias Holmgren inblandad i ett fantastiskt projekt.

Nedan kommer lite information, och det skulle vara grymt om så många kunde dela detta via sina sociala medier, ni behöver inte sjunga själv, men projektet går ut på att så många som möjligt självklart sjunger in låten, eller en refräng. Ladda hem appen, sjung in något kul och blir en del av The sound of Europe.

Initiativet The Sound of Europe handlar om att ge en röst till dem som inte har någon, att bidra till öppenhet och gemenskap och är ett samarbete mellan Eurovision Song Contest och Tele2. Tävlingen ESC startades 1956 för att riva murar och stärka bandet mellan länderna i ett splittrat Europa. I dagens Europa är murarna överallt. Murar som delar länder, som delar upp människor med olika religiös uppfattning, sexualitet eller hudfärg.

Idag, sextio år senare är det dags att påminna oss själva om kraften i musik. Därför lanserar Tele2 initiativet ”The Sound of Europe”. Världens första crowdsourcade sångröst.

Lite mer konkret kommer hela Europa, med hjälp av en app, tillsammans att skapa världens första crowdsourcade sångröst i låten ”One”.  Pontus Winnberg (Miike Snow, Amason) har producerat låten och alla intäkter går till Radiohjälpen. Genom att ladda ner appen The Sound of Europe kan vem som helst sjunga in sitt bidrag, fram till och med den 14:e maj – efter det lanseras låten.

Appen släpps den 25 april, här är länken:

App Store:

Google Play:

Använd gärna hashtag #TheSoundOfEurope

Dela, sjung eller filma er själva.

image