Grekland – Dag 6

Som väntat enligt väderprognoserna så har det blåst lite mer idag så vi passade på att gå en promenad till närmsta byn. Åt en fantastisk lunch på Costas Zorbas Restaurant i Prinos hamn.

Thassos, Grekland – Hotel Ilio Mare

Om ni vill bo helt fantastiskt på en lugn vacker ö i Grekland så ska ni åka hit till Thassos och bo på Ilio Mare. Vi hittade denna ö och hotell på Ving och fastnade för att det är en mindre ö utan flygplats så man flyger till fastlandet och får åka färja till Thassos. Supermysigt.

Hotellet ligger otroligt vackert vid stranden. Rummen har fantastisk utsikt över hav, pool eller landskap. Jättegod mat och bra service. Fri handduksservice och man kan själv ta nya handdukar när man vill vid både strand och pool. Härliga strandbäddar, soffgrupper och hängmattor på stranden.

Rummet

Poolen

Stranden

By night

Grekland – Dag 4

Det har blivit rutin att hänga på stranden på förmiddagarna och vid poolen på eftermiddagarna.

Idag lossnade det för Maya och hon började simma även ovanför vattenytan 🙂

Grekland – Dag 3

Dagarna blir rätt långa då vi är uppe rätt tidigt på mornarna. Idag har det varit nästan helt still på havet, helt fantastiskt att bada. Annars har vi inte gjort något annat än att just bada idag. Jo jag har blivit stucken av en geting så är öm i halva axeln.

Minipromenad utanför hotellet.

En brandbil och två brandmän under ett litet tak. Så ser tydligen en brandstation ut här.

Dumma geting 🙁

Grekland – Dag 2

Vi är fortfarande rätt trötta efter den långa resdagen igår så idag har vi bara slappat. Har det galet bra iallafall. Hotellet Ilio Mare som vi bor på är så himla fint och ligger famtastiskt vid stranden.

Grekland – Dag 1

Det var ju en lång dag igår så vi var väldigt trötta efter flygturen, bussresan och turen med färjan. Men väl framme på ön Thassos och vårat hotell Ilio Mare kunde vi slappna av. Fantastiskt rum med två balkonger ut mot havet kan man liksom inte klaga på.

Att utrymma mitt i natten från 12:e våningen

Vilken lång dag! Vaknade vid 01-tiden av att brandlarmet gick på Clarion Arlanda och vi fick hastigt ta oss ner 12 trappor via nödutgång/trapphus i det man hann dra på sig.

Man hinner med rätt många tankar när man befinner sig högst upp i en byggnad och väcks på detta sätt… Dock väldigt positivt överraskad av övriga på vårt plan som verkligen hjälpte oss och visade att de prioriterade att få ut oss med barnen och även mina föräldrar. Även personalen på hotellet visade verkligen hur väl deras rutiner för utrymning fungerade. Väldigt bra omhändertagande och mycket bra info om vad som hände. Fick även prata med en brandman efteråt som lättade upp stämningen lite och fick barnen att släppa sin oro.

Som tur var så var det ingen brand utan något med ventilationen i köket som låg på vår våning och vi fick åka upp till rummet igen. Dock svårt att somna om då jag låg på helspänn de få timmar som var kvar innan vi skulle upp.

Nu är vi iallafall här i Grekland 🙂

Semestern har börjat

Då flyget går väldigt tidigt så kör vi en natt på Clarion Arlanda. Det är så himla skönt att slippa stressa mitt i natten för att ta sig till flygplatsen. Nu går man upp och rakt till incheckningen och sen går man tillbaka till hotellet och äter frukost innan man går in genom säkerhetskontrollen.

Älskar det här hotellet. Trots att det ligger på en flygplats är det knäpptyst och vårt rum har utsikt över startbanan. Fint gym och pool finns också och restaurangen här är toppen. Tyvärr hann vi inte med den denna gång men har ju ätit här fler gånger.

Barnen och mina föräldrar sover, Håkan sitter och jobbar (som alltid hela nätterna :'( ) och jag ska snart sova någon timma eller så iallafall innan vi ska upp igen.