Dålig dag

DALIGDAG

Sov.
Ibland kan det hjälpa med en tupplur för att börja om dagen.

Visualisera.
Lägg dig ner och bara tänk intensivt på hur du lyckas med det du vill göra, får det du vill ha eller gör det du vill göra. Det här kan få min dag och mina tankar att vända vissa dåliga dagar. Att sen ”vakna upp” med ny kraft och och tro på mig själv.

Vältra dig i dina guilty pleasures.
Jag är en sucker för ”fjantiga” high school/college-filmer och smöriga romantiska komedier. Så vissa dagar, när jag inte orkar röra mig det minsta, så är det bara att lägga sig i sängen och streckkolla på diverse smöriga filmer och stänga ute den vanliga världen ett tag.

Gå en promenad.
Om du orkar, dra ut på en promenad med din favoritmusik i öronen. Eller en poddis. Eller ett inspirerande TED-talk. Det är något visst med frisk luft som gör att allt känns lite bättre.

Städa.
Om jag har en sån där dålig dag då jag känner mig ångest:ig och rastlös så tycker jag att det är jätteskönt att städa. Jag brukar dock bara gå loss på småprojekt. Som t.ex. att skrubba ugnen, städa kylen, skura i köksskåpen eller något liknande. Ett litet projekt liksom. Det är något med skrubbande som känns som terapi.

Lyssna på bra musik.
Du kan också bara stanna hemma och sätta på din favoritmusik. Den som gör dig glad. Gärna lite peppig och hoppig liksom. Som kanske kan pigga upp. Och glöm inte att sjunga med. Att sjunga ut kan kännas som terapi det med tycker jag.

Ät något gott.
En extra god middag eller mellanmål kanske kan muntra upp lite grann.

Gråt.
Om ingenting fungerar; gråt ut skiten. Det brukar ofta kännas bättre efteråt.

Acceptera.
Acceptera att du har en dålig dag. Kanske t.o.m en dålig vecka. Eller en dålig period. Men det går över – förr eller senare. Acceptera läget. Utgå från det. Minska i planeringen, plocka bort sånt som inte gynnar dig och gör dig glad. Bara kom ihåg att det kommer att gå över och kännas lättare igen.

 

Har ni några tips på vad som brukar fungera för er?

 

Fortsätt läsa

4 tips för att shoppa MAT smart

MATSMART

Planera veckans mat efter veckobladen.
Är det billig lax eller billiga rotfrukter på ICA den här veckan? Passa på att köpa när det är billigt och planera veckans måltider utefter det. Att planera måltiderna i förväg sparar dessutom en del tid och energi. För hur ofta står vi inte samma dag, superhungriga, och kollar i kylen och frysen och undrar vad vi ska laga till middag? Eller bollar fram och tillbaka med partnern i en timme utan att någon av er kommer på något att äta…? 😉

Skaffa bonuskort.
Handlar du mycket i en speciell matbutik, t.e.x. ICA, så skaffa ett ICA-kort. Inte nog med att du kan köpa vissa varor billigare på kortpris, du har dessutom rabatter på ”dina egna varor” (= utvalda varor som du handlar mycket av) och du får hem bonuscheckar. Det kostar ingenting att skaffa ett kort så why not liksom?

Lågprisvaror kan också vara bra varor.
Ja, vissa kan vara skit men vissa kan vara minst lika bra eller ännu bättre än dyrare varor. Jag handlar alltid på ICA och köper alltid ICA basics bomullspads, tops, näsdukar och tamponger (mest ekonomiskt är ju att införskaffa en menskopp men så långt har jag inte kommit…). De är hur bra som helst och är mycket billigare än de ”vanliga” märkena.

Kolla över dina matkostnader – ordentligt.
Prova att spara alla dina matkvitton i en månad och sen kolla igenom dem noggrant. Räkna ut hur mycket pengar du lagt på mat och även vilken typ av mat du lagt onödigt mycket på. Det är så lätt att lägga ”små”summor då och då på onödig mat/snacks/godis/dricka och sen märka att en faktiskt spenderat kanske 500 spänn i månaden bara på chips, godis och läsk.

Kolla här t.e.x:
Godis, chips, läsk = ca 100 kr/vecka = ca 400-500 kr i månaden.
5 energidrycker för ca 20 kr = 100 kr/vecka = 400-500 kr i månaden.

Ja, nu räknade jag ganska högt, men många är ju fler än en person i hushållet. Att minska (eller dra ner helt) på vissa onödiga inköp kan göra att ni sparar massor med pengar!

Det behöver inte vara onyttiga saker heller. Nu tog jag onyttigheter bara för att jag har dragit ner massor på det själv. Ser du att du lägger orimligt mycket pengar på kaffe så kanske du kan minska på ditt kaffedrickande? Eller så behöver du kanske inte använda typ 10 grönsaker i en soppa eller sallad, utan det kanske räcker med 5? Du kanske inte behöver köpa köttbitar för flera hundra kronor i månaden? Det är helt upp till er att bestämma vad som är nödvändigt och vad som är rimligt för er 🙂

 

Fortsätt läsa

En vloggis och tankar om snö

Happy friday på er! Här kommer en kort liten vloggis från i Onsdags. Idag ser dagen ungefär precis likadan ut som i Onsdags faktiskt. Bara det att jag slutar jobba lite senare och sen så ska jag skynda mig hem för att se slutet på Idol, haha.

Bara jag som tycker att det är underbart med lite snö?! Jag brukar inte tycka det. Tvärtom. Jag brukar hata snön faktiskt. Men det här året (just nu i alla fall) tycker jag att det är så himla fint och mysigt med allt det vita som lyser upp den annars så gråa och tråkiga staden. Sen luktar det så vintrigt ute också. Åhhh, jag kan inte riktigt sluta titta ut genom fönstret… Jättemysigt 😀

 

Fortsätt läsa

Att plötsligt ha en bra dag

zaryasmink

Wow, idag är första dagen på väldigt, väldigt länge som jag haft lite energi och motivation i kroppen. SÅ himla härligt. Jag startade morgonen med en fotosession här hemma + bildredigering  och sen blev det storstädning och tvättning (5 tvättar!!). Låter himla lite märker jag nu, men jag hann med så himla mycket på så kort tid. Sånt jag skjutit upp i en evighet för jag har inte orkat.

Det är så konstigt att jag kan ha dåliga dagar i en hel månad och sen plötsligt kommer en bra dag då jag är full av allt jag saknat så länge. Som energi, motivation och kreativitet. Det är väldigt vanligt för mig så därför gäller det att passa på att få gjort så mycket jag bara hinner med just den dagen.

Hur som helst. Nu ska jag fixa runt lite i min garderob igen. Jag har fastnat på tanken på en ”capsule wardrobe” – fast mer säsongsanpassad. Hade varit coolt att köra en enda capsule wardrobe året runt, men det funkar ju inte här i Sverige. Så nu blir det mer en höst/vinter/tidig vår-capsule wardrobe som jag ska fokusera på att få ihop. Skoj skoj!

 

Fortsätt läsa

Minimalism: Dator och mobil

rensaidatorn

Rensa och organisera i din dator.
Storrensa din dator. Gå igenom mappar och radera allt som är onödigt samt organisera bland dina filer och mappar. Själv brukar jag döpa mapparna till datum. Om det är något speciellt jag har fotograferat och lätt vill hitta i framtiden så döper jag dem till datum + namn. Ett superbra tips är att ha en backup som du för över bilder/videor/whatever på regelbundet så får du mer utrymme i datorn + att om datorn skulle paja så har du allt viktigt på din back up. Och när är du ändå är igång och pillar i datorn så passa på att avinstallera program du inte längre använder.

Radera och avregistrera.
Radera onödiga mejl direkt när du läst dem så slipper du ha en rörig inkorg. Är du trött på reklammejl så lägg 2 extra sekunder på att klicka på avregistreringslänken innan du raderar.

Rensa bokmärken.
Ja, shit. Jag är en sån som lätt samlar på mig massor av bokmärkeslänkar som jag sen faktiskt aldrig tittar på igen. Så när jag märker att min lista börjar bli lite väl full så börjar jag rensa ut + skapa mappar som jag lägger länkarna jag vill spara i så de är enkla att hitta.

phone

Rensa och organisera i mobilen.
Ha som vana att då och då gå igenom din mobil och radera appar du inte använder, föra över bilder du vill spara till din dator och radera onödiga bilder. För att dessutom få ännu mer utrymme i din mobil rekommenderar jag att du raderar sms-konversationer samt rensar cache på dina appar (inställningar, appar, rensa cache). Det enda dumma med det sistnämnda är att du sen måste logga in igen överallt (Facebook, Instagram o.s.v), men det behöver du bara göra en gång, fram tills nästa gång du vill rensa.

Rensa i sociala medier.
Det här är också skönt att göra ibland tycker jag. För min del är det mest Instagram och Facebook som jag kollar igenom och raderar gamla bilder eller inlägg som jag inte vill ha där längre. Ibland rensar jag även bort lite konton jag följer som jag inte är intresserad av längre.

 

♥ Har ni fler tips på hur vi kan rensa och organisera lite mer digitalt? Kommentera gärna!

 

Fortsätt läsa

25 tips: Att göra på en regnig dag

regnigdag

♥ Netflix and chill. Tolka chill hur ni vill, hehe.

♥ Kolla videor på YouTube.

♥ Spela spel. På datorn eller ett sällskapsspel om du har någon att spela med.

♥ Lägg dig på en spikmatta och lyssna på poddar (eller ljudböcker).

♥ Sätt dig ner och rita och/eller måla.

♥ Om du gillar att sminka dig; prova nya sminkningar.

♥ Gå långt tillbaka på din Facebooklinje och skratta åt allt gammalt du skrev.

♥ Samma sak med Instagram om du har postat många foton.

♥ På tal om Instagram; ha en fotosession.

♥ Gör en lista över dina mål inför 2017. Eller bara för den kommande månaden.

♥ Prova alla plagg i garderoben och rensa ut de som inte passar längre.

♥ Lär er fraser på ett främmande språk på YouTube.

♥ Duscha/bada länge. Ha en spadag med ansiktsmask, scrub och fotfix.

mys

♥ Läs en bok. Eller tidningar. Eller bloggar.

♥ Gör en visionboard. Klipp ut bilder från tidningar eller kör digitalt och pinna bilder på Pinterest.

♥ Storstäda. Verkligen storstäda. Skura kylen, köksskåp och sånt.

♥ Fika med en vän. Eller ring någon.

♥ Möblera om hemma. Eller bara byt plats på tavlor och prylar så du får lite ombyte.

♥ Kör en liten träningssession. Du kan hitta övningar på t.ex YouTube.

♥ Måla om något i hemmet. Väggar, bord, lister, rör, hyllor, fönsterkarmar o.s.v.

♥ Laga middagar för hela veckan. Kolla upp nya, spännande recept på nätet.

♥ Eller baka något mumsigt.

♥ Pyssla. Gör något DIY-projekt.

♥ Ta en tupplur. Eller bara vila och lyssna på lugn musik en stund.

♥ Hångla. Om du har någon att hångla med.

 

Vad brukar ni göra på en regnig dag?

 

Fortsätt läsa

Minimalistiska favoriter på YouTube

lasarfraga

Jag fick en fråga av Jenny i det här inlägget där hon undrar vilka fler minimlistiska YouTubers jag följer. Kul fråga! Jag följer inte alls många. Bara 4 stycken faktiskt… Men däremot så söker jag ofta efter olika termer (t.ex. minimalism, minimalist, KonMari, organization o.s.v.) och hittar en massa andra videor.

Grejen är väl mest att det är inte så ofta jag hittar en person som jag fastnar för tillräckligt hårt för att faktiskt följa. Haha, det låter så hemskt?! Men jag följer hellre bara riktiga storfavoriter och sen ”yrar jag rundor” när jag har tid och lust. På så vis blir jag inte stressad över att jag inte hinner med att titta när folk pumpar ut videor. Hur som helst, här är mina 4 stora favoriter i den ordning som jag hittade dem i:

vasseurbeauty

Vasseur Beauty : Brittany var den första minimalisten jag började prenumerera på. Jag satt och sökte på ”organization” på YouTube en gång i Februari när jag hittade henne och fastnade hårt för hennes videor. Supergullig tjej som har många videor om organisering, städning, minimalism och annat sånt som jag tycker är superkul att kolla på.

lavendaire

Lavendaire : När jag började fatta vad KonMari-metoden var så sökte jag på YouTube efter just det och hittade då till underbara Aileen. Hon pratar mycket om sånt jag tycker är jättekul och inspirerande; d.v.s minimalism och personlig utveckling. Aileen verkar vara så himla lugn och mysig och det är bara så… mysigt att titta på hennes videor och få en massa inspiration.

jennymustard

Jenny Mustard : Jenny är svensk men gör videor på engelska. Hon kör full on minimaliststil, vilket är ett av ämnena på hennes kanal. Ett annat stort ämne är veganism så hon lägger upp lite recept och annat som kan vara inspirerande om en vill börja äta veganskt eller bara vill ha tips. Jag tycker dessutom att hon, och hennes karl David, gör oerhört snygga videor!

zoeyarielle

Zoey Arielle : Jag hittade Zoey bara häromdagen faktiskt och jag blev kär i henne direkt! Jag kan inte riktigt fatta att hon ”bara” har ca 5.000 följare för hon förtjänar flera miljoner. Så himla go och peppande tjej som nyss flyttat till Rom! Hon pratar också mycket om mina favoritämnen; minimalism och personlig utveckling.


 

Har ni några minimalister att tipsa mig om?!
Såna som har en YouTube-kanal, inspirerande Instagram eller blogg kanske? Tipsa gäääärna 🙂

Fortsätt läsa

5 extra tips: Minimalism i livet

minimalismlife

01. Acceptera den du är.
Det är en väldigt stor punkt som kan betyda så mycket och så många olika saker för oss alla. Men jag gör så här att jag ger er några små exempel från mitt eget liv så får ni tänka efter och se om ni kommer på något som ni har försökt eller velat ändra på hos er själva som helt enkelt bara inte funkar för att det inte passar den ni är som person.

Sånt  jag har haft svårt att acceptera och lagt ner massor av energi på att tänka på och må dåligt över:
Att jag borde röra på mig på morgnarna trots att jag mår ruggigt om jag gör det.
Att jag borde ha långa, fina naglar för det är så snyggt trots att jag inte tycker om att ha det, haha.
Att jag borde göra massor med ”vettiga” saker varje dag trots att jag vet att jag inte orkar så mycket.
Att jag borde vara mer social trots att det suger ut min energi (inte alltid, men ofta).

Livet blir mycket enklare när vi accepterar hur vi är och inte lägger så mycket tid och energi på att fundera över hur vi borde vara.

02. Sänk kraven på dig själv.
Det här går lite hand i hand med den förra punkten, men det handlar mer om det vi gör och ”bör” göra än om hur vi är som personer. Vi ska absolut jobba mot att bli bättre, men ett misstag många gör är att tro att de kan bli supermänniskor över en natt. Tänk igenom vad du har för krav på dig själv. Är de rimliga? Är de lagom många? Själv brukade jag ha väldigt höga och väldigt många krav på mig själv och det gjorde bara att jag kände mig dålig för jag lyckades inte uppnå alla kraven. Även om jag lyckades uppfylla något så kunde jag inte vara glad för det för jag hade så många andra krav som jag inte lyckades uppnå.

Så sålla lite. Minska kraven. Sänk ribban. Var snälla mot er själva och var glad för de små framsteg ni gör. Good things take time.

03. Var ute i god tid.
Alla vet att julafton är den 24:e December. Ändå så är det så många människor som är ute i sista sekunden och stressar ihjäl sig och impulsköper julklappar de egentligen inte är speciellt nöjda över att ge bort (ja, det har hänt mig också vissa år och jag hatar det). Varför inte böra handla julklappar redan i November? Eller nu i Oktober? På så vis slipper du stressen av att vara ute i sista sekunden plus att du slipper lägga ut en större summa pengar samma månad.

Att vara ute i god tid underlättar det mesta. Gör det enkelt för dig! Hämta ut recept på medicin i god tid innan den tar slut, förbered inköp/matplanering till eventuella kalas, beställ nytt pass/körkort, försök att inte lämna in arbeten och uppgifter i sista sekund o.s.v.

04. Just do it.
Det här är ungefär det svåraste som finns för mig. Att sätta igång och göra saker. Att packa ihop ett litet brev, att ringa ett viktigt samtal eller skicka ett viktigt mejl, att fylla på vatten till katterna… Även de minsta sakerna känns som fruktansvärt stora projekt för mig. Så jag jobbar ständigt på det här med ”Just do it!”. Tänk inte så mycket – bara börja. Så fort jag sätter igång så flyter det ju oftast på bra sen.

Jag har två tips till dig som har svårt att sätta igång med din att-göra-lista. Du får helt och hållet prova själv och se vilken metod som passar dig bäst för det är helt olika. Jag har provat båda metoderna och gillar den andra bäst.

1. Svälj den fulaste grodan först. D.v.s gör den största/svåraste uppgiften först. Sen känns alla de andra punkterna mycket lättare att ta itu med eftersom de framstår som superenkla och snabba.

2. Gör tvärtom. Börja med alla punkter som tar 5-10 minuter eller mindre att utföra. Själv blir jag så glad och stolt över att ha kommit igång = ger energi = jag hamnar i ett flow så att jag lättare kan fortsätta med de större uppgifterna sen.

05. Acceptera läget och minimera skuldkänslorna.
Är du sjuk eller har en dålig dag och inte orkar göra någonting? Släng skuldkänslorna och det dåliga samvetet i väggen och gör det bästa av situationen. Tillåt dig att göra det du känner för istället och njut av det. Det här har jag själv väldigt svårt för så den här punkten är mycket till mig själv.

Jag har en tendens att få enorma skuldkänslor och dåligt samvete om jag måste sjuka mig från jobbet eller om jag bara har en sån dag när jag inte orkar göra annat än att ligga i sängen och glo på Netflix eller läsa en bok. Den senaste tiden har jag jobbat på att försöka göra det bästa av dagen istället för att må dåligt över att jag inte mår bra eller orkar göra något. Ska jag ändå ligga i sängen för att jag inte orkar göra något annat – då försöker jag göra en mysig dag av det istället. Tända ljus, lägga ansiktsmask (om jag orkar), dricka extra mycket te och verkligen njuta av att läsa en bok eller kolla på någon serie – istället för att ha dåligt samvete för att jag inte gör någonting ”vettigt”.

 


 

Läs även: 5 tips: Minimalism i livet (del 1)

 

Fortsätt läsa
1 2 3 6