Vilka är ni?

vilkaarni

Idag känner jag att jag undrar lite över er som läser här!

Vilka är ni? Hur hittade ni hit? Är ni nya här eller har ni hängt med mig länge? Ni kan väl berätta lite om er själva? Och om ni brukar läsa här men inte pallar skriva så mycket så kan ni väl skriva ”Hej!” 😉
Det hade varit superkul att se vilka ni är och att kika in hos er om ni också har någon blogg!

 

Fortsätt läsa

PMS-vecka

mysan_563732112a6b221ed362878c

Shit, vad jag har varit off den här veckan. Jag har haft någon störig blandning av PMS och förkylning vilket resulterat i konstant feber, småont i halsen och en enorm trötthet och ledsamhet. Varje morgon har jag suttit och tänkt att ”Nu ska jag passa på att göra sånt som är lugnt och vettigt här hemma!” som t.ex att fota lite och småpyssla och sånt. Men har jag gjort det? Nä. Inte för att det varit ansträngande egentligen men bara för att jag ändå inte orkat göra ens det.

Känner ni också av PMS på ett liknande sätt?
Kanske inte halsont och småförkylning då kanske för det fick jag nog bara för att jag jobbade mycket förra veckan och där var lite folk som gärna nös mig rakt i ansiktet (schyrreeee)… 😉 Men just det här med den enorma tröttheten och ledsamheten. För mig känns det alltid som att det är the end. Att nu är det slut. Nu kommer jag aldrig att orka gå upp ur sängen igen, någonsin. Jag vill bara sova, sova, sova. Och titta på Idol och Hannibal. För jag orkar inget annat.

Men men. Idag mår jag (nog?) lite bättre och har några jobbfyllda dagar framför mig, vilket jag känner kan bära eller brista. Jag hoppas på bära och att jag blir lite piggare och gladare. Jag är i alla fall galet pepp på att få inviga mina nya gympadojjor! De är så sköna att jag knappt vet var jag ska bli av! Och livet blir ju ändå lite roligare och skönare när en har ett par riktigt goa dojjor att skutta fram i, eller hur?

Fortsätt läsa

Skrivbordet – Från röra till ordning

skrivbordinnan

En kul grej med att gå igenom mitt bloggarkiv nu när jag flyttade var ju att se alla gamla bilder… ↑
Det här var mitt standardskrivbord innan och jag blir helt knäpp när jag ser det idag. Jag kan inte sluta stirra på det!

Inte konstigt att jag var rörig i skallen! Inte för att det bara berodde på mitt skrivbord såklart, haha, men röran omkring mig hjälpte mig ju inte direkt att känna lugn och tänka klart. Jag har lidit av stress och ångest i många år och att rensa ut ordentligt och minimalisera har hjälpt mig en hel del (även om det tar ett tag för hjärnan att vänja sig).

Anledningen till att jag vill skriva en del om minimalism och sånt är just p.g.a det här. Att det kanske kan hjälpa andra som också har problem med stress och ångest. Att oavsett vad som händer så är era hem i alla fall en lugn plats där ni trivs. Bara det gör väldigt mycket gott känner jag.

skrivbord

Ungefär såhär ser mitt skrivbord alltid ut. Fast jag har faktiskt en datorskärm till nu, bredvid den andra (till när jag vill streama på Twitch). Men i övrigt är det lika avskalat och i ordning och för mig inger det ett lugn ♥

Hur känner ni när ni har oordning omkring er? Påverkar det er också?

 

Fortsätt läsa

5 tips: Minimalism i livet

minimalism quote

För mig handlar minimalism inte bara om prylarna vi har i hemmet utan även hur vi lever våra liv.
Vi komplicerar saker och ting allt för ofta trots att vi inte alls behöver det och det leder bara till att vi känner oss vilsna, stressade, förvirrade, ofokuserade och att vi helt enkelt inte mår bra. Jag har varit inne i den här processen med att förenkla mitt liv i några månader nu och där är många små AHA-upplevelser som har dykt upp då och då (det gör det fortfarande). Jag tänkte dela med mig av sånt jag har tänkt på hittills och själv jobbat på.

Och nej, det handlar inte om att göra sitt liv enkelt på det viset att vi struntar i allt och lägger oss på soffan utan kortfattat handlar det om att rensa bort det vi inte vill ha och behöver i livet och att på så vis få mer tid, lust och energi till att göra sånt vi vill och sånt vi älskar och att kunna nå våra mål. Mindre stress, mer enkelhet.

01. Vad är viktigt för dig och varför? Fokusera på det.
De här frågorna är jätteviktiga och känns som grunden i själva livet. Vad är viktigt för dig och varför? Vad har du för mål? Vad vill du med ditt liv? När du vet det här så är det lättare för dig att börja fokusera på just det. Skit i allt annat som dyker upp som inte är viktigt för dig. Våga fokusera på det du önskar dig utan att få dåligt samvete.

02. Rutiner / schema.
Jag tror att det är superbra att kunna skaffa sig bra rutiner. För rutiner gör att vi inte behöver tänka så mycket eftersom rutiner går på automatik. På så vis kan du ägna dina tankar åt något viktigt istället. Jobba på att få in bra rutiner som gynnar dig, gör livet enklare för dig och som tar dig framåt på något vis. Att ha ett schema med vissa saker ständigt inplanerade är också himla bra. Det kan vara allt från städning och träning till egentid eller… (se nästa punkt).

03. Planera in din vilotid i förväg.
Planera in vissa timmar eller en hel dag i förväg och se det som en lika viktig och orubblig aktivitet som t.ex. ett jobbpass eller viktigt möte. Vi alla behöver tid att få vila och det är så lätt att öka på sitt schema mer och mer så fort det dyker upp något. Vilket vi sedan ångrar när vi är helt utmattade och sönderstressade. Sabba inte för dig själv!

04. Säg nej och ställ krav.
Frågar någon om du kan göra något som du inte vill/hinner/orkar göra – säg nej. Bara så. Nej. Livet är för kort för att göra en massa saker du inte vill göra! Och dyker det upp något som är halvbra men inte riktigt jättebra, vilket gör att du tvekar, ställ då krav och kompromissa så att det blir jättebra. Annars får det vara. Ha det här som standard så blir livet mycket enklare.

05. Våga fråga.
Undrar du något? Fråga. Tänk så mycket tid vi lägger på att bara undra saker och gå runt och grubbla?! ”Får jag semesterdagarna som jag önskat?” ”Är hen intresserad eller inte?” ”Varför beter hen sig så konstigt mot mig?” ”Vad menade hen egentligen när hen sa sådär?” o.s.v. Prova att vara rakt på sak och bara fråga om det du undrar över.

 

För att jag inte ska ösa ut alldeles för många tips på en gång så att ni blir helt yra i huvudet så kommer det en Del 2 till det här inlägget inom kort. Tills dess kan ni väl se om där är någon av punkterna ni fastnade för och jobba lite på den/dem!

 

♥ Har ni några bra tips på hur vi kan förenkla våra liv lite mer?
Har du ändrat några vanor till det bättre och enklare?
Kommentera gärna nedan och berätta 🙂

 

Läs även: 5 tips till minimalism i hemmet

 

Fortsätt läsa

Ny blogg

my3

Hej på er och välkomna hit till min nya blogg! Nu är jag alltså här på finest.se och ser hur det känns.

Jag har verkligen saknat att blogga i wordpress och att kunna skapa sidor (som ni ser i menyn där uppe så har jag t.ex kunnat skapa en sida med mina illustrationer). Jag har flyttat med mitt arkiv från blogg.se men rensat bort ungefär 90% av alla inläggen för ni som har följt mig länge känner  mig – jag älskar att rensa ut + att jag vill ha en liten nystart.

Jag hoppas att vi alla kommer att trivas här och jag tänker att vi bara kör på som vanligt 😀

 

Fortsätt läsa

Höstmys i hemmet


Ja, nu är hösten på väg och jag har börjat ställa in mig på det och förbereda mig genom att fixa till lite i vårt sovrum. Innan har det bara varit rörigt, fult, omatchande, plottrigt och allmänt hemskt. Nyckelorden för ommeckandet har varit minimalistiskt, myspys och ordning och reda. Det första jag gjorde var att byta ut våra gamla, jätteslitna, förvaringslådor i sovrummet mot helt nya och samtidigt passade jag på att rensa ut lite skit som jag märkte att vi inte behövde eller använder längre. En bra start.

Sen satte jag upp nya gardiner. Ett par mörka bakom sängen och ett par ljusa bakom TV’n för att skapa illusionen av raka väggar (vilket vi inte har för det är utbuktningar, onödiga dörrar och fönster i vägen). Jag tycker också att tyger ger en viss myskänsla plus att de ljudisolerar en aning vilket också är skönt när det gäller sovrum.
Och pricken över i:et var att jag, för extra myskänsla, hängde upp ljusslingor bakom båda gardinerna så nu har vi ultimat mysbelysning när vi tittar på TV, läser myser eller gosar med katterna. I love it!
Jag fixade även hem ett nytt sängbord, ny sänglampa, en liten tavelhylla (fast till ljus och krämer) och en stor växt. När det gäller minimalism gäller ”the bigger, the better” ganska bra tycker jag. Istället för att ha massor av små växter så kändes det stilrenare och enklare med en enda stor en. Det som står på önskelistan nu är bara nya sängkläder. Jag vill gärna ha enfärgat i antingen vitt eller kanske en dov lila färg. Jag tror att det hade blivit mysigt och tjusigt!
Fortsätt läsa

Sååå spännande

my

Herregud, vänner! Vet ni vad? Jag har gjort något som jag funderat på att göra i ungefär 10 år; nämligen sökt några kurser på Komvux i vår. Hur spännande? Jätte! Frågan är bara när jag får besked om (eller vad) jag får läsa eller inte? Någon som vet?

Jag har även planer på att läsa någon eller några kurser utanför komvux också. Som t.ex. serieteckning(!!). Det har jag alltid velat ”plugga”. Drömmen har alltid varit att få gå på serietecknarhögskolan i Malmö men då mina panikattacker och annat mög alltid hindrat mig från att ens söka dit så får jag hålla till godo med en mindre distanskurs känner jag.
Så om allt går som det ska så kommer jag att vara en pluggis nästan hela första halvåret av 2017!
Åh, håll tummarna för mig ♥

 

Fortsätt läsa

5 tips till minimalism i hemmet

Vad är minimalism?
Det finns inga regler inom minimalismen, så det här är väl lite olika för alla. Det här innebär minimalism för mig:
– Att ha det väldigt iordning runt mig. Att ha så lite saker att det i princip aldrig blir stökigt.
– Att veta var jag har mina saker och vad jag har. Jag har kontrollen över det jag äger. Inte tvärtom.
– Att bara ha saker som jag älskar och använder (work in progress då jag fortfarande byter ut lite).
– Att lägga min tid och energi på sånt jag vill lägga min tid på, så ofta det bara går.
– Spara pengar. Eller lägga pengar på sånt jag verkligen älskar och vill ha.
– Leva så enkelt som möjligt.
– Ha kontroll på läget.
– Fokus.
 
Mindre prylar = mindre röra (enklare att hålla i ordning). Mindre röra = mindre stress.

Mindre stess = mer tid, lust och energi till att göra sånt du tycker om och som gör dig glad.

 
Så hur fixar vi det här då? Var ska vi börja? Jo, med nummer 1:

 
01. Rensa ut.
Ja, det här är ju helt klart det första du ska göra om du vill påbörja din minimalistresa. För mig har det gjort jättestor skillnad! Så börja att rensa ut ordentligt hemma. Ta varje kategori för sig. Kläder, böcker, småprylar, sängkläder, smink, andra produkter, kökspryar, dvd-filmer, cd-skivor o.s.v. Varje kategori för sig som sagt och lägg ut allt inom den kategorin på golvet.
 
På det här viset ser du vad du har och allt du har och kan lättare börja rensa. Du får verkligen en insikt över hur mycket grejer du har och hur mycket du faktiskt inte använder eller ens tycker om! Så försök att tänka ”Vad älskar jag? / Vad använder jag?”.
Typ allt annat kan du göra dig av med (slänga, skänka, sälja). 
 
Jag har gjort två videor om att rensa ut så här kan ni få lite tips:
 
02. Var sak på sin plats och på välplanerade platser.
När du har rensat ut så gäller det att passa på att organisera. Saker jag använder ofta vill jag ha lättillgängliga och smart placerade. Jag försöker också att samla allt i kategorier. Alltså ha alla viktiga papper på ett ställe, ha alla block och pennor på ett ställe, ha allt pyssel på ett ställe, alla böcker på ett ställe, alla överblivna sladdar och elektronik på ett ställe och ha alla kläder i garderoben (förutom de ytterkläder jag använder oftast såklart) o.s.v.
 
Ja, ni fattar. Plus: förvaringslådor med etiketter är guld! Både för en själv och om du har en sambo som inte har koll på någonting alls i lägenheten… Ett tips när du ska skriva etiketter till lådor/tidskriftsamlare är att skriva dem på datorn och printa ut. Framför allt om du inte har så tjusig handstil. Det blir så fint när all text är likadan och i en fin font som du tycker om!
 
03. Lägg tillbaka saker direkt när du har använt dem.

På så sätt håller du alltid iordning, det blir sällan stökigt och du vet var du har dina saker. Och du slipper dessutom lägga en massa tid på att plocka undan saker och lägga dem på rätt ställe innan du ska städa. Bara det kan ju ta hur lång tid som helst innan du väl ska börja dammtorka, dammsuga o.s.v. Så ja, det sparar både tid och energi.

 
 
04. Håll dig till dina smink- och produktfavoriter.
Jag har alltid haft en tendens att alltid vilja prova nytt smink (och andra diverse produkter). Jag vill inte veta hur mycket pengar jag har lagt på smink under min livstid alltså – och hur mycket av det som jag provat 1-2 gånger och sen slängt för att det var skitdåligt eller inte passade mig eller min hudtyp/ansiktston.
 
Nu gör jag helt enkelt så att jag har vissa produkter som jag verkligen gillar och de håller jag mig till. Så har du redan ett gäng favos – håll dig till dem. Och rensa ut resten. Du behöver säkert inte 15 läppglans, 10 ögonskuggspaletter eller 5 olika foundations. Det gör livet enklare för du sparar en hel del plats i hemmet, en himla massa pengar(!) och du vet alltid precis vilka produkter du ska använda för dagen. Samma går att applicera på andra sorters produkter också såklart.
 
Och ja, produkterna får en helt egen punkt för jag vet hur sjukt mycket vi kan samla på oss. Nyss slängde jag 3 fulla Glossyboxar med smink jag inte använder. Och vet ni? Då har jag redan rensat ut mitt smink typ 3 gånger tidigare i år…
 
 
05. Använd dina finaste grejer.
Använd dina finaste kläder, dina finaste smycken, dina finaste väskor och ditt finaste porslin. Vänta inte till de ”perfekta” tillfällena för de kommer så sällan. Om någonsin? #YOLO
 
Vi kan återigen ta mig som exempel. Jag älskar att bära kavaj. Det är snyggt och det är ett plagg som faktiskt passar min figur. Ändå använder jag bara min kavaj (ja, jag hade bara en) när det är något speciellt. T.e.x ett finare kalas eller om jag ska på något viktigt möte. Vilket händer ca aldrig! Anledningen är att jag älskar den här kavajen så mycket att jag är rädd att den ska bli smutsig och utsliten, så jag använder den aldrig. När jag tänker på det så är det så dumt! Så vet ni vad? Nu har jag införskaffat några kavajer till och tänker fanimig använda dem så ofta jag bara kan (och vädret tillåter).
 
Plus: När du börjar använda dina finaste saker märker du säkert efter ett tag att du kan köra en liten utresning till och göra dig av med de saker du tidigare använt av ren vana, men egentligen inte är så jätteförtjust i. Och när du börjar byta ut grejer du inte är så jätteglad för så se till att köpa sånt du verkligen älskar. Blir du förälskad i en dyr sak så lägg hellre lite mer pengar på en fantastisk grej än att köpa massa billiga grejer som inte får dig att känna ”wow!”. Du tjänar på det i längden.
 
Ja, hej och hå. Det här var mina första tips för att börja gå i en mer minimalistisk riktning. Jag har själv mycket kvar att jobba med när det gäller min garderob, annars får jag säga att jag rensat ut det mesta av allt det andra och YES, vad skönt det är!
 
Nästa vecka kommer jag att lägga upp ett inlägg som handlar om att minimalisera i livet. Håll utkik efter det om ni är nyfikna ♥
 
Fortsätt läsa

Mina 10 bästa kvällstips

eveningtips
01. Förbered kaffekokaren på kvällen.

Är du som jag? Att du vill ha kaffe så fort det bara går när du vaknar på morgonen? Gör dig själv en tjänst och förebered kaffekokaren kvällen innan så det bara är att gå upp och trycka på knappen.

02. Diska och torka av.

Jag är en person som blir stressad av stök. Så om jag går upp på morgonen och ska ta kaffe och det är fullt av disk, smulor och klet överallt på diskbänken så ökar det min stressnivå direkt på morgonen vilket helt enkelt är en dålig start på dagen. Så jag försöker att diska, torka av och plocka undan allt på kvällen så jag kan vakna upp till ett städat kök. Och vad tar det? 10 minuter av mitt liv på kvällen ungefär och det gör det SÅ mycket lättare att andas och koppla av på morgonen.

03. Annan småstädning.

En ny rutin vi har nu är att varje kväll så ser Koffe till att kattlådorna är rena och så sopar han golvet runt kattlådorna också. Det är också en sån liten sak som bara tar typ 5 minuter men det gör att det hålls någorlunda rent på golven här hemma, så vi inte behöver dammsuga flera gånger veckan. Ni som inte har katt kan ju applicera annat här. Att t.ex. att ägna 5 minuter till att bara plocka i ordning saker så det är ”städat” och fint när du vaknar dagen efter.

04. Välj ut kläder och sånt.

Det här är en standardpunkt på såna här listor så jag tar med den. Att välja ut vad du ska ha på dig dagen efter och lägga fram det sparar både tid och energi. Speciellt om du är en person som brukar vela och stå och prova en massa outfits innan du bestämmer dig. För mig har det dock aldrig funkat för jag ändrar mig ändå alltid, haha. Men jag har i alla fall en hum om vad jag ska ha på mig vilket är en fördel.

05. Planera morgondagen.

Ett bra tips är att skriva din Att-göra-lista på kvällen istället för på morgonen. På så vis får du tid från skärmarna plus att du har listan klar på morgonen så du inte behöver lägga tid på att skriva den då  – eller känna dig förvirrad över vad du ska göra (om du är en sån som aldrig skriver listor).

06. Dricka vatten och te.

Jag brukar försöka att dricka en hel del vatten under kvällen. Inte så pass sent att jag sen måste springa och kissa hela natten, utan lite tidigare än så. Vi blir automatiskt uttorkade under natten, men jag försöker att bli mindre uttorkad helt enkelt, haha. En kopp te på kvällen är också en favorit hos mig. Det känns så lugnande. Jag gillar kamomillte eller kvällsro (från Friggs) innan jag går och lägger mig.

07. Tvätta av smink och sånt.

Jag är en sån som hatar att tvätta av mig om kvällarna. Därför försöker jag att göra det så tidigt som möjligt på kvällen innan jag blir alldeles för trött och det känns som ett alldeles för jobbigt projekt. Är jag dessutom pigg nog så brukar jag även passa på att scubba fejset och lägga ansiktsmask och sånt. Skönt och avkopplande.

08. Läs en bok.

Det sägs ju att vi inte ska titta på någon skärm 30 minuter innan läggdags eftersom ljuset från skärmen försämrar sömnen. Jag försöker att läsa en stund innan läggdags så ofta jag kan. Det är ju dock svårt ibland när jag är väldigt inne i en TV-serie, men att läsa lite i en bok är helt klart att föredra.

09. Meditera.

Två andra tips på hur du kan varva ner utan skärmar innan läggdags är att antingen sätta igång lite meditationsmusik (eller en guide – sök på Youtube) och meditera i 30 minuter. Då jäklar brukar jag kunna varva ner ordentligt. Så pass att jag kanske till och med somnar innan tiden är ute…

10. Visualisera.

Eller så kan du bara lägga dig och blunda och visualisera. Ta dig tiden till att bara ligga ner och tänka över dina mål och känn hur det känns att uppnå dem. Se var du är, vad du har på dig, glädjen du känner och hur du firar. Och visualisera dig själv i första person. Du ska alltså inte se dig själv som om du ser dig själv i en film eller utifrån, utan se dig själv från dina egna ögon. Du ska vara i din kropp, inte utanför.

Nu brukar jag alltså inte göra allt det här varje kväll, men lite av varje (speciellt de första punkterna och någon av punkterna 8, 9, 10) så ofta jag kan.

Och nu undrar jag såklart; Vilka är era bästa kvällstips/rutiner?


Läs även:
Mina bästa morgontips

Fortsätt läsa

Orden vi älskar med

 
Yeeeey, min illustration är med i en bok till; ”Orden vi älskar med” av Mona Blåsjö och Katarina Byding!
Här finns ett smakprov så ni kan läsa lite och här kan ni köpa boken ♥
 
Alltså, jag har fortfarande ångest när jag ser min egen bild såhär. Anledningen är att den är så himla ful, haha. När jag gjorde den var jag inne i en fas då jag experimenterade lite med min tecknarstil och just då ville jag prova att rita ”fula” figurer. Så jag gjorde den här och lade upp på instagram, bloggen, twitter m.m utan att bry mig så mycket – just för att jag gillade själva budskapet.
 
 
Men hade jag vetat då att den här bilden skulle sprida sig så mycket som den gjorde så hade jag ju helt klart ritat så som jag brukar göra och verkligen lagt tid på att få den så fin jag bara kunnat. Men jaja. Så kan det gå! Nu är den med i både den feministiska antologin ”Det händer nu” och den här nya boken ”Orden vi älskar med”. Och det är ändå ganska fantastiskt!
 
 
Fortsätt läsa