Dålig dag

DALIGDAG

Sov.
Ibland kan det hjälpa med en tupplur för att börja om dagen.

Visualisera.
Lägg dig ner och bara tänk intensivt på hur du lyckas med det du vill göra, får det du vill ha eller gör det du vill göra. Det här kan få min dag och mina tankar att vända vissa dåliga dagar. Att sen ”vakna upp” med ny kraft och och tro på mig själv.

Vältra dig i dina guilty pleasures.
Jag är en sucker för ”fjantiga” high school/college-filmer och smöriga romantiska komedier. Så vissa dagar, när jag inte orkar röra mig det minsta, så är det bara att lägga sig i sängen och streckkolla på diverse smöriga filmer och stänga ute den vanliga världen ett tag.

Gå en promenad.
Om du orkar, dra ut på en promenad med din favoritmusik i öronen. Eller en poddis. Eller ett inspirerande TED-talk. Det är något visst med frisk luft som gör att allt känns lite bättre.

Städa.
Om jag har en sån där dålig dag då jag känner mig ångest:ig och rastlös så tycker jag att det är jätteskönt att städa. Jag brukar dock bara gå loss på småprojekt. Som t.ex. att skrubba ugnen, städa kylen, skura i köksskåpen eller något liknande. Ett litet projekt liksom. Det är något med skrubbande som känns som terapi.

Lyssna på bra musik.
Du kan också bara stanna hemma och sätta på din favoritmusik. Den som gör dig glad. Gärna lite peppig och hoppig liksom. Som kanske kan pigga upp. Och glöm inte att sjunga med. Att sjunga ut kan kännas som terapi det med tycker jag.

Ät något gott.
En extra god middag eller mellanmål kanske kan muntra upp lite grann.

Gråt.
Om ingenting fungerar; gråt ut skiten. Det brukar ofta kännas bättre efteråt.

Acceptera.
Acceptera att du har en dålig dag. Kanske t.o.m en dålig vecka. Eller en dålig period. Men det går över – förr eller senare. Acceptera läget. Utgå från det. Minska i planeringen, plocka bort sånt som inte gynnar dig och gör dig glad. Bara kom ihåg att det kommer att gå över och kännas lättare igen.

 

Har ni några tips på vad som brukar fungera för er?

 

3 Kommentarer

  1. Zyllah säger:

    Lång promenad fungerar oftast för mig, mest för att jag behöver göra mig av med överflödig energi när jag är nere. Acceptans och att gråta händer också när det behövs. <3

  2. För mig är det att strunta i alla måsten som funkar. Det är helt okej att ställa in möten eller saker man planerat göra, det är okej att strunta i disken eller gå ut med soporna. Det är okej att prioritera de sakerna som du genuint trivs med att göra och som gör dig glad, om det hjälper dig att göra den jobbiga dagen lite bättre.

    Det är helt okej att prioritera sig själv före allt annat.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.