Tips på ny morgonrutin för alla. Stress+ADHD+ADD Alla behöver vi varva ner.

ADHD..
För er som har lite koll på hur hjärnan funkar hos en person med ADHD så är det liknande kroniskt stress symtom. (har jag helt fel så får ni rätta mig) Varför jag jämför med kroniskt stress symtom är för att de som inte har ADHD ska få lite mer hum om hur hjärnan funkar vid ADHD. Känsla samt varför man agerar som man gör.

ADHD medicin drar ner stressen för att den ökar vakenheten i hjärnan då den är låg hos personen som har ADHD. Den alstrar alltså mycket mer energi så den blir trött. När en hjärna inte är 100% vaken så är det också jobbigt att ta in alla intryck. Man måste va hyperaktiv hela tiden så att den ej somnar samt att det ökar vakenheten då syret och blodtillförseln till hjärnan ökar..(Något som medicinen hjälper till med genom att dra igång kroppens funktioner) Så fort man stannar upp så sjunker vakenheten och man blir trött och tappar fokus. Därför är det inte heller ovanligt att en person som har ADHD tex går runt i huset/lägenheten när de pratar i telefon. Detta för att de ökar syret och blodtillförseln till hjärnan och kan därför fokusera bättre.

Själv upplever jag att det är jobbigt att sitta ner och prata i telefon när andra pratar runt om. Min hjärna kan inte sortera det som sägs till mig i luren samtidigt som människor runt om pratar. De behöver egenterligen inte prata utan det räcker med att omgivningen är ”störande” öven om den är tyst. Därför är även nya miljöer känsligt när man pratar i telefon. Något som en person utan ADHD/ADD som är kroniskt stressad eller är i en stressad period också kan uppleva. För att inte bli överhettad är det då väldigt viktigt att fokusera på en sak i taget.

Tänk själv när du utan ADHD/ADD är stressad och har mycket saker att tänka på. Det blir jätte jobbigt om någon avbryter dig eller börja prata om saker som känns oviktiga för dig. Du kan  nog till och med bli sur. Personer som har ADHD/ADD har det så hela tiden. Vi vill kunna engagera oss till det du säger men så fort vi gör det så tappar vi tråden och glömmer vad vi ska göra. Förhoppningsvis kommer vi på det dagen efter.

Därför kan de bli lätt eller i alla fall för mig att jag isolerar mig och fokuserar på jobb mer än mina vänner. Det för att så fort jag lägger för mycket fokus på mina vänner så tappar jag fokuset på jobb. Jag glömmer alltså bort det jag måste göra för att tex ekonomin ska funka bra. Där emot har jag perioder i livet som gör att i vissa stunder går det bättre. När en person med ADHD/ADD är känslomässig så blir det också jobbigt. Därför är det också viktigt att om man har en partner/familj/vänner att man löser problemet med en gång och prata om det tills det känns bra. En person med ADHD/ADD har nämligen svårt att släppa det känslomässiga och det bilr då det ända som cirkulerar i huvudet.

Hoppas ni förstår innebörden lite i alla fall och hur mycket personer med ADHD/ADD kämpar för att ”försöka” bli accepterade och passa in. Personer med ADHD/ADD tar oftas under jobbiga perioder allt som sägs ordagrant.
Därför kan då motpart uppleva att man måste trippa på tå och tänka sig för vad man säger då man inte vill att barnet/partnern/vän inte ska bli arg eller ledsen pga feltolkningar.
Något som också visar sig lika hos människor utan ADHD/ADD som är inne i en stressad period.

Så behöver det inte vara om vi alla lär oss att hantera det.

Idag får människor med ADHD/ADD medecin för att klara av vardagen. Det är ett centralstimulerande preparat som ökar vakenheten i hjärnan och gör de med ADHD/ADD lugna. Då kan vi vara uppmärksamma och orka tänka klart, samt slippa att snurra in oss i våra tankar.

Ett exempel:

Jag vaknar… Det första jag gör är att gå in i mobilen för att kika lite (något jag bör ändra på).
All stimulans i mobilen stimulerar min hjärna och ökar vakenheten.
Under den tiden är jag ganska impulsiv och känslig. Jag ser personen jag dejtar och tycker inte det är så konstigt att jag uppmuntrar honom.. kanske lite för mycket… En person med ADHD/ADD springer ju alltid före andra både i tanke och handling vilket kan kännas kvävande för en person utan ADHD/ADD som inte förstår. Det känns givet vis jobbigt för personen med ADHD/ADD med för att det är inte alls ovanligt att de ”glömmer bort” sin intensiva sida.

Jag går upp.. Och gör frukost.. Sätter på kaffe samt gör en macka.  Jag tuggar lite på mackan, tar min medicin och lägger mackan på köksbordet.
Jag vänder mig om och ser en handduk på golvet, tänker att den ska ju inte ligga där. Jag går och plockar upp den och hänger upp den.. Samtidigt som jag gör det så ser jag att badkaret är skitigt.. Jag tar fram rengöring samtidigt som jag kommer på att humm… jag äter ju frukost.. Jag ställer ifrån mig sakerna på platsen där jag står (alltså inte där de ska vara) Jag går till köket och hittar inte min smörgås..

Bild 22

Jag gör en ny och sätter mig vid köksbordet där jag också får se att jag har lagt en halv macka. Ja ja .. Detta är vardag för mig så jag blir bara glad!!. Nu har jag två =) Jippi!!. 😉

Medicinen börjar fungera och vakenheten ökar. Jag kan koncentrera mig utöver mina känslor kan fördela det jag ska göra. Jag känner inte att jag har 1000 tankar i huvudet och om jag har så kan jag hantera dem. Helt plötsligt får jag lite struktur och kommer ihåg saker som måste göras utan att behöva känna mig stressad utav att jag glömmer bort dem.

Allt funkar perfekt under dagen… På kvällen, ja ca 8 h när medicinen går ut så blir jag samma Pernilla med ADHD/ADD som jag var på morgonen.
Tankarna snurrar vilket inte alltid är så kul. Då brukar jag åter igen fastna vid nätet för att de ökar vakenheten samt att jag får annat att tänka på än de jag har i mitt huvud. Bra eller dåligt.. Ja det beror på hur man ser det, det är ju jäkla knepigt för det händer ju att man fastnar där framför datorn lite för länge ibland. alldeles för länge… Det man fått ut av det är kanske inte något att hänga i granen heller.

Detta jäkligt långt..
Men nu kommer jag till den grundläggande delen till varför jag skriver detta. Det är mina tankar till medicinen som i mitt fall har förändrat mitt liv. Jag fick dock min medicin i vuxen ålder vilket gör att jag har kvar ett mönster att vara väldigt aktiv för att vakenheten i hjärnan ska vara klar.
Jag tar på mig allt för ofta alldeles för mycket saker och ännu mer nu när jag kan. Jag kan ju helt plötsligt fokusera vilket gör att de jag tar mig för också ger mig det resultat jag vill ha.
Jag orkar helt plötsligt jobba mot mina mål och ta mig an saker människor ber mig om utan större problem. Jag stavar till och med bättre och det tar inte lika lång tid för mig att skriva för att sedan undra om jag stavat rätt eller fel. Visst allt blir inte 100 procentigt men jämförelsen från att sitta och skriva tidigare och nu är stor. Då när jag inte åt medicin fick koncentrera mig så hårt så jag somnade mitt i till att faktiskt nu när jag äter medicin för min ADHD kunna skriva klart texten utan att somna är en känsla som är svår att beskriva.

Det som jag reagerar på är hur läkare ger en medicin för att sedan sätta en i en grupp med andra som har ADHD/ADD. Man lär sig verktyg och hur man ska hantera den på bästa sätt.
Ska jag vara het ärlig så var jag nog mest laddad av människorna som var med. Jag satt ju i en grupp med tio stycken andra som var som jag. Helt plötsligt så var det roligt och jag kände mig precis som alla andra dock med lite mer energi. Ja de som psykologerna och läkaren sa till alla i gruppen hade jag redan läst på.
Ibland kände jag till och med att jag kunde svara upp bättre på det dem sa.
Men jag är tacksam för oavsett vad, så gav det mig en bekräftelse på att mitt sätt att tänka logiskt och det jag läst stämmer överens med det dem doktorerar i när det kommer till ADHD/ADD.

Hade jag varit doktor så hade jag valt att ha en sådan här grupp.
Jag skulle välja att lägga mer fokus på uppföljningen till varje individ mer noggrant där efter. Alla har vi med ADHD/ADD svårigheter eller lättare för vissa saker.
Man är ju människa och vi är olika.

Att sitta i en grupp med andra som har ADHD/ADD som är som en själv kanske inte är det optimala, för tankarna snurrar ju om varje person och om deras berättelser. Man glömmer bort sig själv lite och har svar till andra för deras vardag och glömmer sin egen.

Ni som har ADHD/ADD Känner ni igen er?

Oavsett medicin så är det svårt att få gamla hundar att sitta. Även om de vill..
När vi märker att vi klarar mer så gör vi mer. Där efter kommer stresspåslag och en känsla utav att medecinen ej fungerar.
Min kropp har visat negativ effekt till vissa preparat som varit bättre till en början. Dock massa biverkningar men det har alltid funnits en övervägande positiv sida tills den slogs ut helt också.

Min kropp kan inte längre bryta ner preparatet och reagerade på alla konstiga sätt..
Och vad kan de bero på.. Jo stress.
Genom att jag klarar mer så gör jag också mer saker.  Något som man ska vara försiktig med.
Läkarna och psykologerna som doktorerar i ADHD/ADD är noga med att berätta hur viktigt det är med återhämtning och träning och planering till det.
En ADHD/ADD hjärna kan vara och är väldigt splittrad pga alla tankar och nya intryck. Därför är det extra viktigt att vara tydlig och peka med hela handen. Visst vila och träning är viktigt.. Men lika fort som det är sagt så glöms det bort.

Men hur?

Hur ska jag varva ner?
För en person utan ADHD/ADD är ju detta jätte enkelt, för en person med ADHD/ADD mindre enkelt. Därför kan man uppleva att man mår bättre i en relation där partnern har bättre koll på rutiner, då strukturen är tydlig. Då kan man ibland vila på personen lite och stänga av sina tankar då oron för att glömma något minskar.

Dock får man inte glömma att man har eget ansvar. Att lägga press på sin partner bara för att man själv har en ADHD/ADD diagnos vore enormt egoistiskt. Det finns ju faktiskt massa knep man kan ta till.

Knep som inte psykologer eller doktorer är tillräckligt tydliga med. Något som oftast skylls över på tex brist på personal.

—–

Såhär skriver sydsvenskan om långvarigt stresspåslag.
En akut händelse
 som skapar ett högt stresspåslag är svår att undvika. Men då den långvariga, intensiva stressen är minst lika negativ för hälsan och hjärtat anser David Erlinge att det är viktigt att försöka skapa balans i livet och utrymme för återhämtning om man ständigt känner sig stressad inombords.

– Det sliter på hjärtat att gå runt med höga mängder av stresshormoner i kroppen. Oavsett om stressen beror på hög arbetsbelastning, att du blir utfryst av dina kollegor eller familjeproblem ska man inte hålla det inombords utan försöka förändra sin livssituation.

—–

Så medicinen hjälper personer med ADHD/ADD att återfå vakenheten för att ta bort den kroniska stressen de bär på. Men det är människorna med ADHD/ADD´s ansvar att bibehålla den. Och vem vet en dag kanske medicinen ej behövs för att hanteringen av stressen klarar man av själv.

—–

 Här skriver Ki om vad är skillnaden mellan en spontan personlighet och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning?

—-

Hur det ser ut i hjärnan hos en person med ADHD/ADD?
Personer med ADHD/ADD, man har en underproduktion i frontallobens funktioner. Frontallobens funktioner är att styra våran koncentration, omdöme, tal och kontroll av handlingar.
Det är alltså främre delen av hjärnan.

Den har en särskild roll i planering och organisering av olika uppgifter som en ”övervakare”. Många aspekter i vardagen kontrolleras i huvudsak av frontallobssystemet:

  • Beslutsfattande och planering av nya situationer
  • Felsökning och korrigering samt utvecklingsplan för problemlösning
  • Tekniskt svåra eller nya situationer som kräver nya lösningar
  • Motstå frestelser och vanemässiga reaktioner
  • Impulskontroll och frustrationshantering

Så om man kikar i mina papper och hur min hjärna funkar så har jag väldigt höga mål och ideer men planeringen sviker mig. Man slår sig väldigt ofta på vägen men på något sätt tar man sig dit ändå. Det som är viktigt här är att inse och förstå vad man inte är bra på. Därför är samarbete med andra människor väldigt viktigt.

Samarbete
Läs mer om samarbete här i http://www.lottalindgren.se/

Så ADHD/ADD grundar sig i Frontallobens funktioner. Hur gör vi då för att hantera och jobba med det?

Jag fick faktiskt en video utav fotbollspelaren Daniel Theorin här om dagen efter att jag, Linnea, Daniel, Marcus och Tom vi varit och kikat på Bajen – Peking på Tele 2 Arena.

Först den här som är rolig för att vakna till och lyssna:
Jim Carrey’s Commencement Address at the 2014 MUM Graduation:

https://youtu.be/TV-tA8njqq8

Där efter en annan video som fick mig att vakna till.
För oavsätt vad ADHD/ADD är så är hjärnan en muskel. Tränar man den så kan man bli bättre.
Det finns människor som blivit tillsagda att de aldrig kommer kunna att gå, men de har haft viljan och bestämt sig för att lära sig. De kanske inte går perfekt men utvecklat ett sätt som gör att det faktiskt fungerar.

Se denna , efter att ha läst mitt inlägg här om frontallobens underfunktioner hos en person som har ADHD/ADD så kommer du med få en insikt utav vad denna mannen säger.

https://youtu.be/fO3AnD2QbIg

Så hur tänker du efter ha sett och läst detta?
Hur hanterar du din vardag?
Hur fungerar det för dig?
Behöver du jobba på något annat?

Alla är vi olika och hanterar saker olika.
Så hur gör du och vad fungerar för dig?

 

En tyckte om “7”

  1. Pierre Jadenheimer

    Ja Pernilla du har helt rätt på alla punkter!
    ADHD, Asberger och samtliga av de såkallade nruropsykiatriska funktionsnedsättningar är som du sa bara olika yttringar av stress.

    Svara
    1. Pernilla Pramberg

      Till viss del kan jag hålla med. Dock när det kommer till en person med ADHD/ADD så startar den ”Stressen” i hjärnan från födseln så den är kronisk då hjärnans funktioner ej fungerar som de sig bör. Det är då ett funktionshinder. På samma sätt som om en person föds utan ben. Tur proteser finns =)

      För en person som inte har ADHD/ADD så är det yttre faktorer och händelser som skapar stressen. Ska man associera det till en kroppsdel som ett ben så föds man alltså med två men kanske blir av med det ena i en bilolycka.. eller ja..

      Så det finns ju skillnader. Det är de skillnaderna vi måste lära oss att se.

      Svara
  2. Pingback : Internet gör oss sjuka! Det är bara Logik som krävs för att förstå. | Pernilla Pramberg – Underb-Art

    1. pernillapramberg Post författare

      Tack själv för ditt fina sätt att ge beröm. Glad att vi alla kan hjälpa till . Så jag tackar dig tillbaks.

      Svara
  3. Catarina

    Jättebra inlägg! Så som du beskrev din morgon är det exakt för mig med – med tillägget att man under tiden man t ex gör kaffe kommer på något man glömt av att göra dagen innan så går och sätter på datorn. Och när man väl sitter där så har man glömt av vad det var igen???? Jag har själv misstänkt ADD under flera års tid men inte velat äta medicin. Nu får det bli ändring på det. Vilken äter du Pernilla? Jag tänkte prova Concerta men har även hört att många mår bättre av Elvanse.

    Svara
    1. pernillapramberg Post författare

      Oj det är så olika.
      För mig är det nog tvärt om.
      Tyvärr så tål jag inte medicinen längre så jag äter den bara när jag absolut måste.
      Det viktigaste för mig är nog att ha lugn och ro runt mig själv. För mycket intryck gör att man (ialla fall jag) glömmer bort att känna efter. Det gör att jag tar impulsiva och felaktiga beslut. Så jag har minimerat intrycken och fått en helt annan tillvaro som jag trivs i enormt bra i. Det som dock är ett måste i min vardag (varge dag) är träningen. Tränar jag ej blir in sömn dålig och det blir en negativ effekt dagen efter.

      Kör så de rycker. Hoppas du hittar bästa sättet där du får vara dig själv så mycket som möjligt. =) Kram på dig Catarina.

      Svara

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.