Rätt sätt att träna (varning för träningsvärk!)

Alla vet ju detta innerst inne, men hur många tänker egentligen på att det går ut på att aktivera muskeln så mycket som möjligt för att få effekt? Att rycka eller pressa iväg en tung vikt fort som fan och se om man orkar 6-8 repetitioner ger inte så himla mycket egentligen, dessutom ökar skaderisken. Det här känner de flesta till och visst fasen är det gött att kunna öka på vikterna och känna att man blivit ”starkare”! För min del älskar jag träningsvärk och får det alltmer sällan… Istället har jag nu provat att ett par gånger gått ner 10-15, kanske 20% i vikt, koncentrerat mig på korrekt teknik men framför allt pressa/dra vikten koncentrerat OCH istället för att släppa efter för att återhämta sig för nästa repetition: bromsa hela rörelsen på tillbakavägen! 

Inbromsningen drar oerhört mycket energi och aktiverar muskeln oerhört mycket mer. Pressa/dra 1/4 och bromsa tillbaka 3/4 av tiden för en repetition. Jag har nu provat detta för alla muskelgrupper och vips fick jag träningsvärk VARJE GÅNG!!! Alla kanske inte trivs med detta, men för er som fastnat lite så tycker jag att man skall anamma det ett par gånger bara för att känna skillnaden, varför inte varva den med tidigare upplägg? Mycket värt att prova.

Nu är jag i Kristinehamn och ska på födelsedagskalas, tyvärr blir det till att synda lite grand i ölens tecken. Får försöka kompensera under veckan! 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.