Maria Eriksson

Ålder Snart 20

Civilstånd Sambo

Gör Bloggare, snart egen företagare

Bloggadress Bloodymari.com

Vem är Maria, ”aka” BloodyMari?

– En tjej som framför allt älskar mode och skönhet. Min dröm är att driva ett företag inom den branschen och det är väl förarbetet till det som jag håller på med just nu. Jag är också intresserad av typiska ”hemmafru”-grejer som tillexempel att laga mat, baka, resa samt inredning och tycker även att jag har rätt bra koll på dessa områden.

Vad bloggar du om?

– Mode, skönhetstips, men också om mina andra ovannämnda intressen tillsammans med en del vardagliga inlägg om vad jag har för mig. Jag försöker också ha en dialog med läsarna, ta upp ämnen som de frågar efter och besvara frågor som de är undrar över, till exempel försöker jag nu besvara läsares frågor hur man bäst klär sig efter sin kropp.

Varför kallar du bloggen för ”BloodyMari”?

– Jag fick det smeknamnet en sommar i USA, därför blev det naturligt att ta det med mig in i bloggvärlden.

Vad gör du när du inte bloggar?

– När jag har turen att få fatt på Isabella (Blondinbella) umgås jag gärna med henne, vi har mycket olika scheman så ofta blir det lunch en gång i veckan och sedan om vi har tur en gång på helgen. Annars umgås jag med min sambo och andra vänner, fikar gör jag gärna på Langolo, går ut på Village, äter middagar på restauranger så som Grill och Beirut Café. Och så tar jag promenader med våran hund Lexi på djurgården och i Stockholms vackra parker. Förutom det studerar jag och är på gång att starta upp ett eget företag.

När började du intresseras av mode?

– Tidigt, i sju års åldern skulle jag gissa. Inte för att jag hade massa fina kläder eller så men jag var fascinerad av kläderna i tillexempel H&M-katalogen och på teven, och det växte sedan till ett större intresse med åren.

Du har haft ett flertal olika bloggar, hur kommer det sig att du stannat på denna?

– Jag började blogga i september men kände inte riktigt att tiden var mogen än, men i januari tyckte jag att det passade och kändes bättre.

Vilken ”blogg-genre” tillhör din blogg enligt dig?

-Mode, vissa dagar man det bli mer mat och andra mer personligt men i det stora hela – absolut mode.

Har du ”Blondinbella” att tacka för bloggens framgång?

– Många av Isabellas läsare har ju varit nyfikna och frågat efter min blogg som inte fanns länge, så när jag väl startade min är det klart att jag fick många från henne, men folk läser ju inte min blogg för att de är intresserade av henne så det är både och.

Hur hanterar du negativa kommentarer? Om du får några vill säga. Har du några tips till andra?

– Det första jag gjorde när jag startade bloggen var att sätta upp ett spam och ord-filter, där försvinner de med grövst språk. I början när jag är osäker och sårbar är det lätt att ta åt sig och bli lite ledsen, men man lär sig verkligen att skjuta det ifrån sig.

– Det är egentligen bara att se till sig själv, hur skulle jag känna när jag skrev en sådan kommentar till någon? Svaret är nästan alltid detsamma – jag skulle vara så avundsjuk att jag inte klarade av att hantera det på ett annat sätt är att vara elak.

Vad gör du när inspirationen tryter?

– Läser mina favorittidningar, pratar med pojkvännen och bästisen om råd och förslag och om inte det hjälper alls åker jag hem till mina föräldrar för att samla kraft en stund.

Vad skiljer din blogg från andra bloggar?

– Min blogg är en modeblogg, dock tycker jag att jag skiljer mig ganska mycket från många andra modebloggare. Jag är ung men känner mig äldre i huvudet, jag trivs bättre i rollen jag spelar som ung hemmafru än som någon vild tonåring som dansar på borden på Spy Bar, även fast sena nätter självklart förekommer ibland.

Foto: Marias privata, Citty Olsson, Karina Ljungdahl

Dela denna artikel
Hjälp till att sprida ordet