The Sartorialist av Scott Schuman, On the Runway New York Times av Cathy Horyn,
Glam.com, skvallerbloggen Jezebel, Style File av Conde Nast och kungen av skvaller och paint i kombination – Perez Hilton har alla en sak gemensamt: Makt.
”Redaktörer läser min blogg och erbjuder mig frilansuppdrag”, säger Joanna Goddard som driver den
amerikanska bloggen ”A cup of Joe” som har över hundratusen besökare varje månad.
Att starta en blogg, fånga sin läsarkrets och sedan tjäna pengar på detta har blivit, för många,
en heltidssyssla.
”Det är dags att definiera modejournalistiken”, säger Robin Givhan på
Washington Post som vunnit det prestigefulla Pulitzerpriset.
Robin går till och med så långt att hon vill stänga ute amatörbloggarna från modeveckorna,
något som modehusen verkar mer eller mindre intresserade av.
Moderedaktörer som Robin Givhan kritiserar bloggarna men trots detta är modebloggarna här för att stanna.
Bloggarna har blivit ett stort forum. För ett halvår sedan
kritiserade exempelvis Cathy Horyn på New York Times-bloggen ”On the Runway” Marc Jacobs i sin blogg och
han valde att svara med ett inlägg direkt på bloggen.
Källa: Sofia Hedström på VA.se
Foto: Bulls