Nymans Ur 1851 är Sveriges mest välrenommerade, exklusiva klockbutik och har även Skandinaviens högsta omsättning. Olof och hans bror har även Krons Ur i PK-huset i Stockholm samt Nymans Ur och Klockmaster i Västerås.
Olof Larsson.
Ålder: 38 år (men får visa leg på Systemet).
Civilstatus: Gift och har en fyra månaders bebis som är sponsrad med en Sjö Sandström klocka i miniatyr.
Gör: Driver Nymans Ur 1851. Bor: Östermalm
Vilka märken har ni i butiken?
– Rolex, Audemars Piguet, Breguet, Cartier, Jaeger Le Coultre, IWC, Panerai, Chopard, Ale Lyngaard, Tag Huer och Zenith.
Och vilka av dessa är ni ensamma om i Sverige?
– Breguet, Panerai, Audemars Piguet och Zenith.
Varför tror du att folk är beredda att betala upp emot 6,5 miljoner för ett armbandsur?
– Det finns klockor som kostar 20 miljoner. Folk lägger så mycket pengar på exklusiva tavlor eller konst som de bara kan ha hemma på väggen. Klockor är också exklusiva konstverk som man dessutom kan bära på sig. Plus att många ser det som en investering.
Går folk runt med klockor för 20 miljoner kronor på stan?
– Vissa köper sådana klockor som en ren investering, då har man den inlåst i en ask. Men de flesta har klockorna på sig.
Mellan vilka prisklasser ligger era klockor?
– De börjar på 15 000 kr och den dyraste vi har kostar upp mot tre miljoner kr. Idag har vi en för 2,3 miljoner och ett par för 1,5 miljoner kr. Om man vill förbeställa så kan vi ta in klockor upp emot 15 miljoner.
Vad är det för kunder som köper de här superdyra klockorna?
– Riktiga klockkonnässörer som verkligen älskar klockor.
Tror du att tjejer tänder på killar med dyra klockor?
– Det tror jag absolut. Eller kanske inte dyra klockor men definitivt snygga klockor.
Är det därför killar köper dem?
– Nej jag tror att killar köper dem för att de gillar klockan och för att det är det enda smycket en man kan bära. Eller åtminstone det enda manliga smycket förutom möjligen en förlovnings- eller vigselring. Slipsnålar, halskedjor, armband och så vidare är inte särskilt manligt. Tumringar är nog det absolut fulaste jag vet.
Tänder killar på tjejer med dyra klockor?
– Ja absolut! Jag vet ju hur snacket går när jag och mina killkompisar är ute. En tjej med en snygg klocka visar att hon har koll.
Vilken är din favoritklocka av de ni har i butiken nu?
– En av mina favoritklockor är en damklocka som vi precis fått in. Det är en Audmars Piguet för 584 000 kr. Det är så roligt att de har gjort en skitdyr klocka med massa diamanter och så ett vitt gummiarmband… Och så har vi en ett herrur från Audmars Piguet i rött guld och läderarmband från tourbillon urverk som ligger på 1,5 miljoner kr. Det är tourbillonurverket som kostar 1,2 miljoner och gör att klockan blir så dyr. Och så har vi en klocka från Briguet som är riktigt cool för den har en evighetskalander som visar rätt dag och tid i fyrahundra år. Den kan berätta hur mycket klockan är genom att slå slag – funktionen heter minutrepeterare och kostar 2,3 miljoner kr.
Favoritklocka genom tiderna?
– Rolex Rolex Rolex. Det är även det märke vi säljer mest av.
Är det därför du kallas för Rolex Olof?
– Det är gammalt smeknamn. När jag tog över den här butiken för 14 år sen så sålde vi bara Rolex. Folk som inte kände mig så bra kallade mig för Rolex Olof och det har hängt kvar.
Ni tog in Cartier i april – hur går det för märket?
– Cartier är världens näst största märke efter Rolex. Det är ett väldigt feminint märke med smyckesbetonade klockor som vi saknat i vårt sortiment. Ett mycket bra komplement för oss. De har sålt fantastiskt bra så vi är jättenöjda med dem. De kostar från 30 000 kr och uppåt medan Rolex startar på 35 000 kr.
Vad föredrar du själv: manuellt, automatiskt eller quartz-urverk?
– Manuellt är det coolaste. Då måste man dra upp klockan manuellt varje morgon. Är man riktigt kär i sin klocka så gillar man att pyssla om den. Det blir en vana, lite som att folk tar en cigg eller en kopp kaffe varje morgon.
Och vilka av dessa är mest poppis nu?
– Trendigast är automatiskt vilket är det som säljer bäst sen tio femton år tillbaka.
En av mina vänner som är något av en klockexpert kallar armbandsur för ”dinka”. Är det ett uttryck dina kunder slänger sig med?
– Nej inte vanligtvis, men jag känner till uttrycket.
Säljer ni något annat än klockor?
– Jag vi säljer damsmycken från Chopard och Ole Lynggaard. Båda säljer fantastiskt bra.
Finns det något man kan tänka på för att vårda sin klocka så den håller sig fräsch längre?
– Man kan göra rent klockan genom att lägga den i blöt i varmt vatten med diskmedel. Och om man vill vara riktigt duktig kan man borsta med tandborste mellan länkar och lås. Och så är det bra att då och då känna efter att kronan är ordentligt fastskruvad. Det är samma princip som för smycken – allt blir mycket fräschare om man tvättar och vårdar sina objekt.
Hur har trenderna för armbandsur ändrats de senaste tio åren?
– Klockorna har blivit större och större och ännu större. Det senaste nu är att roséguld kommer tillbaka mer och mer.
Jag har hört att roséguld inte är lika reptåligt?
– Guld över huvudtaget är ett mjukare material så det är lite ömtåligare.
Och vilka trender kommer vi se inom klockdesign de kommande åren?
– Jag tror att klockorna kommer fortsätta att bli ännu större.
Är inte det lite vulgärt?
– Jo. Den sista klockan från Audmars Piguet som jag visade är egentligen för stor för att använda.
Men folk köper monsterklockor för att visa att de har pengar?
– Trenden just nu är att klockor ska vara stora.
Något mer du vill tillägga?
– Ja, tänk på att nu när det är sommar så har man mer kortärmade skjortor så då är det viktigt att komplettera med en riktigt snygg klocka!
Foto: Sid 3: Fredrika Johnson med Nokia N82 mobilkamera. Övriga: pressbilder från Cartiers lanseringsfest 24 april hos Nymans Ur 1851.