För första gången sedan företaget startade 1903 visar Tiger of Sweden sina kläder på Stockholm fashion week. The intellectual rebel heter spring / summer kollektionen för 2009 och det är just det som har varit inspirationen till kläderna. Det är bland annat Greta Garbo på 1930-talet med sin djupa accent och manliga stil och Bob Dylan på 1960-talet.
Kläderna som visades var klassiskt Tiger of Sweden med en twist. De klassiska kostymerna blandades med härliga tyger där rutigt var populärast. Små rutor kombinerat med stora som gav extra krydda till visningen. Accessoarer som flugan, gärna i en modell större, och palestinaschalen var vanligt förekommande. Kavaj till ett par mer avslappnade byxor visar prov på just Bob Dylans stil. Färgskalan var naturell med svart, vitt och beige som blandades
forts. på nästa sida…
med mycket mönster. Mönster på mönster fick vi ofta se när modellerna passerade på catwalken. Randigt och rutigt i en kombination eller rutor i olika storlekar. Accentfärgerna var pastell, gärna rosa.
På damsidan fick vi se en kombination av oversized plagg med tighta kläder. Detta gav intryck av en casual men ändå sensuell look. Klänningar och kjolar är av den kortare modellen, vilket har varit genomgående på modeveckan. Västen eller en kort kavaj till outfitten syntes ofta på modellerna.
Sammanfattningsvis har Tiger of Sweden satt ihop en kollektion som är en blandning av det skarpa och det oversized. Man har skapat en look som känns intelligent, lite 80-tal men ändå lekfullt.
På nästa sida hittar du en intervju men Tiger-designern Christian Lippich!
Efter visningen träffade Finest Christian Lippich, en av designerna på herrsidan på Tiger of Sweden.
Hur känns det så här direkt efter visningen?
– Tack, det känns jättebra!
Blev det som du hade förväntat dig?
– Ja absolut, det var fantastiskt kul.
Vart har ni hittat inspirationen till visningen?
– På herrsida har vi inspirerats av Bob Dylan, hans tidigare år då han blev en ikon för folkrörelsen och det rebeliska. Han skapade en stil som bäst kan kallas rich-poor som influerar kollektionen.
Vilken är din favorit i kollektionen?
– På herr Silver Label är den stora rutan en favorit. Det kommer ut en kille med röd / lila kavaj med vit skjorta och tröja som bär byxor av det här tyget. Den finns även i kavaj. På Black Label finns det ett program i pastellrosa som verkligen ger färg till kollektionen.
Varför tror du att framgången med Tiger of Sweden blivit så stor?
– Till stor del är det den speciella passformen. Det ska vara en wow – känsla när man tar på sig en kavaj. Den ska sitta precis rätt. Sen har vi försökt skapa en högre modegrad vilket också är en bidragande faktor.
Vad kan vi förvänta oss av Tiger of Sweden framöver?
– Passformen är A och O, den kommer vi alltid att prioritera. Vidare kommer vi satsa ännu mer på en högre modegrad som jag nämnde innan. Vi vill att kostymerna ska passa hela dagen, på jobbet men även till middagen och vidare på nattklubben. Vi vill att dem ska hålla hela vägen. Tiger of Sweden har blivit modernt till den lite yngre modemedvetna killen vilket vi vill ta vara på.
Vad kommer vi få se kommande säsonger?
– Vi har varit på inspirations resa i Tokyo så förhoppningsvis kommer det att bli en Japan influerad kollektion till nästa säsong.
En sista fråga. Jag har hört att ni ska lansera en damunderkläders kollektion. När får vi ta del av den?
– Den hänger i Showroom nu och kommer ut i butik till hösten.