Många har följt TV-serien Mad Men, men bara vi i reklambranschen vet att det under samma tidsperiod (60-talet) skapades reklam i New York som var helt banbrytande. Intelligent, mänsklig och ofta humorfylld. Man talar idag om den kreativa revolutionen.
Mellan 3 och 13 juni kommer klassisk reklam från den tiden att ställas ut i Stockholm. Utställningen visar ett flertal av de mest prisbelönta annonserna och filmerna från denna reklamens guldålder. Framförallt kampanjen för ”Volkswagen i USA som Advertising Age rankat som världens mest betydelsefulla reklamkampanj.
Utställningen visar också upp många annonser och filmer som finns representerade på Museum of Modern Art i New York,The Smithsonian Museum i Washington och Musée de la Publicite´ i Paris (en del av Louvren).
Reklamhistorikern Claes Bergquist, som är ansvarig för utställningens innehåll, har tidigare ställt ut merparten av de nu aktuella annonserna på Statens Museum för Konst i Köpenhamn.
”Se reklamen som förändrade reklamen. Det här är en utställning om tidlösa idéer full av inspiration för alla som idag jobbar med idéer och skapande”, säger Claes Bergquist.
På fredagen hölls vernissage för reklamintresserade med levande musik och läskande cocktails från Chivas Regal och öl från Budweiser. ”Superkul och självklart mycket hedrande att Volkswagen får vara med att visa innovativ reklamhistoria.” säger kvällensvärd Andreas Ekdahl, Volkswagen. På plats visas Volkswagen XL1 som är världens bränslesnålaste bil i serieproduktion och verkligen ser ut som en framtidsbil från 60-talet. ”Välkommen till framtiden och Volkswagen” hälsar Andreas Ekdahl.
Utställningen visas på Volkswagen Showroom Norrmalmstorg 6/6 – 13/6.
Vardagar 10.00-18.00, lördagar/söndagar 11.00-16.00.