Singelringen kom till som en rolig grej över en middag mellan två vänner men har på bara några år blivit en internationell succé. Idag har den svensktillverkade ringen sålts i cirka 170 000 exemplar och lanserats i ett tjugotal länder. Ett stort antal kändisar har setts bära ringen sedan lanseringen 2005, bl a Paula Abdul, Naomi Campbell, Mario Lopez, Juliette Lewis och ett antal stjärnor från Heroes och High School Musical. Intresset för produkten har minst sagt varit explosionsartat. För entreprenören Johan Wahlbäck innebär det många resor världen över, framförallt till Asien där ringen haft allra störst genomslagskraft. I de länder där jämställdhetspolitiken ännu inte kommit så långt som i Skandinavien är ringen inte bara ett vackert smycke utan framförallt en viktig symbol för frihet. Och den primära grundtanken med Singelringen är faktiskt inte att på ett effektivt sätt signalera sin tillgänglighet, utan snarare ett manifest för ett lyckligt och aktivt singelliv. . ‘Singellivet är verkligen något man ska njuta av’ säger Johan Wahlbäck. Själv bär han inte sin egen produkt längre, tre dagar efter den där middagen träffade han sin blivande hustru Jeanette. Idag jobbar de sida vid sida i företaget.
Intervjun fortsätter på nästa sida.
Namn: Johan Wahlbäck
Ålder: 37
Bor: Stockholm
Familj: Blivande hustrun Jeanette, Jeanettes son Maximilian och cockerspanieln Zack.
Berätta, hur kom singelringen till?
Jag och en tjejkompis var ute och käkade middag, vid den tidpunkten var vi båda singlar och trivdes båda ganska bra med det. Från omgivningen däremot förekommer det rätt mycket påtryckningar om man inte träffat någon vid 35 års ålder. Men vi trivdes och började leka med tanken på en symbol för att manifestera ett lyckligt singelliv. Dessutom såg vi praktiska fördelar med att faktiskt kunna se vem som är singel och inte. Om man är gift eller förlovad så kan man se det på människor men det är svårt att avgöra vilka som faktiskt är tillgängliga. Så det var väl så ringen kom till. Vi introducerade den i Skandinavien 2005 och i dagsläget finns den i cirka 20 länder.
Hur kommer det sig att ni valde just färgen turkos?
Först och främst ville vi ha en färg som var ledig, som inte var starkt kopplad till en annan produkt eller ett annat varumärke. Och just 2005 var turkos rätt färgmässigt. Dessutom fick vi väga in att färgen skulle vara unisex eftersom det är en ring för både killar och tjejer.
Har ni några planer på att göra den i fler färger?
Nej, inte i dagsläget. För det första är det viktigt att hålla en linje, ett budskap. För att få önskad effekt är det viktigt att den känns igen över hela världen. Dessutom är det faktiskt tillräckligt svårt att få ut en produkt på marknaden.
(Intervjun fortsätter på nästa sida)
I vilket land skulle du säga att ringen blivit som bäst mottagen?
I Kina. Där har vi 12 anställda idag, alla jobbar med försäljning av ringen. Vi har även fått ett enormt intresse från alla spansktalande länder i Latinamerika och Spanien ser ut att bli en av våra största marknader framöver.
Vi har sett tydliga tecken på att ringen lättare fått genomslagskraft där jämställdhetsdebatten inte kommit så långt. I Asien har man en annan syn på äktenskap, när man väl gift sig så är ‘livet över’, du utvecklas inte lika mycket individuellt längre och singelringen blir då en frihetssymbol på ett annat sätt. Och köper du en ring i Kina så är du till och med lite vågad. Det är fortfarande ett traditionellt land och därför blir det mer nytt och spännande att bära en Singelring där. Där pågår det rena rama singelrevolutionen och det är tydligt att kvinnorna i de asiatiska länderna satsar mer och mer på att förverkliga sig själva.
Men känner man sig inte lite tragisk när man ‘skriker ut’ att man är singel?
I Sverige har vi märkt att många uppfattar det som tragiskt att bli singel vilket är lite synd. Jag tror att det är viktigt att man inte ser sig själv som ett offer utan lär sig att bli trygg och nöjd med sig själv så att man kan utnyttja friheten det innebär att vara singel. Singelringen signalerar ”jag är singel och stolt”.
Men ringen är ju inte bara ett smycke, vad är det mer som ingår när man köper en ring?
När du köper en ring har du också acess till vår Singelringen Global Community. Inuti ringarna finns ett unikt nummer ingraverat. Varje ring är personligt knuten till personen som bär den.
(Intervjun fortsätter på nästa sida)
Vad tror du om framtiden för produkten?
Det råder ingen tvekan om att singlarna bara blir fler och fler. Målgruppen växer och lär vara ännu större om några år. I Kina har det redan hänt massor, medelåldern när man gifter sig för första gången där är nu uppe i 29 år vilket är en klar kontrast till tidigare. Att skilja sig var tidigare något otänkbart men idag är det ungefär 35 % av kineserna som skiljer sig. Och överlag så väntar människor idag mycket längre med att gifta sig.
Skulle du säga att det är mer okej att vara singel idag?
Helt klart. Om det är något man bör vänta med så är det ju att hitta den rätta. Singellivet är verkligen något som man ska passa på att njuta av. Och det är också den typen av singlar vi vänder oss till, den positiva singeln som är trygg i sig själv och stolt över att vara singel.
Du måste ju vara rena rama experten på singelliv vid det här laget? Hur skiljer sig singlarna mellan olika länder?
Inte alls så mycket som man kan tro. Det är en ganska homogen grupp, oavsett var du befinner dig. Singlar är nyfikna, vill träffa nya människor, vara mycket ute i det sociala livet och är rätt trendkänsliga. Föränderliga. Vi kommer jobba ganska mycket med fysiska mötesplatser i framtiden och inte bara den virtuella.
Läs mer om singelringen på www.singelringen.com
Vill du rösta på din favorit i ‘Sveriges hetaste singlar’ – Klicka Här