Berätta lite om varför du startade Black Book och tanken bakom konceptet…
– Jag gjorde en t-shirt till mig själv och när jag bar den kom för första gången personer fram till mig och frågade var jag hade köpt den. Då insåg jag att det var det jag skulle göra. Ett egentligen koncept finns inte för märket utan det är min smak och det utgör väl i så fall konceptet.
Du startade Black Book för ungefär två år sedan, men när slog märket igenom ”på riktigt”?
– Det har varit små genombrott några gånger nu. När de tidiga kollektionerna började synas i varenda blogg var första. Sedan när de togs med i tidningar var också ett mindre genombrott. Men det riktiga genombrottet är givetvis samarbetet och kollektionen för H&M som släpps i April. Black Book lanserades i 35 länder världen runt dagen då jag hamnade på första sidan på hm.com.
Vad har du gjort för att komma såhär långt?
– Jobbat hårdast av alla skulle jag vilja säga. Men samtidigt, det kan inte bara vara det. Designen har alltid varit uppskattad och det är självklart en anledning till att människor köper ett plagg från Black Book. Men för att ens få en chans att visa upp mina alster har jag behövt jobba tio gånger hårdare än alla andra för att få människor med inflytande att sprida ordet om märket. I Sverige startas mängder av klädmärken varje år av duktiga AD’s som jobbat tio år på trendiga magasin och har precis alla förutsättningar att lyckas. Precis de förutsättningar jag aldrig haft som outbildad, oerfaren och helt utan vare sig kapital eller kontakter. Men i slutet av dagen är deras kontakter, kapital och erfarenhet ingenting mot min drivkraft. Och uppenbarligen, Black Books design.
Var finner du inspiration till skapandet?
– Designkonceptet finner jag i modemagasin. Det rektangulära, en bild och några få ord i alla annonser är precis vad jag tycker är snyggt på en t-shirt. Även gamla konsert posters som också finns med i kollektionen på bbook.se. Innehållet i designen kommer från känslor och funderingar men även bara saker som råkar låta coolt. Ibland är det inte djupare än så.
Hur kommer det sig att Black Book och H&M började samarbeta – förutom att du tryckte ditt första tryck på en tröja köpt från H&M…?
– För att Black Book är det naturliga valet av samarbetspartner efter Sonia Rykiel och Jimmy Choo, inte sant?
Vad hoppas att du kommer få ut av samarbetet?
– Jag hoppades på att nå ut till hela världen med märket men även också få chansen att kunna inspirera människor med min historia. Och det gjorde vi!
Vilket av trycken är din egen favorit?
– Memories Never Die. Inspirationen kom endast från känslor och bara råkade bli en väldigt uppskattad t-shirt. Den tröjan var en sort kärleksförklaring till en tjej en gång i tiden.
Vilket tryck säljer bäst?
– Alla säljer lika bra.
Vilken person drömmer du om att se dina plagg på?
– Rihanna. Och Lil Wayne. Även Kate Moss är given på listan av stilikoner som jag verkligen vill se i Black Books tröjor.
Vilka kändisar hittills har burit Black Book?
– Svårt att hålla koll på.
Vad har du för mål och drömmar?
– Mål med företaget är att bli ett världsledande varumärke. Och privat har jag en dröm som jag jobbar på att förverkliga.
Hur klär du dig personligen? Några stiltips till alla herrar där ute?
– Jag skiftar. Dras till dressat italienskt mode men skulle nog kategorisera min stil som boho chic. Oversize och hippie tatueringar. Funkar.
Och sist men inte minst… Hur ska damerna klä sig enligt dig?
– Jag tycker det är fint med stuprör, converse, oversize på tröjan och en pälsjacka. Aldrig riktigt förstått det okontrollerbart sexiga i ett par högklackat så jag tycker att slitna converse är skitsnyggt på tjejer.
Några sista ord till nationen?
– Fuck it, kör bara.