Höjdpunkten på semestern!

image image image image image image image image image image imagehej finisar!

I går blev det inget bloggande eftersom vi var iväg och värmen tog all energi man hade ;-( För varje dag som går blir vädret bara bättre och värmen likaså … Hahaha , galet! Nu är termometern på + 35 grader varmt på dagen och redan kl 10 är det 28 grader och STEKHETT!

Vi har ju inte gjort så mkt mera än legat på stranden så vi beslutade oss för att besöka Split ca 10 mil ifrån vodice . En stad man MÅSTE besöka när man är här ;-

Vi åkte buss som tog ca två timmar men helt ok med AC och sköna säten . Såklart var vi lite tillfixade när vi åkte och det räckte med att gå av bussen så RANN SMINKET AV ! Så sjukt varmt och ingen vind. Vi försökte hitta en uteservering med fläktar men det existerade inte :/ Vi käkade en genomsvettig lunch och gick sen till några bänkar längs hamnen och vilade under några palmer , helt underbart!

Några timmar senare när det blivit aningen svalare promenerade vi runt i gamla stan och i små butiker , sååå mysigt! Kan verkligen tänka mig att besöka Split igen fast i lite svalare väder så man kan gå runt och se mera :-) Vi orkade ju knappt gå runt och jag blev yr vid två tillfällen och fick sätta mig , lite läskigt med värmen när det blir så påtagligt .När klockan närmade sig 15-16 blev det lite svalare och fläktade en aning , riktigt härligt väder! Vi satte oss på lite olika serveringar och drack iskaffe och Pina Colada 😉

Kunde säkert vara nice att sova här nån natt för att sen ta båten till Hvar och ha en vecka där med sol och bad :-)

Framåt 20 blev det mörkt och hela staden gick från livlös och lugn till fullständigt proppfull med folk ! Härligt liv med musik och glada människor som skulle göra natten i Split, vi däremot satt och nästan halvsov , svettiga och slöa .. Hahaha.

Vi höll oss vakna och tog sista bussen hem kl 22, jag somnade som en stock så fort vi satte oss på bussen :-))

En härlig dag gick mot sitt slut …

Vi var ensamma på stan! Värmen är helt crazy!

I morse fick vi ett infall att vi skulle boka om våra biljetter och åka hem tis-ons. Vi är rätt mättade på värmen nu och vi har båda hemlängtan . Jag ringde norweigan men det kostade just nu mellan 2000-4000skr per person att boka om, så det var ju inte aktuellt..hahaha.

Vi tog en taxi till stan och skrev/postade vykort, tog en kaffe , gick i affärer och handlade mat hem.image image

Vi bokade även två utflykter !! Vi måste göra nånting och inte bara ligga på stranden , vi har varit här i åtta dagar nu och vi är lite rastlösa. Först efter kl 21 på kvällen kan man röra på sig här men då är vi så trötta och jag lägger mig runt 22 varje kväll! Så sjukt, lägger mig inte före midnatt hemma men här däckar jag i soffan redan mellan 20-21..*ASG*.

Imorgon ska vi hela dagen till Split, fota , strosa runt, shoppa , käka , sitta på uteserveringar osv . Kommer bli jättemysigt men galet varmt då vädret säger 35 grader varmt 😉

På onsdag blir nästa äventyr men då med båt ! Lovar att lägga upp bilder från både Split och båtäventyret 😉

Nä nu får det nog bli stranden några timmar , under mitt parasoll …hahaha!

puss

Saknar kylan lite !

Sitter på Karocas uteservering och gömmer mig i skuggan med en dricka 😉 Vi har idag varit på semester i en vecka och nu börjar abstinensen visa sig! Så sjukt varmt varje dag ( runt 30-32 grader varmt) så vi kan inte göra mkt mera än att vara på stranden och bada . När dagen är slut är vi så trötta att vi inte orkar göra nånting !image image image image imageVi orkar duscha och kolla på tv .. Hahaha.

Vi vill iväg på utflykter men värmen dödar så vi hoppas på att det nån dag blir sämre väder men väderkartan säger annat , sol sol sol!!! Hahaha

Vi ska försöka komma iväg nån kväll toll Split och käka middag och till en nationalpark för att bada, hoppas vi klarar det … Hahahaha. Snacka om värme här i Kroatien , helt galet 😉

Jag saknar faktiskt svenska vädret lite , att kunna vara torr , ha kläder på sig och ha fint hår 😉 Jag klagar inte jag bara tycker det ska bli lite skönt med svalt väder ;-)hihi

Såklart måste jag jobba på semestern!

hej finisar!

Jag har hört att ni har det kallt hemma i Sverige , svårt att förstå när vi har närmre 35 grader varmt och stekhett!! 😉

Sitter på en uteservering vid stranden och mailar och fixar, klart att man inte ska få vila och släppa allt hemma när man väl har semester:-/

Jag har hela dagen haft kontakt med facket ang min situation på mitt jobb , alla papper som ska skrivas av min arbetsgivare och min uteblivna lön, skönt att ha bra folk som kan hjälpa till och strida när man börjar tappa orken .

Just nu vill jag bara vara hemma och ta tag i allt själv , här sitter man helt handikappad när man inte kan ringa överallt eller gå dit man behöver.

Jag behöver verkligen bara släppa allt och vila upp mig men det går inte, jag tänker på det hela min vakna tid . Hur kan tex en arbetsgivare kräva att du arbetar heltid och jobbar över men inte bet ut lön??? I min värld finns inte det men såklart ska jag hamna där ;(

Så besviken på människors sätt att behandla andra , vissa har verkligen ingen empati eller samvete!

Lämna skiten bakom mig och se framåt!

Många tankar i mitt huvud under semester.
Började på mitt drömjobb i maj , ett jobb som var allt annat en just ” ett drömjobb”!
Redan från start var det inte mkt som fungerade och allt eskalerade medan veckorna passerade.
Nu har jag lämnat mitt jobb utan att ha funnit ett nytt eftersom jag inte orkar mera psykiskt.
Hur mina fd kollegor kan jobba kvar där är helt galet, kan inte förstå att man kan acceptera att bli illa behandlad på sitt arbete.
Utan att säga för mkt är detta det mest oseriösa arbete jag någonsin haft sen jag satte min fot i arbetslivet . Det ska tilläggas att jag säkert haft 40 jobb sen jag började jobba vid 15 års ålder och INGET har varit i närheten av detta.

När allt är löst med papper och löner ska det bli ett rent nöje att aldrig mera tänka/nämna det stället igen.
Så underbart att jag tog steget och lämnade arbetsplatsen , jag skulle gjort det mkt tidigare , JAG VET 😉

Ingen sol för mig tack!

I dag valde jag att sova ut till 9.30 och när jag gick upp var Matea redan på stranden 😉 Jag var så galet trött igår när vi var i stan och käkade middag och bestämde mig redan då för att ta sovmorgon.
Jg kollade på lite amerikanska serier och drack kaffe i soffan och bara slappade fram till 11 , sen knallade jag ner till stranden .
30 grader varmt och vindstilla … höll på svimma! Hahaha
Vi köpte ett parasoll som jag numera bor under :-)))
Matea ligger som en solgud och bara steker och jag solar fötterna ..HAHAHA!!!

image imageNu blir det strax lunch tror jag , har ingen matlust i denna värme men magen säger annat!

Blev biten mitt i natten!

Uppe med tuppen!

I dag vaknade jag kl 05 av att jag bada i min egen svett!! Helt sjukt varmt i mitt sovrum och såklart hade en mygga spenderat natten där oxå och totalt ätit sönder mig ;-( Hemma får jag aldrig myggbett så det var galet att få så många på en gång , och fy f** vad dom kliar!!! Hahaha

Jag fick upp, tvättade av mig och bytte nattlinne och la mig igen med ÖPPET fönster och myggnät;-) Klockan ringde 08 och vi käkade snabbt frukost innan det var dags att dra till stranden . Första dagen vi skulle komma iväg tidigt .image

Väl på stranden var vi nästan ensamma:) Iallafall i nån timma …hahaha.

Nu är klockan nästan 16 och vi ska dra hemåt för att byta om och duscha , sen blir det en trip till stan!

Livet på beachen levererar!

Vilken start på dagen!
Vaknade pigg och utvilad 09.30 , ny energi och HUNGRIG 😉
Satte på en kopp kaffe ( Zoegas såklart ) och njöt av värmen på terassen medan jag väntade på att Matea ska vakna. En timma senare fick jag gå in och väcka henne och vi käkade en god frukost innan vi begav oss mot stranden .
Jag var genomsvettig innan vi ens var utanför huset!!! Hahaha
Jag mår så mkt bättre och har druckit vätskeersättningspulver både igår och idag. Dock kommer jag nog vara lite mera försiktig med allt nu efter denna starten på semestern , blir nog ingen glass på stranden under dessa veckor tyvärr :-/

image Har precis kommit hem från beachen ( som ligger ca 150m från vår lägenhet ) och vi bara njuter av livet, solen har stekt hela dagen och inte varit ett moln på himmeln!
Nu är det dax för dusch och mys framför tv:n med nåt gott 😉

Allt kan förändras på sekunder!

Sol , bad och stekhett!
Vilken underbar dag vi hade igår på stranden , nästan vindstilla och 30 grader varmt. Jag tom badade , då är det varmt ! Hahaha!
Under eftermiddagen började jag känna mig konstig och yr så jag köpte lite mat men känslan försvann inte.
Vi drog oss hemåt och väl hemma försämrades läget fort och två timmar senare låg jag på toalettgolvet :-(
Från 19 igår söndag till 02 inatt spydde jag med jämna mellanrum men fick till slut sova några timmar efter kl 04.
Vaknade igen idag kl 07 och skakade av törst och hunger men vågade knappt dricka :-/ Under hela dagen har jag druckit ett glas vatten och ätit 1 dl yoghurt .
image image image image Nu ska jag ska äta lite soppa , snacka om att känna sig svag.
Nu är det dax att tagga för att bli bra igen!